Tidløs seriefinaleomtale: En forhastet afslutning afregner næsten enhver konto

NBC's tidløse er noget af en uheldig sjæl: godt lide nok til at berettige en vanvittig Save Our Show-sociale mediekampagne, men ikke populær nok til, at det samme vokale mindretal producerede den slags faktiske seerskab, der var nødvendig for at holde showet fra at få øksen en anden gang.

Det er som om mange mennesker kunne lide ideen om tidløs i konceptet og nød det bare at være rundt, men de kunne ikke være generet af at indstille (i begge sæsoner), selv efter at det blev gjort klart, på trods af showets usandsynlig un-annullering, var det igen på boblen og i fare for at blive skåret fra påfuglens netværk. Læren her er, at dobbelt fare meget er en ting i fjernsynsverdenen, og at selvom netværk tilsyneladende er opmærksomme på særligt højlydte kontingenter på Twitter og andre steder, garanterer en sådan udgydelse af support ikke nødvendigvis et sundt publikum.. Beklager peak TV, bebrejd den lethed, hvormed folk kan blive fyret om bogstaveligt talt alt på sociale medier, men med det todelte 'Miracle of Christmas' ser det ud til, at tiden endelig er løbet tør for Tidløs .

Mere: Tidelands anmeldelse: Mord. Mysterium. Mermaids?

Som en seriefinale har 'The Miracle of Christmas' for meget på sin plade. Det er ingen fejl for seriens forfattere, da de skrev sæson 2-finalen som en massiv klippehænger, der var beregnet til at føre ind i en tredje sæson, hvor Clockblockers ville forsøge at redde deres faldne kammerat Rufus (Malcolm Barrett), fortsætte med at forpurre det onde hemmelige samfund. kendt som Rittenhouse, og behandler Wyatt (Matt Lanter) og Jessicas (Tonya Glanz) afventende barn, alt imens de stadig glæder afsenderne, der er desperate efter at se ham og Lucy (Abigail Spencer) sammen for evigt. Åh, og mens de er ved det, ville det være rart, hvis forfatterne kunne finde ud af en måde at bringe Lucys søster Amy tilbage til, da hun blev slettet fra det i seriens premiere.

Det ville være en udfordring for enhver serie at tage så mange plottråde og historier og producere en helt tilfredsstillende afslutning på en serie på to timer (eller ca. 85 minutter minus reklamer). Og selvom Tidløs bestemt er et spil for at prøve det, er der simpelthen ikke tid nok til at levere en helt tilfredsstillende afslutning. Heldigvis, i kraft af at det er et skamløst corny show, en der ofte er for iøjnefaldende i sine forsøg på at behage sit publikum og sige noget, der får dem til at juble på samme tid, er Timeless 'seriefinale ikke helt fortrykket af dens voldsomme skæring af så mange fortællende hjørner.

'Julens mirakel' er så sakkarin, som titlen antyder (skønt titlen faktisk refererer til en historisk begivenhed) og drysser så meget sentimental feriejubel som muligt, samtidig med at den brænder igennem sin massive opgaveliste med bemærkelsesværdig, næsten hensynsløs hastighed. Havde serien en fuld tredje sæson, hvor den kunne tage sig af presserende tråde i tide, ville Rufus 'tilbagevenden og følgelig Jessicas død ikke have følt sig så forhastet. Som det sker, bringer finalen dog næsten brutalt Rufus tilbage, mens Jessica giver lidt i vejen for en mindeværdig afsendelse. Jessicas voldelige død i hænderne på Garcia Flynn (Goran Visnjic) - efter at hun giver ham et løb for sine penge - er starten på adskillige genveje taget (af nødvendighed) af finalen.Hvad der sandsynligvis ville have været en bue med flere episoder, der beskæftiger sig med Wyatts følelser for hans tidligere flamme, kvinden, der hævdede at have sit barn, er afskåret i et par linjer med dialog og en kampsekvens. Og for at seeren ikke skal være bekymret for, at Garcia myrdede en gravid kvinde, er det gjort klart klart, hvordan. hele plottråden var endnu en fabrikation kogt op af Rittenhouse-banden.

På den lyse side føles Rufus 'tilbagevenden passende triumferende, selvom det igen sandsynligvis ville have været mere mindeværdig, hvis publikum var blevet tvunget til at vente en eller to episoder i stedet for ti minutter for karakteren at gøre sin store genindgang. Alligevel er æren til Tidløse 's forfattere, der kogte et klogt, tidligt twist, ved at Jessicas død lette Rufus' tilbagevenden.

Men da Lucy, Wyatt, Jiya (Claudia Doumit) og til sidst Rufus rejser til det sydlige Californien for at møde inspiration til Zorro og derefter til Nordkorea juleaften for Hungnam-evakueringen - eller "Miraklet om julen" - er der bare alt for mange kendte tidløs historiefortælling, der konkurrerer med hinanden om de store begivenheder - især de, der er relevante for finalen - for at føle sig så vigtige som de burde. Garcias offer, Emmas (Annie Wershching) mord og endda gentagelsen af ​​Benjamin Cahill (John Getz) - som bekræfter, at Rittenhouse virkelig er gjort for - lander fladt og perfekt midt i hastet med at binde så mange løse tråde som muligt.

Af alle de løse tråde er den, der efterlades dinglende mest utilfredsstillende, den af ​​Lucys søster, Amy. Plottråden, der har været en vigtig motiverende faktor, siden serien havde premiere, trækkes op som for farlig for Lucy og Wyatt til at forsøge at rette op. Skønt forfatterne kommer med en rimelig tilstrækkelig undskyldning for Amy til at forblive det ikke-eksisterende søskende, som kun Lucy husker, følelsesmæssigt følger beslutningen ikke helt. For at kompensere for det tilbyder Timeless en klodset coda, der springer frem fem år og afslører Lucy og Wyatts døtre - Amy og Flynn - samt Rufus og Jiyas succes i den tekniske verden.

Selvom det tydeligt er hurtigt konstrueret og mere end lidt trealy til tider, får 'The Miracle of Christmas' jobbet med hensyn til at tackle bekymringerne i den overordnede tidløse fortælling, samtidig med at den først og fremmest sigter mod at behage de fans, der sidder fast med showet gennem dets forskellige aflysninger og genstart. Det er sandsynligvis ikke den ende, de fleste gerne ville have set, men i betragtning af omstændighederne er det en tilstrækkelig indsats.

Næste: Marvel's Runaways Review: En modvilje mod at risikere hamstrings serien i sæson 2