Ma anmeldelse: Octavia Spencer hæver tilstrækkelig skrækthriller

Ma er ophøjet af Octavia Spencers frygtelig uhyggelige præstation, selvom den kæmper for at realisere det fulde potentiale i sin gyserfilmforudsætning.

En del af Blumhouse's nylige succes kan tilskrives deres vilje til at producere horror-flicks, der ikke kun er originale, men også meget forskellige med hensyn til stil og emne. Deres hits kan lide Split, Get Out og Happy Death Day er langt fra hinanden, ligesom deres ældre franchiser som Insidious og The Purge. Virksomhedens seneste tilbud, Ma, fortsætter denne tradition ved at tage form af en psykologisk gyserfilm, der har mere til fælles med Elendighed og Neil Jordans nylige thriller Greta end noget andet de har lavet. Ma er ophøjet af Octavia Spencers frygtelig uhyggelige præstation, selvom den kæmper for at realisere det fulde potentiale i sin gyserfilmforudsætning.

Ma følger teenager Maggie Thompson (Diana Silvers), da hun og hendes alenemor Erica (Juliette Lewis) flytter tilbage til Ericas lille hjemby i Ohio. Det føles ikke engang som en gyserfilm i starten, hvor fokus er på Maggie, da hun (akavet) forsøger at passe ind på sin nye gymnasium og ender med at slutte sig til en klik, der kan lide at bruge deres fritid på at gå på og overbevise voksne om at købe alkohol til dem. Selvfølgelig ændrer det sig, når gruppen møder Sue Ann (Spencer), en middelaldrende dyrlægeassistent, der først børster dem af, før de kommer rundt og endda inviterer dem til at hænge ud og drikke sikkert i hendes kælder. Over tid kommer Maggie imidlertid til at indse, at deres vært (eller, som de kalder hende, "Ma") er alt andet end en veljusteret og stabil person.

Mens Ma genforener Spencer med sin mangeårige ven og The Help and Get on Up-instruktøren, Tate Taylor, stammer det fra et manuskript skrevet af Scotty Landes (Workaholics, Who is America?). Som antydet af titlen sigter filmen på at kritisere arketypen på den sassy, ​​men underdanige og plejende sorte kvinde - og i forlængelse heraf mammie-karikaturen - der er blevet afbildet på skærmen siden Hollywoods tidlige dage. Det er også delvis succes i denne henseende, da det gradvis afslører den skade, som Sue Ann skjuler bag sin harmløse facade, samt sandheden om hendes traumatiske fortid. Problemet er, disse elementer føles som om de blev føjet til filmens historie senere i udviklingen og ikke var en del af dens kerne fra starten. Faktisk er det præcis, hvad der skete; det oprindelige manuskriptudkast blev skrevet til en hvid kvinde og gjorde det ikket udforske Sue Anns historie. Som et resultat, føles Ma's racismegrydselsmetafor ufuldstændig på en måde, som (for at nævne et indlysende eksempel) Get Out's ikke gjorde det.

Ikke desto mindre giver filmen et forvirret, men alligevel respektabelt stykke rædselfortælling takket være Spencer. Sue Ann føles som en rigtig person i Oscar-vinderens hænder og er sympatisk på måder, som hun ikke ville have været, hvis nogen af ​​mindre talent havde spillet rollen. Ma's mere og mere kendte plotvridninger fungerer stort set på grund af Spencers præstationer, og hun ser ud til at have en gas, der skildrer nogen, der kan skifte fra en følelsesmæssig tilstand til en vildt anden på et øjeblik. Filmens yngre skuespillere (ledet af Silvers, der er frisk fra hendes bemærkelsesværdige tur i Booksmart) sidder fast med at spille langt flere to-dimensionelle figurer her, men er robuste i deres respektive roller og undgår at stjæle noget af rampelyset fra Spencer. Det går dobbelt for den voksne rollebesætning,som yderligere inkluderer Missi Pyle og Taylor's Girl on the Train skuespillere, Luke Evans og Allison Janney.

Bag kameraet udfører Taylor et passende, hvis noget overvældende job som instruktør. Filmskaberen træffer nogle interessante kreative valg her (især hans og DP Christina Voros 'subversive brug af mandlig nøgenhed), men kommer til kort når det kommer til at skabe spænding eller frygt gennem hans brug af kameravinkler og sekventering. Ma er heller ikke så visuelt engagerende, især i sammenligning med Blumhouses andre, lige så budget-horrorudgivelser fra de sidste par år. Hvis det ikke var for Spencers skuespil og Gregory Tripis generelt foruroligende score, havde filmen måske endda været lidt kedelig generelt. Heldigvis, med dem om bord, giver det en typisk brugbar spænding med langsom brænding … hvis også en, der havde kapacitet til at være langt mere skræmmende og mere intens.

I slutningen af ​​dagen er Ma en gyserfilm, der helt sikkert har noget på sindet; undskyld at sige, men dens udførelse er bare for generisk til at gøre retfærdighed med sine ideer og temaer. Spencer gør det til en fornøjelig seeroplevelse på samme måde, og dem, der er i humør til noget freaky underholdning, ville gøre det godt at tjekke det ud på et eller andet tidspunkt (hvis ikke nødvendigvis i et teater, da det ikke rigtig drager fordel af at blive set på stor skærm). Ma er muligvis ikke et andet hjemmekørt for Blumhouse, men det er forfriskende at se, at virksomheden fortsætter med at ændre tingene og tage chancer på en lang række originale projekter.

Ma spiller nu i amerikanske teatre. Det er 99 minutter langt og er klassificeret som R for voldeligt / forstyrrende materiale, sprog igennem, seksuelt indhold og til teenager- og alkoholbrug.