Jurassic World Evolution Review: En fantastisk Dinosaur Tycoon

Enhver, der har set en Jurassic World (eller Jurassic Park) -film, er sandsynligvis blevet overbevist om, at de kan bygge en temapark fuld af dinosaurer meget bedre. Med Jurassic World Evolution gives denne mulighed endelig. Evolution, et tilknytningsspil til Jurassic World: Fallen Kingdom, kaster spilleren i John Hammond (eller Simon Masrani) sko. Du, spilleren, har ansvaret for parken, og det er dit ansvar (ved at skifte gennem menuer, skabe dinosaurer og styre økonomi) for at sikre, at ingen bliver spist.

Det faktum, at Jurassic World Evolution er bundet til en filmudgivelse og en økonomisk simulator, vil sandsynligvis fylde de fleste spillere med frygt. Heldigvis giver Jurassic World Evolution de værste tendenser i begge genrer. Det er et must for enhver Jurassic World-fan, parkbygger-fan eller bare dinosaur-nørd.

Selvom Jurassic World Evolution bærer sit navn med den nye serie af film, deler den tematisk en hel del mere med den originale Jurassic Park. Du forventer, at tilknytningen til Jurassic World er alt action og spændende dinosaurjagter, men Evolution er ikke det spil. Spillet er en hardcore (men stadig tilgængelig) simulator, der kræver opmærksomhed og omtanke. Hvis en kødædende er placeret i samme udstilling som en planteædende plante, går tingene meget, meget forkert.

I store træk er Jurassic World Evolution ikke alt for meget anderledes end andre simulatorspil, især Tycoon-spil i begyndelsen af ​​2000'erne. Jurassic World Evolution er i de enkleste termer Zoo Tycoon med dinosaurer, hvilket ikke er nogen overraskelse, da udvikleren Frontier Developments lavede Zoo Tycoon sammen med Kinectimals og Planet Coaster. Spilleren kastes i en tom skabelon i en park, skal udfylde den med dinosaurer og derefter forsøge at gøre den til en vellykket (ikke-dødelig) forretning. Jurassic World Evolution genopfinder ikke hjulet. Spillet hugger tæt på konventionerne fra simulatorgenren. Der bruges meget tid på menuer og mikromanagement, men det gøres på den rigtige måde. Spillet kan ende med at blive overraskende vanedannende, hvis det får chancen.

Jurassic World Evolution starter ret langsomt. Selvom spillet driller dig med at bygge parker på fem øer, er først kun en ø åben. Denne åbningsø, den mindste af bunken, er vejledningsniveauet. Det introducerer al mekanikken i Jurassic World Evolution og den grundlæggende gameplay-loop. Du bygger bygninger omkring parken til øen for at få indtægter, du sender gravehold ud for at finde fossiler til at opdrætte nye dinosaurer og generelt bare sørge for, at alt ikke er i brand.

Der er få muligheder for at komme tæt på og være person i Jurassic World Evolution. Det er muligt direkte at kontrollere parkens rangere, der udfører vedligeholdelse og medicinbehandling. Det er også muligt at spille som ACU-sikkerhedsenheder, der forhindrer, at et dino-udbrud bliver en dino-katastrofe. Alligevel er Jurassic World Evolution for det meste fugleperspektiv og hands-off type gameplay. Det handler om at styre og drive parken og ikke være medlem af den.

Den enkle proces med at finde fossiler og klone dinosaurer ud af dem er vanedannende og glædeligt. Det hjælper med at Evolution animerer skabningerne på en smuk måde. Dinosauren bevæger sig og ser nøjagtigt ud som de gør i filmene, hvis ikke bedre, og det er tegningen i spillet. Evolution får dig til virkelig at føle, som om du bringer en gammel verden til liv. Evolution tilføjer også et ekstra niveau af tilpasning ved at lade spilleren rode med dinosaurgenomet. Disse tilføjer nyt kosmetik eller kan gøre dinosaurerne hårdere eller leve længere.

