Supergirl: Crossfire Review & Discussion

(Dette er en gennemgang af Supergirl sæson 2, afsnit 5. Der vil være SPOILERS.)

-

Efter en blød genstart af serien i de tidlige episoder af sæson 2, har Supergirl stort set været ved at slå sig ned i sin nye normal, mens den etablerede overordnede temaer og skurke. Project Cadmus, det statsfinansierede forskningsanlæg, blev officielt introduceret som en antagonist til Kara Danvers, alias Supergirl, da de frigav Metallo tidligere på denne sæson. Organisationen blev dog først nævnt i sæson 1 i forbindelse med Jeremiah Danvers (Dean Cain) - som Kara og hendes adoptivsøster Alex mente at være døde.

Sæson 2 har også set tilføjelsen af ​​nye figurer Lena Luthor (Katie McGrath), der indtil videre har været en allieret med Kara på trods af sin brors berygtede anti-fremmede følelser samt Daxamite Mon-El (Chris Wood). Selvom Lena ikke har spillet meget af en rolle i nogen overordnede historier denne sæson siden hendes introduktion i sæson 2-premieren, fokuserede sidste uges episode på, at Mon-El skulle opdage omfanget af hans kræfter på Jorden. Nu kommer begge på forkant med denne uges episode, da James Olsen tager en vigtig beslutning om sin rolle i National City.

I 'Crossfire' - skrevet af Gabriel Llanas og Anna Musky-Goldwyn og instrueret af Glen Winter - deltager Kara i en fundraiser afholdt af Lena Luthor, mens Supergirl vender sig mod en bande skurke udstyret med fremmed teknologi fra Cadmus. I mellemtiden slutter Mon-El sig til CatCo som praktikant, og James går ned ad stien mod at klæde sig som The Guardian.

Vi er cadmus

Med den officielle introduktion af Superman i de indledende episoder af sæson 2 etablerede Supergirl desuden en ny skurk i National City: Cadmus. Efter at Supergirl og Superman besejrede Cadmus 'Metallo-krigere, tog organisationen - og deres mystiske leder spillet af Brenda Strong - et skridt tilbage i et par episoder, mens serien fokuserede på at etablere nye figurer og buer. Når det er sagt, har Supergirl opretholdt et stærkt tema for at udforske, hvad det betyder for fremmede beboere på jorden i det væsentlige at være flygtninge - og hvordan de er velkomne (eller ikke hilses velkommen) af mennesker.

'Crossfire' ser Cadmus vende tilbage til forgrunden, da de fortsætter med at så frø af tvivl hos borgerne i USA ved at udstyre menneskelige tyve med fremmed teknologi. Som med Metallo fungerer Cadmus stadig i skyggen, selvom organisationen frigiver en propagandavideo under deres eget navn. Tyvene fra 'Crossfire' lider under det nu standard underudviklede ugens skurk-problem, som superheltudstillinger er særlig tilbøjelige til. Men med Cadmus, der simpelthen bruger dem som brikker i et større spil, er der i det mindste en historieundskyldning for, hvorfor de er underudviklede.

Den største åbenbaring med hensyn til Cadmus kommer i slutningen af ​​'Crossfire', når organisationens leder afsløres at være Lena Luthors mor - adoptivmor. Det ser ud til, at det hader udlændinge, der kører i Luthor-familien, selvom det er uklart, om Lena er opmærksom på sin mors arbejde med Cadmus. Åbenbaringen bringer endnu mere af Luthor-arven ind i Supergirl-verdenen og afslører lidt mere af Cadmus-mysteriet.

Alligevel, med Supergirl, der udvikler Lena med tvivlsomme motiver, skaber showet enten en stor allieret for Kara eller en frygtelig fjende. Bestemt kan McGrath spille Lena på begge måder - fra Lenas oprigtighed ved at besejre tyvenes fremmede teknologi til hendes beregnede velkomst fra sin mor. Efter en-note skurke i sæson 1 - med undtagelse af Astra (Laura Benanti) - og den tydeligt storslåede frygtmord på Cadmus, ville en mere modstridende skurk i Lena hjælpe med at tilbyde et dybere lag til sæson 2 af Supergirl. Men det er stadig at se, hvor på det gode / onde spektrum Lena til sidst vil falde.

