"The Rum Diary" anmeldelse
"The Rum Diary" anmeldelse

Rumdagbogen formår med succes at fange ånden i kildematerialet - selvom resultatet er et spredt stykke filmfremstilling.

For alle, der er fortrolige med forfatteren Hunter S. Thompson, er det særligt passende, at skuespilleren Johnny Depp overskrifter forfatterens seneste romantilpasning, The Rum Diary - da begge mænd er kendt for særlig intens (og bizar) arbejdsetik. Depp portrætterer nogle af de mest underlige og indviklede figurer i Hollywood, og Thompson krediteres som grundlæggeren af ​​Gonzo Journalism - en tilgang til rapportering, hvor forfatteren faktisk kaster objektivitet (og undertiden faktum) ud af vinduet og direkte engagerer sig i de forskellige livsstiler og personligheder. i centrum af en historie (for at komme til en større "sandhed").

Men tilbyder filmversionen af ​​Paul Kemp, den fiktive hovedperson i The Rum Diary, der også bliver indhyllet i sit job, et spændende og filmisk kig på det trykte kildemateriale såvel som benytter sig af den stabile filmtalent, der bragte filmen til skærmen?

Heldigvis er The Rum Diary for det meste en underholdende tilpasning af Thompsons historie - selvom meget af bogen, er det få af Kemps egentlige eventyr, der arbejder sammen om at opbygge en sammenhængende fortælling. I stedet udspiller filmen sig som en række "øjeblikke" - som i sidste ende muligvis ikke giver den slags udbytte, som nogle filmgæster måske forventer. Vi accepterer denne slags opdeling i bøger, som vi nyder det skriftlige sprog, men der er ikke nok visuel flair i The Rum Diary til i sidste ende at arbejde den samme magi på skærmen.

Rum Diary-tilpasningen, for alle, der er fortrolige med bogen, følger den fiktive karakter (og journalist) Paul Kemp, når han træt af sit liv i New York og rejser til San Juan, Puerto Rico for at arbejde som reporter (Thompson arbejdede også som en San Juan-journalist i 1960'erne). Kemp eksemplificerer Thompsons forkærlighed for journalister, der bliver for fanget i de historier, de jagter - da den friske amerikaner hurtigt deltager i en række uhyrlige og berusede misforhold. På trods af sin tilbøjelighed til at drikke er Kemp imidlertid opsøgt af Hal Sanderson, en lokal forretningsmand (spillet af Aaron Eckhart), der ønsker at bruge forfatterens talenter til en virksomhed, der ikke er strengt lovlig. Hans tid med Sanderson sætter Kemp også tæt på forretningsmagnens forlovede,Chenault (Amber Heard) - som især er tiltrækkende for reporteren.

Depp bærer projektet med sin sædvanlige evne til skæve figurer og komisk timing, men den overordnede film sætter sig fast ved at forsøge at levere filmversioner af de mest afgørende (og et par psykedeliske) scener fra romanen - selvom de har ringe betydning i sammenhæng med historien, som filmskaberne sætter i centrum. Som et resultat i betragtning af manglen på en sammenhængende gennemgang er det ikke overraskende, at The Rum Diary faktisk er den første film fra instruktør Bruce Robinson (Withnail og jeg) i 19 år (han skrev også manuskriptet). Skuffende kritisk reaktion på hans to sidste projekter fik ham til at trække sig tilbage og fokusere på at skrive i stedet.

Dette er ikke at sige, at The Rum Diary er en fiasko, fordi den faktisk er en fornøjelig film - men filmen mangler enten en dyb tilpasning af Thompsons bog (mind bending warts and all) eller en nedtonet version med en klar fortælling fokus. Som et resultat frarøver Robinsons forsøg på at finde en mellemvej til The Rum Diary historien om meget af sin oprindelige indsigt, samtidig med at den ikke leverer en tilfredsstillende fremgang af sammenkoblede begivenheder.

Som nævnt tilbyder Depp en solid præstation som Kemp, der på trods af al romdrikning ikke ligner hans alt for velkendte Jack Sparrow-shtick. Skuespilleren får stadig en række tegneserie-øjeblikke (som et resultat af hans omstændigheder), men tilbyder for det meste et solidt omdrejningspunkt i en film, der indeholder et utal af oddball-karakterer, der løber rundt. Kemien mellem Chenault og Kemp er overraskende øm, da historien drejer sig om et "kærlighed ved første øjekast" -motiv - og Heard på trods af begrænset skærmtid formår at fremvise et par forskellige sider af hendes karakter. Når det er sagt, på trods af hvad publikum vil se på skærmen (som et resultat af forestillingerne), får forholdet mellem de to karakterer meget lidt tid til at udvikle sig, og til sidstomgår fuldstændig enhver følelse eller nedfald fra de forskellige situationer parret udsættes for. Der er meget få "hårde samtaler" i The Rum Diary - da mange skænderier overgår til passiv aggression eller sker helt uden for skærmen.

De fleste af de andre forestillinger får jobbet gjort, men på trods af et rigt kildemateriale fremstår de som bare skæve karikaturer i den endelige film: Aaron Eckharts Hal Sanderson er en glat talende men grådig forretningsmand, der ejer en bedazzled skildpadde, Giovanni Ribisi's Moberg er en beskidte berusede, der lytter til optegnelser over Hitler-taler, og Richard Jenkins 'Edward J. Lotterman er en ikke-nonsens nyhedsmand, der er ekstra følsom over for sin toupee. Som bogkarakterer vokser karaktererne og reformeres i vores sind (som Thompson udtømmer dem side efter side), men i filmverdenen ændrer de sig ikke eller giver ikke yderligere indsigt - i stedet fungerer de kun som springbrætter, der skubber Kemp ind forskellige retninger. Kun Michael Rispolis skildring af en medreporter, Bob Sales,tilbyder en unik og overbevisende tilføjelse til hovedrollen - hvilket giver nogle af filmens mest underholdende øjeblikke.

Rumdagbogen kan være et hårdt salg - da fans af bogen sandsynligvis finder ud af, at filmen ikke fanger nogle af de mere dybe ideer, der præsenteres i den trykte version, og voksne publikum, der søger en underholdende tur til biografen, kan finde det overordnede historien for at være noget utilfredsstillende i slutningen. Men med en række spændende forestillinger (specifikt Depp og Rispoli) formår The Rum Diary med succes at fange ånden i kildematerialet - selvom resultatet er et spredt stykke filmfremstilling.

Hvis du stadig er ved hegnet omkring The Rum Diary, skal du tjekke traileren nedenfor:

-

-