"Maniac" anmeldelse
"Maniac" anmeldelse

Denne film er uden tvivl bestemt til lang levetid som en kult-klassisk seeroplevelse, men om du har brug for at skynde dig til teatrene for at se det, afhænger helt af din smag.

I Maniac (2013) transporteres vi ind i Frank (Elijah Wood), en meget syg ung mand, der arbejder i sin afdøde mors butik og genopretter gamle mannequiner til uberørt form. Frank besætter tilfældigvis sine nætter og forfølger og dræber unge kvinder, skalperer dem og bruger deres hår til at omdanne sine livløse mannequin-ledsagere til avatarer fra hans dræbte ofre, der vil elske ham ubetinget og for evigt - ligesom mor plejede at gøre.

Franks helvedes verden vendes med højre side op med Anna (Nora Arnezeder), en smuk ung fotograf, hvis hovedunderskrift er at skabe portrætter af menneskeheden ved hjælp af stillede mannequiner som emner. Hvad der starter som en gensidig interesse i en meget mærkelig nicheverden (mannequiner) blomstrer ind i et venskab, da Anna rekrutterer Frank til at hjælpe hende med at iscenesætte en større galleriåbning. Franks voksende tiltrækningskraft til Anna begynder dog hurtigt at komme i konflikt med hans uudslukkelige trang til at dræbe, og han frygter, at det kun er et spørgsmål om tid, før skønhed endelig genkender udyret inde i ham.

Som en genindspilning af William Lustig-kultklassikeren fra 1980 er Maniac 2013 et dristigt forsøg på at fortælle en skræmmende fortælling fra et nyt perspektiv: morderen selv. Instruktør Franck Khalfoun (sammen med medforfatter / producent Alexandre Aja fra High Tension-berømmelse) vælger et førstepersonsperspektiv og tvinger seerne bag Franks øjne, mens han stalker og myrder brutalt sine ofre. Dette valg i format vil være make-or-break-elementet, når det kommer til mange seers vurdering af Maniac: for nogle vil det tvungne perspektiv være desorienterende og syg. for andre vil det være en lækker snoet oplevelse, der adskiller denne film fra så mange andre lignende værker i genren.

For det meste gør Khalfoun et godt stykke arbejde med at skabe verden gennem morderens øjne. Der er nok smarte pauser i førstepersons POV (som f.eks. Når Frank er foran et spejl) til at give seeren sporadisk lindring fra teknikken; Tilsvarende tilføjer de visuelle repræsentationer af Franks psykose (mærkelige hallucinationer eller flashbacks, slørede effekter, når en af ​​hans schizo-migræne rammer) en dejlig smule surrealisme, der giver mulighed for noget dybere karakterudforskning og cinephile aflader.

Samtidig er førstepersons POV en klar gimmick beregnet til at skelne mellem filmen, og selv i et magert 89 minutter begynder Maniac at bære sin stil. På det tidspunkt, hvor Frank er på vej til offer nummer fem (eller derover), er den indledende (uhyggelighed? Horror? Afsky?) At være i et forreste sæde af blodbad og brutalitet eroderet til en formel rutine for episodiske drab - men en fantastisk surrealistisk afslutning bringer noget af intrigerne tilbage til sagen.

Visuelt skaber Khalfoun en smart dobbeltsidet verden af ​​lys og mørke og kommer med nogle smarte kameratrics, der gør kreativ brug af førstepersonsformatet. Andre gange (som en metro "jagtsekvens") føles kameraets rumlige afstand og dets motiv fuldstændig i modstrid med logikken om, hvor Frank står, eller hvordan han bevæger sig. Jump-cut og andre redigeringsteknikker giver mere end få "snyderier".

Manuskriptet af Aja og Grégory Leasseur er ret tyndt, bare en serie af "dræbende episoder" med forskellige kvindelige ofre, løst spændt sammen af ​​den forudsigelige 'skønhed og udyr'-plot i centrum. Bortset fra en grusom åbningssekvens er der meget lidt overraskelse eller innovation i Maniacs historie; som at se et togvrag langsomt udfolde sig, ved du nøjagtigt, hvad der vil ske, når ting langsomt glider ned ad skråningen til kaos. Bortset fra det lykkes manuskriptforfatterne (gennem nogle vigtige flashback-øjeblikke) at gøre Frank til en noget sympatisk karakter - kun for at sidestille den sympatiske side med Franks brutale og nådesløse natur i nogle dygtigt konstruerede (og squirm-inducerende) dræbningssekvenser - som har tendens til at formindskes i kvalitet, når filmen fortsætter.

Hovedbuen mellem Frank og Anna er veludviklet og troværdig takket være først og fremmest Nora Arnezeder, der arbejder godt med at sælge kemi og charme med et kamera pegende direkte i hendes ansigt. Træ er et uhyggeligt perfekt valg at spille Frank, der udstråler den blanding af drengeagtig uskyld og hjemsøgt underlighed, der gør ham så meget uhyggelig, men ikke helt frastødende. Hvis du kunne lide ham i Lord of the Rings, Sin City eller endda på Wilfred, får du det samme varemærke Elijah Wood, her.

En bestemt ulempe ved førstepersonsperspektivet er imidlertid, at Woods maniske forestilling til tider virker ude af synkronisering med kameraets perspektiv, hvilket kan få hele oplevelsen til at føles som en episode af Mystery Science Theatre. Selvom disse tider er meget få imellem, er de stadig mærkbare. Resten af ​​rollebesætningen - for det meste en parade af nøgne eller halvnøgne bit skuespillerinder - får passende tid til at skinke det op, før de er kød til slagtning.

I sidste ende er Maniac et sygt eksperiment, der har de blodige fingeraftryk fra Alexandre Aja (Mirrors, Hills Have Eyes, Piranha 3D) over det hele. Det overlades bedst til hardcore rædseleliten, der vil sætte pris på filmens unikke format, hyldest til andre rædsel (kult-) klassikere (Lammets tavshed påskeæg er rent geni) - og ja, de perverse og umotiverede vendinger af sex og vold, som slashergenren er kendt for.

Denne film er uden tvivl bestemt til lang levetid som en kult-klassisk seeroplevelse, men om du har brug for at skynde dig til teatrene for at se det, afhænger helt af din smag. Hvis verdenskrig Z ikke er nok blod til at mætte dine rædselbehov, er Franks blad muligvis bare tingen til at ridse din kløe.

______

Maniac spiller nu i teatrene. Det er 89 minutter langt og er ikke klassificeret (selvom det indeholder ekstremt grafisk vold samt tilfælde af nøgenhed, bandeord og kort stofbrug).