Kraftanmeldelse: En anspændt plyndskytte, der mangler opholdskraft

Bohemia Interactive's Vigor har sjovt gameplay og en interessant forudsætning, men mangler opholdskraft takket være den manglende variation i spiltilstande.

Bohemia Interactive's Vigor, en gratis-at-plyndre og skydespil, er næsten et godt spil. Gameplayet er solidt, dets uoverensstemmelse med tilsyneladende modstridende genrer fungerer til sin fordel, og der er en masse spænding at finde i den post-apokalyptiske Norge-indstilling. Men manglende variation i spiltilstande blandet med en fornemmelse af, at Shelter-byggesystemet aldrig helt føles interessant eller vitalt, tilføjer dets manglende opholdskraft. Som helhed er Vigor sjovt, men i sin nuværende periode holder den ikke de fleste gamers opmærksomhed længe.

Vigor har tredjepersons perspektivkamp og er sat i et post-apokalyptisk Norge, efter at en ødelæggende atomkrig har forladt resten af ​​Europa i en tilstand af sammenbrud. Spillere påtager sig rollen som en unavngiven overlevende, simpelthen kaldet Outlander af alle andre i spillet. Selvom dette ikke er den mest originale eller banebrydende fortælling, som et videospil skal dække, fungerer Vigors brug af Norge til sin fordel. Der er en altid tilstedeværende følelse af undergang og fortvivlelse, når spillerne bevæger sig rundt på de forskellige kort og søger plyndring og afværger andre spillere.

Et af de mest bemærkelsesværdige elementer i Vigor er møder med andre spillere på flere semi-åbne kort i det norske landskab. Disse kan tilgås efter afslutning af spillets åbningsvejledning, der lærer spillerne, hvordan de håndterer våben og bevægelse, mens de introducerer dem til den post-apokalyptiske verden. Disse møder giver nogle af de mest spændende øjeblikke i spillet, simpelthen fordi du aldrig rigtig ved, hvilken slags spillere du bliver parret med. Mens åben kamp helt sikkert er en mulighed, er hovedpunktet i disse møder at samle forskellige forsyninger og plyndre for at opgradere Shelter. Den forsigtige og luskede spiller kan muligvis komme igennem et møde uden at skyde et eneste skud.

Kortdesignet i Vigor er også en af ​​titlens største styrker. Hver lille mini-sektion i Norge føles grundlæggende forskellig fra hinanden, og det forhindrer en følelse af gentagelse fra at komme ind (i det mindste i de første dusin timer). At lære ind og ud af disse kort kan være en stor opgave, og nyere spillere vil sandsynligvis i første omgang kæmpe for at forstå landskabet, men heldigvis er Vigors kortsystem bare intuitivt nok med sine ikoner til at tilbyde en udsættelse. Men selv når den grafiske slags overvælder (og de gør det ofte), gør kortdesignet det næsten til et ikke-problem.

Hvor Vigor virkelig begynder at falde fra hinanden, er i lang levetid, da det simpelthen ikke har indholdet til at støtte spillere på lang sigt. Dette viser sig ikke rigtig før et dusin timer inde i spillet, når alle kortene er blevet spillet et par gange hver, og nogle opgraderinger på Shelter er sat i gang. Vigors mangel på spiltilstande uden for møder er bekymrende, da der ikke er andet end flere kort for at bryde monotoni. Man kan argumentere for, at andre spiltilstande, som en dødskamp, ​​ville besejre det iboende formål med spillets bytte og skyde skelet. Som det er, kan det solide gameplay og kortdesign kun dække så længe, ​​at Vigor er sørgeligt bare knogler.

Måske ville det ikke være sådan en dårlig ting, hvis Shelter ikke generelt var sådan en skuffelse. Der er fordele i spillet ved at opgradere det, der hjælper spillere med at skabe nye våben, ammunition og andre genstande, men efter et stykke tid bliver Vigors brug af en nedtælling i realtid, før opgraderingerne er færdig, en skærpende hindring. Det kan allerede være svært nok at samle ressourcer i møder, at dette ekstra lag er helt unødvendigt og irriterende.

Vigor har mange komponenter i et godt spil, især for en free-to-play-titel. Dens kamp er sjov og for det meste raffineret, dets kortdesign er utroligt detaljeret og tankevækkende, og PvP-møder gør virkelig dets plyndring og skyder naturen så meget sjovere. Selv Vigors mikrotransaktioner er ikke så invasive og fokuserer udelukkende på kosmetiske genstande. Men der er bare ikke nok indhold her til at retfærdiggøre at spille meget længe, ​​især med et så frustrerende Shelter-system. Sikkert mere indhold kommer nu, når spillet er i fuld udgivelse, men med lidt mere tweaking og spiltilstande kunne Vigor virkelig have været den næste store gratis-til-play-titel.

Vigor er nu ude på Xbox One som en gratis frigivelse, der er gratis at spille.