"The Imitation Game" anmeldelse
"The Imitation Game" anmeldelse

Imitation Game er et fantastisk stykke historisk teater, der aldrig fuldt ud omfavner sin filmiske identitet.

Imitationsspelet afslører en mindre kendt del af 2. verdenskrig: matematikeren Alan Turing (Benedict Cumberbatch) tophemmelige søgen efter at knække det nazistkodede meddelelsessystem kendt som "Enigma". Arbejder i Bletchley Park sammen med andre dygtige kodebrydere som Hugh Alexander (Matthew Goode) og den enestående begavede Joan Clarke (Keira Knightley), foreslår Turing et radikalt koncept: at bygge en 'tænkemaskine', der kan overgå det tyske system.

Alans største hindring viser sig imidlertid at være hans eget sind. Med få sociale færdigheder og ringe hensyn til andres intellekt finder Turing sig hurtigt isoleret fra gruppen med ulve som kommandør Alastair Denniston (Charles Dance), der venter på enhver mulighed for at nedbryde både ham og hans arbejde. Gennem tålmodighed og medfølelse fra sine andre kodebrydere lærer Alan langsomt at spille det socio-politiske spil, der hjælper ham med at nå sin kritiske vision. Men at slå Enigma viser sig kun at være en stor udfordring i det excentriske genis tragiske liv.

Baseret på den centrale bog, Alan Turing: The Enigma af Andrew Hodges, er The Imitation Game en film, der formår at tilbyde ny indsigt i den udmattede WWII-film-undergenre, opdrevet af nogle fantastiske forestillinger fra en stor ensemblebesætning. Mens manuskriptet og forestillingerne måske er stærke, er filmen ikke alt, hvad den kan være på filmniveau, hvilket giver en af ​​mere uinteressante skærmbilleder af selve krigen.

Den norske instruktør Morten Tyldum (Headhunters) er bedst, når han iscenesætter filmen som et scenespil. Scenesammensætningen er enkel, biografen er sprød og moderne, og produktionsdesignet er et passende tilbageslag til WWII-æraen. Tyldum lader skuespillerne træne hver scene med lidt indtrængen, og som et resultat er de fleste af skærmens interaktioner mellem tegn spændende at se.

Det, der ikke er så spændende, er skildringen af ​​krigen uden for den akademiske mission i Bletchley. En kombination af stock-optagelser og spilbræt-udseende militære sekvenser skal forestille WWII-kampe - og muligvis uoverensstemmelsen mellem kodebrydernes forestillinger om kamp og den faktiske virkelighed i krigen. At se godt iscenesatte scener af samtaler sidestillet med billigt udseende krigsførelser skaber imidlertid faktisk atmosfæren ved at se en veludført (men budgetteret) BBC docudrama snarere end en større film. Det er ikke en deal-breaker af nogen art, men det er nok til at forhindre, at The Imitation Game virkelig opnår topniveauer af filmisk storhed som film - i modsætning til at fungere som en stærk skuespillerudstilling.

Filmen repræsenterer det første spillefilm manuskript af forfatter Graham Moore, og selv med den sædvanlige biopiske kritik (visse friheder taget, visse oplysninger skummet over eller udeladt), er det stadig en ret effektiv fortælling. Ved hjælp af en flashback-indramningsenhed (Turings problemer efter krigen, hans krigshelt og drengetraumer) får vi en solid karakter gennem linjen, der sporer, hvordan dette excentriske geni altid blev forhindret af hans egne excentriciteter, som omfattede en 'Asperger-ish' personlighed og skabte homoseksualitet - hvoraf sidstnævnte blev betragtet som en forbrydelse af britisk lov på det tidspunkt.

Med et solidt centralt fokus på Alan - og omvendt et tematisk fokus på fordelene ved geni vs. omkostningerne - er Moore fri til at åbne tingene lidt op, minedrift stor humor og dybere indsigt via andre figurer, der omgiver Turing. Ligesom Cumberbatchs stjerneskabende rolle som en fiktiv ikonisk Brit ( Sherlock ) findes det meste af The Imitation Games 'sjov i, hvordan normale individer reagerer på denne utroligt unormale mand.

Til dette formål påberåber Cumberbatch en del af hans Sherlock-karaktermåder - men formår at uddybe dem med meget mere nuance og subtilt at give meget dybere indsigt i den komplekse mand, Alan Turing var. Det ville være let at afvise forestillingen som en Sherlock-knockoff (og kyndige seere kan gøre netop det), men når man ser på rollen uafhængigt, er det ganske godt og værd at nogle (hvis ikke alle) tildeler overvejelse.

Matthew Goode (Watchmen) og Keira Knightley (forsoning) viser sig at være fantastiske støttefolier til Cumberbatch. Goode udstråler yderst tillid, charme og godt lagdelt angst som det mere nacniske geni, Hugh Alexander, og han og Turing's forhold viser sig at være en solid sekundær bue af historien. På samme måde har Knightley sød charme og stærk ro som en strålende kvinde, der lever i en sexistisk æra. Hendes interaktion med Cumberbatch (dog måske udsmykning af den ægte Joan / Alan-historie) hjælper med at grunde tingene og giver adgang til andre aspekter af Turnings personlighed (dårlig og god) bortset fra hans rosede geni. At se Turing forsøge socialisering med Hugh og Joan er faktisk lige så gribende som at se trioen forsøge at knække Enigma-puslespillet.

Den større rollebesætning inkluderer veteranspioner som Charles Dance (Game of Thrones) og Mark Strong (Tinker Tailor Soldier Spy) - samt yngre kvalitetsskuespillere som Allen Leech (The Tudors), Rory Kinnear (Skyfall) og Matthew Beard (En uddannelse)). Uanset deres respektive oplevelse ser det ud til, at alle skuespillerne ubesværet puster liv i deres respektive karakterer og fungerer med snavset humor som et ensemble. Leech og Kinnear får nogle særligt interessante delplots at spille, og gør det med sådan kontrol, og det kan subtilt være svært at få øje på i starten (mærket for store karakteraktører). Endelig giver den unge skuespiller Alex Lawther en breakout-forestilling, da den unge version af Turing kæmper gennem et afgørende punkt i hans liv.

I sidste ende er The Imitation Game et fantastisk stykke historisk teater, der aldrig fuldt ud omfavner sin filmiske identitet. Emnet alene adskiller det som mere interessant og indsigtsfuldt end den gennemsnitlige filmhukommelse - og kombineret med forestillingerne fra Cumberbatch og Co. er det bestemt en vinder. Men med et begrænset filmomfang ville det ikke være en skam, hvis du gik glip af denne i teatrene og i stedet ventede på hjemmefrigivelse; men hvis du ønsker at få en føring på 2015-løb, er dette absolut nødvendigt at se.

Imitation-spillet spiller nu i begrænset udgivelse. Det udvides til bredere udgivelse i de kommende uger - tjek dit lokale teater for udstillinger. Filmen er 114 minutter lang og er klassificeret som PG-13 for nogle seksuelle referencer, modent tematisk materiale og … "historisk rygning."

Følg os og tal film @screenrant eller @ppnkof