"Moonrise Kingdom" anmeldelse
"Moonrise Kingdom" anmeldelse

Mens konklusionen blev lidt forkert, forbliver Moonrise Kingdom - for det meste - en perle af en film.

Da jeg gennemgik Fantastic Mr. Fox for nogle år tilbage, betragtede jeg (på det tidspunkt) mig selv i lejren for dem, der ikke bryr sig om instruktør Wes Andersons mærke af filmfremstilling. Med Fantastic vendte Mr. Fox Anderson tydeligt et hjørne og giftede sig med sit høje pandefokus med lidt barns leg for at skabe noget på en gang ungdommeligt og sjovt, mens han stadig var indsigtsfuld og vittig på voksenplan. Jeg kan med stolthed rapportere, at Moonrise Kingdom tager denne nye tendens i filmskabernes udviklende stil et skridt videre og har kun udvidet min voksende respekt for Andersons dygtighed som både forfatter og instruktør.

Historien drejer sig om romantikken hos unge elskere Sam (Jared Gilman) og Suzy Bishop (Kara Hayward). Parret bor på en ø ud for New Englands kyst - en lille verden, der bogstaveligt talt defineres som en 'en politibilsby'. Sam (en forældreløs) og Suzy (hendes familiens urolige sorte får) binder øjeblikkeligt deres fælles status som oddball-outsidere, og derefter i løbet af en årelang pennevenner-romantik sammensætter de en fræk plan for at løbe væk sammen.

Når børnene forsvinder, var de forskellige voksne forbundet med dem - spejdermester Ward (Edward Norton), kedelig over for lovmand kaptajn Sharp (Bruce Willis), "Social Services" (Tilda Swinton) og Suzys akademiske forældre Laura (Frances McDormand) og Walt (Bill Murray) - alle forsøger at oprette en søge- / rednings- / erobringsfest. Suzy og Sam er imidlertid ikke i fare - faktisk, da de havde fundet kærlighed og frihed, kunne de ikke være lykkeligere. Men to løbende elskere har ikke meget plads i en verden, hvor "normalitet" er status quo - selv når det status quo liv fører til dybe følelser af ulykke (følelser de voksne på øen er alt for fortrolige med).

Moonrise Kingdom dækker den sædvanlige grund i en Wes Anderson-film (undertrykt angst og / eller dysfunktionelle familier), men kombinerer disse elementer med den ungdommelige legende af Fantastic Mr. Fox. Bortset fra at være visuelt smuk med hensyn til fotografering og filmografi (skudt af den mangeårige Anderson-samarbejdspartner Robert D. Yeoman), har filmen en Mise-en-scéne-komposition, der på én gang er forbløffende sofistikeret og sjovt sjovt. Næsten alle optagelserne indeholder en slags visuel kneb, symbolik eller ikonografi - ofte alle tre på én gang. Fjern den skarpe dialog og hjemsøgende smukke soundtrack - som inkluderer alt fra orkestrerede klassikere og vokalkorarrangementer til fransk pop fra 1960'erne - og du vil stadig være tilbage med en film, der fortæller en sjov og interessant historie gennem visualer alene.

De voksne rollebesætningsmedlemmer er alle prisvindende / nominerede talenter, men de bliver bedt (og nådigt forpligtet) til at tage et bagsæde, så de to unge ledere - Gilman og Hayward - kan skinne. Og skinne, de to unge gør, som perfekte mandlige / kvindelige fysiske og følelsesmæssige udførelsesformer for den mærkelige outsider - de lysende excentriske personligheder, der ikke helt passer til rammen om "normalitet", der pålægges af amerikanske sociale idealer (og uden tvivl er bedre stillet for det)). De to unge hovedpersoner bærer succesfuldt filmen på deres skuldre og gør Sam og Suzy's romantik til en fængslende og kærlig affære (bortset fra en seksuelt ladet scene, der måske er afskyelig for nogle seere); dog bliver de også hjulpet sammen med andre unge thespians - nemlig gruppen af ​​unge (Eagle?) spejdere sendt ud for at jage Sam og Suzy,der giver mange sjove og charmerende øjeblikke.

Roundup af berømte voksne skuespillere er lige så gode til at spille deres respektive roller, hvilket bringer den rette tonehøjde og dybde til tegn, der let kunne have trukket ned den omhyggelige tonebalance mellem humor og drama, som Anderson skaber. Norton er især underholdende som den militaristiske, men alligevel naive spejdermester, og Willis sender en fantastisk udsendelse af sin egen actionfilm seje fyr ved at spille en politimand, der er en tristsæk af en mand snarere end en badass. Mens deres roller er noget mindre udtalt, påberåber McDormand og Murray kraftfulde (men alligevel subtile) portrætter af et ægtepar med en dybt brudt forbindelse. Uden at ødelægge tingene er der nogle store optrædener af andre skuespillere (dvs. Jason Schwartzman), som enten stikker sjov på eller henviser til deres tidligere roller på skærmen.

Anderson gik igen sammen med sin Darjeeling Limited-samarbejdspartner Roman Coppola (som søn af Francis Ford, bror til Sophia, fætter til Nic Cage) for at skrive manuskriptet til Moonrise Kingdom, og parret har gjort et fremragende stykke arbejde. Filmen har dialoglinjer, der er lige så citerbare, som de er kloge, og øjeblikkeligt er der vittigheder og vittigheder, der affyres, der rammer på flere niveauer af humor. Selv i de få øjeblikke, hvor tingene bliver alvorlige, springer Anderson og Coppola over melodramatisk monolog og klipper effektivt lige ind i sagen med nogle kortfattede - men effektive - linjer, der taler mængder af følelser og tanke i bare en eller to mesterligt udformede sætninger (se: scenerne mellem McDormand og Murray).

På trods af alle sine gode punkter ender det med at Moonrise Kingdom snubler over målstregen. Ting trækker sig ind i tredje akt, og når de er der, ser narrativt fokus og scenekomposition ud til at blive lidt forvirret, når historien bevæger sig væk fra de unge hovedpersoner og på de omkringliggende voksne. Mens du ser Murray, Norton, Willis, Swinton og McDormand, der deler skærmen sammen, kan det slet ikke kaldes en dårlig ting, deres karakterbuer og interaktioner er ikke så engagerende eller interessante som Sam og Suzys vilde romantik. Ting bygger endelig til et alt for tegneserieagtigt og alt for dramatisk klimaks, der føles endnu mere malplaceret i betragtning af den stramme kontrol, som Anderson fastholder i de foregående tre fjerdedele af filmen.

Mens konklusionen blev lidt forkert, forbliver Moonrise Kingdom - for det meste - en perle af en film og en klar indikation af, at Wes Anderson kun bliver bedre med alderen (både med hensyn til at dyrke en sjov ungdommelig ånd og vokse fra sin filmfremstilling) erfaring).

Moonrise Kingdom spiller i øjeblikket i begrænset teatralsk udgivelse. Det er klassificeret PG-13 for seksuelt indhold og rygning.