Der er også en karriere- og historietilstand for Jurassic World Evolution. Det tilfældigvis bare er et af spillets svageste elementer. Jurassic World Evolution introducerer en række forskellige karakterer gennem voice-handling alene, der er en blanding af originale figurer og figurer fra filmene. Ingen af ​​dem er så interessante eller overbevisende. Evolution har fire hovedrådgiverpersoner, Cabot Finch, Kajal Dua, Isaac Clement og George Lambert. Stemmen handler for hver er fantastisk, men tegnene spænder fra mildt irriterende til hjernedøde kedelige.

Dua er fokuseret på at gøre parken så videnskabelig som muligt, Isaac handler om underholdning og indtægter og Lambert er bekymret for sikkerhed. Alligevel ender hver med at være ret skelnes. Cabot Finch er parkens PR-mand, men i virkeligheden koger det bare ned til, at han leverer vejledningsfakta på en meget sværm og ikke kan lide. Evolution praler af en helt ny historie, der foregår i Jurassic World-universet. Helt ærligt er figurerne og historien bare noget at sidde igennem for at få de nye quests og mål. De tilføjer meget lidt personlighed alene. Karrieren er ikke helt uden charme. En af udfordringerne indebærer, at det varer tre minutter fra den virkelige verden, uden at en kødædende spiser fire parkbesøgende. Sjovet kommer bare ikke fra de nye figurer eller den tynde papirhistorie.

Inkluderinger af filmkarakterer som Owen Grady, Ian Malcolm og Claire Dearing burde gøre tingene mere interessante. Det gør de ikke. Det er rart, at BD Wong, Jeff Goldblum og Bryce Dallas Howard alle gentager deres roller. (I mellemtiden udtrykkes Owen af ​​en person, der aggressivt ikke er Chris Pratt.) Alligevel synes ingen af ​​skuespilleren særlig interesseret. Goldblum lægger lidt oompf i det, men Howard og Wong er på autopilot.

Der er ingen hakningsord. Stjernerne fra Jurassic World Evolution, ligesom filmene, er dinosaurerne. Opdagelsesglæden og den lille følelse af forundring, der kommer fra dinosaurerne, er mere end nok til at kompensere for den svage snorkelyd af Bryce Dallas Howard, der falder i søvn i sin stemmeaktiverende mikrofon. Tilfredsheden ved at eje din helt egen dinosaurpark mere end kompenserer for spillets andre mangler.

Nyheden med at bringe dinosaurer bliver ikke gamle, selv timer i spillet, hovedsagelig fordi nye arter altid er i horisonten. Denne cyklus af dinosaurer er det, der gør spillets sandkassetilstand, langt den bedste tilstand. Sandkassen er også tilgængelig med det samme og kræver kun at få den første tutorial-ø til en firestjernet vurdering, hvilket svarer til at lære det grundlæggende i spillets mekanik. Bagefter er sandkassetilstanden åben, som i øvrigt finder sted på den oprindelige Jurassic Park-ø. Det er lidt skuffende, at der kun er ét kort til sandkassen, men det er spillets største kort, og der er tilføjet faneservice i at være øen, der startede franchisen. På sandkassens ø er spillerne fri til at gøre hvad som helst ved at opbygge deres drømme-dinosaurus-forlystelsespark eller den fra enhver besøgendes mareridt.

Tilfældet med sandkassetilstand er den perfekte metafor for Jurassic World Evolution. Det er en lille smule eller arbejde og kedsomhed til belønning for en masse dinosaurus sjov.

Mere: 45 minutter af Jurassic World Evolution Gameplay

Jurassic World Evolution er tilgængelig digitalt den 12. juni på Xbox One, PS4 og PC til $ 59,99. En fysisk frigivelse til konsoller vil være tilgængelig den 3. juli, og vi gennemgik PS4-versionen.