Stilhed Tidlige anmeldelser: Martin Scorsese's Drama is a Passion Work

På trods af at året snart slutter, er der stadig en række bemærkelsesværdige film, der endnu ikke er udgivet i 2016. Blandt disse er Martin Scorseses Silence med Adam Driver, Andrew Garfield og Liam Neeson i hovedrollen. Filmen har været et 30-årigt lidenskabsprojekt for den legendariske filmskaber, en der passer mindre i tråd med hans berømte gangsterfilm som Goodfellas og Mean Streets og mere med hans åndelige udflugter som Kundun eller The Last Temptation of Christ.

Filmen frigives først den 23. december i New York og Los Angeles, lige i tide til overvejelse i slutningen af ​​året, før den udvides i januar. På trods af forsinkelsen har en række kritikere allerede set filmen, og hype for Silence er vokset støt i de sidste par uger siden de første indledende screeninger.

I dag ophævede revisionsembargoen, og med den blev den første bølge af anmeldelser frigivet. Mange roste filmens tekniske dygtighed og den interne kamp for dens hovedpersoner. Vi har samlet nogle SPOILER-GRATIS uddrag, men der er links til de fulde anmeldelser til de interesserede.

THR - Todd McCarthy

Stilhed, mere vellykket end ikke, behandler kunstnerisk det centrale spørgsmål i sin skabers livslange religiøse kamp. Han har flirtet med og danset rundt om emnet i mange af sine andre film, ofte dem, der har transgressive og voldelige karakterer, men af ​​hans eksplicit religiøse dramaer, specifikt inklusive Kundun og The Last Temptation of Christ, er dette en betydelig afstand, den mest veltalende og sammenhængende.

Collider - Brian Formo

Resultatet er en af ​​de mest dybe film i Martin Scorseses karriere. Det fremkalder en følelse, der måske er kendt for dem, der tilbeder eller mediterer, fordi Stilhed er den type film, som du går i seng med respekt for, men vågner op med kærlighed.

Variety - Peter Debruge

Filmens sidste time er langt den mest udfordrende, da Scorsese går ud for at undgå nogle af de fejende, fritassociative teknikker, som Malick har innoveret til spirituel biograf, og i stedet henvender sig til den strenge model af Bresson, Dreyer og andre, som "Last Temptation" manuskriptforfatter Paul Schrader beskrev engang som "transcendental biograf", hvor magtesløse hovedpersoner kæmper mod kræfter uden for deres kontrol. Mens Endos roman tillader alvidende adgang til Rodrigues 'dybe interne konflikt, efterlader filmen publikum inden for armlængde og tvinger os til at undersøge Garfields ansigt for psykologiske indsigter, der for de fleste er for komplekse til at forvente, at vi selv fortolker.

The Wrap - Robert Abele

Uanset om det filmer en samtale eller privat nød eller åben tortur, er filmen trængt ind i det punkt, hvor det er afskyende ærbødighed. Men hvis Scorsese ikke ligefrem er Ozu, når det kommer til at fange det usete uden besvær, er han heller ikke Mel Gibson, der gør blodige fysiske smerter til stjernen. Med "Silence" er Scorseses ambition om at dramatisere en ubarmhjertig indre kamp altid beundringsværdig.

IndieWire - Eric Kohn

I den sene periode Scorsese-termer har den nye film hverken kanten af ​​"The Wolf of Wall Street" eller den majestætiske vision om "Hugo." I stedet for falder det tættere på "Shutter Island", den uhyggelige historie, en anden ufuldkommen historie, der har overvundet mange af dens mangler med omrørende billeder og en kølig, intelligent luft. "Silence" er et smart og sofistikeret kig på de interne kampe for en ægte troende med et mesterligt sidste skud, der antyder, at disse kampe aldrig ender.

New York Daily News - Stephen Whitty

"Silence" er en langsomt udfolder sig, dybt tankevækkende film om at stille spørgsmålstegn ved dig selv. Om afhøringsmyndighed. Om at gøre status over, hvor du har svigtet som menneske, og undre dig over, hvordan du kan gøre det godt - for dig selv, for andre og for Gud. Det vil virke som et tempoændring for nogle. For dem, der virkelig kender Scorseses kunst, er det et kommende hjem.

Som med de fleste af Scorseses åndelige film, har de tidlige anmeldelser rost filmskabernes tekniske dygtighed, men filmens dramatisering af religiøse og åndelige temaer har mødt forskellige grader af succes. Nogle kalder det en af ​​hans mest dybtgående og dybt personlige film til dato, mens andre har sagt, at dets forsøg på at visualisere den interne konflikt hos dens hovedpersoner kun er semi-vellykket. Det samme gælder for filmens skuespil. En række kritikere fejrer Garfield, Driver og Neesons arbejde i det, og andre beklager forestillingenes manglende evne til at arbejde inden for filmens komplekse spørgsmål.

Konsensus synes at være, at dette i det mindste er endnu en slående visuel og teknisk bedrift for Scorsese, hvis lange og imponerende filmografi har resulteret i de mest elskede og kritikerroste filmskabere, som biografen har set. Hans 30-årige kamp for at bringe stilhed til storskærmen har betalt sig i den henseende, men hvorvidt det er det åndelige eller tematiske hjemmeløb, som han ville have det, er genstand for debat. Det formes til at være et af de største wild cards i de sidste par uger af året, og i betragtning af dets splittende politiske og religiøse temaer vil det være interessant at se, hvor godt Silence er i stand til at resonere med generelle filmgæster.