Alex & Maggie sidder i et træ …

Siden Maggie Sawyers introduktion i 'Welcome to Earth' har Supergirl været alt andet end subtil om gnisterne, der flyver mellem NCPD-detektivet og Alex Danvers. Deres udviklingsdynamik tager endnu et skridt i 'Crossfire', når Maggie afslører, at hun blev dumpet af sin kæreste, og Alex begynder at stille spørgsmålstegn ved, om hendes følelser for Maggie er venskab eller noget mere - selvom det er tydeligt for seeren, at Alex har romantiske følelser for Maggie.

Alt i alt er Alex og Maggies spirende forhold - eller endda simpelthen Alexs rejse mod at komme ud - lige så uforskammet åbenlyst som Supergirls feminisme i sæson 1 eller showets temaer om udlændinge som flygtninge i sæson 2. En af Supergirls styrker er, at show undskylder ikke for at være skamløst optimistisk og tager sit signal fra Girl of Steel selv. Som sådan føles Alexs bue forfriskende ved i vid udstrækning at holde sig væk fra selvhat-aspektet så ofte en dominerende del af at komme ud af fortællinger; snarere 'Crossfire' udforsker Alexs forvirring og derefter accept ved at finde ud af, hvad hun vil have.

Bestemt, forholdet mellem Alex og Maggie blev udviklet ekstremt hurtigt. Men efter den falske start af Karas forhold i sæson 1 og den pludselige ændring i banen for især Kara og James 'forhold, synes Supergirls forfattere at lægge mere tanke på Alexs nye romantiske bue. Om showet tillader Alex og Maggies forhold at leve op til kemien hos Chyler Leigh og Floriana Lima, er dog stadig at se.

Alle mine bedste venner er superhelte

Som andre aspekter af Supergirl har James stort set taget plads på bagsædet i sæson 2, da showet har udforsket andre figurer og buer. Faktisk, da Supergirl gjorde det klart, at de ikke ville fortsætte med at udvikle det romantiske forhold, der blev oprettet i sæson 1 mellem Kara og James, har sidstnævnte hovedsageligt siddet i Cat Grants gamle kontor og argumenteret med Snapper Carr (Ian Gomez). Men i 'Crossfire' får James endelig en vis retning.

Efter at tyvene med fremmed teknologi bedst Supergirl og ødelægger James 'fars kamera, beslutter han at hente en baseballbat og skimaske og deltage i superheltespillet. James 'plan går forudsigeligt dårligt, idet han bliver opdaget af Winn, der prøver at tale sin ikke-rigtige ven ud af at blive en årvågen. Som Winn argumenterer for, er de beregnet til at hjælpe Superman og Supergirl i kampen mod ondskab med viden. Men mens det fungerer for Winn, er James ikke tilfreds med at spille sidekick længere, og han vinder til sidst Winn over til at hjælpe med at opbygge en dragt til den kommende superhelt.

Bestemt, James 'vigilante historie har potentialet til at tilbyde en ny dimension til Supergirls tema mellem mennesker og fremmede. At give offentligheden en menneskelig superhelt at se op til snarere end en fremmet frelser er en overbevisende dynamik - omend en fans af superheltmedier allerede har set i år i Batman V Superman: Dawn of Justice. Da James 'bue holdes adskilt fra Kara og de andre figurer bortset fra Winn, er det stadig at se, hvordan Supergirl vil udvikle James' overgang til The Guardian, og hvordan det vil påvirke de andre helte i National City.

-

Supergirl fortsætter mandag den 14. november med 'Ændring' kl. 20 på The CW.