"Ricki and the Flash" anmeldelse
"Ricki and the Flash" anmeldelse

Ricki and the Flash er en halvbagt komedie / drama, men rollebesætningen (inklusive Meryl Streeps aldrende rocker) gør det til et charmerende.

Ricki and the Flash spiller Meryl Streep som 'Ricki Rendazzo', en ældre musiker, der for længe siden opgav sit familieliv i jagten på rock n 'roll-stjerne; i dag tilbringer Ricki sine nætter med at optræde for en lille, men loyal, tilskuer på en bar i Californien med sit band, The Flash. Når Rickis eksmand Pete (Kevin Kline) beder om hendes hjælp til at tage sig af deres datter Julie (Mamie Gummer) - som fik et sammenbrud efter at være blevet dumpet og skilt af sin mand - er Ricki enig og gør den lange rejse over hele landet til Indianapolis, at se familien hun efterlod.

Ricki begynder derefter langsomt, men sikkert, at genoplive bånd med både Julie og Pete, selvom der opstår endnu mere akavet, når hun genforenes med sine to voksne sønner, Joshua (Sebastian Stan) og Adam (Nick Westrate) - såvel som Petes kone, Maureen (Audra McDonald). Imidlertid nægter Ricki med opmuntring fra hendes bandkammerat og fremtidige elsker Greg (Rick Springfield) at opgive denne anden chance for at gøre tingene rigtige med sine børn.

Ricki og Flash blev skrevet af Diablo Cody, der brød ud (og fik en Oscar) for sit Juno-manuskript i 2007, selvom reaktionerne på hendes manuskriptarbejde siden da (på sådanne film som Jennifer's Body og Young Adult) helt sikkert har været mere omstridte. Codys fortællerstemme kommer stærkt igennem i Ricki, der indgyder filmen med øjeblikke med alvorligt familiedrama såvel som kyndig kulturel observation; hvor både Cody og Rickis Oscar-vindende instruktør Jonathan Demme (The Silence of the Lambs, Beloved) mangler, er med deres præsentation af filmens temaer og ideer. Det er rimeligt at tænke på Ricki og Flash som den mindre raffinerede slægtning til Codys Juno og Demme's Rachel Getting Married.

Ricki-karakteren er en forfriskende rodet og mangesidet hovedperson (takket være en kombination af Codys skrivning og Meryl Streeps ydeevne), men filmens andre karakterer føler sig kortvarige med hensyn til deres udvikling. Der er ikke et svagt led i kæden af ​​Ricki og Flash's rollebesætning for så vidt angår deres skuespil, men de fleste af deres roller har ikke tilstrækkelig dybde til at udgøre mere end relatabel, men alligevel velkendt (oversættelse: stereotyp) arketyper. Codys manuskript berører også en række værdifulde emner (om familie, kvinders karrierevalg osv.), Men har en tendens til at gøre det gennem tunghændet dialog mere end forholdsvis subtile historiefortællingsteknikker. Som nævnt før er problemet præsentationen og ikke substansen.

Demme's retning på Ricki og Flash hjælper med at udjævne nogle af rynkerne i manuskriptet. Demme og filmfotograf Declan Quinn (optagelse) skelner visuelt Ricki og hendes kolleger blå-kraveres verden (som er filmet med håndholdt og mere naturalistisk kamerabevægelse) fra den hofte hvide kraveverden i hendes familie (som er mere omhyggeligt indrammet og poleret med hensyn til filmstil), mens man trækker solide forestillinger fra rollebesætningen. På samme tid er Demme skyldig i at overspille filmens kulturelle sammenstødskomedie, idet han stoler på sitcom-lignende udskæringer til reaktionsskud af tilskuere, der bliver skandaliseret af Ricki og hendes ukonventionelle måde; det samme gælder for filmens popkulturkommentar (målrettet mod emner, der spænder fra moderne lufthavnsbestemmelser til selfies), som har tendens til at være sjovt, men alligevel skinkefistet.

Streep udfører til ingen overraskelse et stærkt arbejde her og bringer følelsesmæssig vægt (såvel som en solid sang og guitar-spil) til Ricki-karakteren, hvilket gør hende til en mindeværdig hovedperson og filmens højdepunkt. Streeps scener med Ricky Springfield knitrer også, da skuespilleren / musikken bringer følelsesmæssig ægthed til sin rolle (selv når han leverer on-the-nose-dialog), og han nyder en afslappet romantisk kemi på skærmen med Streep. Parret leverer en række spændende gengivelser af populære sange - gamle og nye - med deres band (nok til at Ricki og Flash på nogle punkter ligner en jukebox-musical), inklusive den afdøde Rick 'Rick the Bass Player' Rousa. De samme musikalske sekvenser er dog et tveægget sværd, da de tager væk tid, der kunne have været brugt til mere plot / tematisk udvikling.

I mellemtiden har Streep og Mamie Gummer (Streeps datter i det virkelige liv) en smuk naturalistisk skærmkemi, selv mens de spiller et mor-datterpar, der er meget forskellige fra dem selv. Gummer sætter sig også godt ind i en følelsesmæssig rå tur som Julie, en karakter, hvis sammenbrud har ført hende til at være fuldstændig apatisk over for sociale normer og villig til at tale de ubehagelige sandheder, som alle andre danser rundt om. Hvis Julie (og hendes mangeårige følelsesmæssige problemer) fik lidt mere udvikling, ville hun være en så god karakter som Ricki og Flashens navnebror.

Rickis andre børn får ikke så meget udvikling eller skærmtid som Julie, men skuespillere Sebastian Stan (Captain America: The Winter Soldier) og Nick Westrate ( Turn ) leverer alligevel autentiske forestillinger. På samme måde giver Kevin Kline (Last Vegas) og Audra McDonald (Private Practice) troværdighed til deres respektive roller og bringer en vis følelsesmæssig vægt på karakterer med grundlæggende Type A-personligheder - den hårdtarbejdende, men flinke eksmand og den støttende velkomponerede stedmor, der aldrig har fået hende æren fra Ricki - og især får udnyttet deres skærmtid med Streep.

Ricki and the Flash er en halvbagt komedie / drama, men rollebesætningen (inklusive Meryl Streeps aldrende rocker) gør det til et charmerende. På mange måder ligner Ricki (filmen) sin navnebror; begge er rodet og underligt på måder, der er beundringsværdige og forvirrende, men alligevel er de så åbne og unapologetiske om, hvad de er, at det er svært ikke at kunne lide dem - i det mindste lidt, alligevel. Filmen er ikke et must-see i teatrene, men for dem af jer, der er dumme fans af Meryl Streep, er der nok at sætte pris på her, at du kan nyde at se hendes musikalske melodrama på storskærmen, fejl og alt.

Ricki and the Flash spiller nu i amerikanske teatre. Det er 102 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for tematisk materiale, kort stofindhold, seksualitet og sprog.