"Hannibal" sæson 1, afsnit 11 gennemgang - krypterede hjerner

Will Graham har dræbt igen i pligten

mere eller mindre. Teknisk set er det hans job at hjælpe FBI med at opspore forstyrrede mordere og bringe dem for retten, eller hvis omstændighederne tilsiger det, skal den pågældende morder aldrig skade en anden person. Men i dette særlige tilfælde antyder Hannibal , at Will ikke er sunde sind (eller sunde krop for den sags skyld), men at Will er underlagt manipulation og forslag, og der er ingen bedre egnet til at uddele ikke-verbale ordrer end Dr. Hannibal Lecter.

I den henseende formår 'Rôti' at tage en enkelt gennemstregning - ideen om manipulation og den effekt, den kan have på den manipulerede og manipulatorens psyke - og bære den over en lang række forskellige karakterbuer, der begynder at vise, hvor historien ender muligvis, når sæsonen kryber tættere på finalen.

Til at begynde med bringer episoden to af seriens mere behagelige gæstestjerner i Eddie Izzard som Dr. Abel Gideon og Raúl Esparza som Dr. Frederick Chilton. Begge skuespillere har en lignende evne til at spille deres karakter med aspekter i strid med hinanden, hvilket får det til at virke som om de ikke burde arbejde, men faktisk giver dem en mere interessant forståelse af deres følelser. Izzards Gideon er et sammenfiltret rod af krypterede og muligvis halvbagte psykologiske bidrag, men i det mindste på overfladen opretholder han et sardonisk niveau af humor, der gør hans tilbøjelighed til at skære folk fra hinanden endnu mere skræmmende. I mellemtiden fortsætter Esparza med at fremkalde Chilton med en potent (og lige så farlig) kombination af fantastisk inkompetence og utrolig arrogance.

På grund af karaktererne ved hånden minder 'Rôti' naturligvis om begivenhederne i 'Entrée'. Og alligevel er det, der skiller sig ud i begge episoder, skildringen af ​​Will, der forestiller sig Dr. Gideons drab. Tidligere var det forfærdelige mord på sygeplejersken en af ​​de mere visuelt forstyrrende stykker i en serie, der stort set kører på temmelig foruroligende billeder. Det, der skete i øjeblikket, var i direkte kontrast til de uhyggelige ting, vi har set hele sæsonen. I modsætning til de andre drabsmænds tableauer synes Gideons forbrydelser at have en slags vanvittig drivkraft mod dem; de synes at være dikteret af øjeblikket, og morderen (Gideon eller Will afhænger af synspunktet på det tidspunkt) engagerer sig i en brutalitet, som showet normalt skildrer gennem en undersøgelse af forbrydelsens efterspørgsel.At se Will begå disse dræbninger fungerer på en dejlig, men foruroligende måde, der fremhæver infektionen, der steger hans hjerne og hans frygt for at miste kontrol, samtidig med at han informerer om, hvor langt Hannibals manipulation af situationen er gået.

At se en vellykket udnyttelse af en karakter (eller i dette tilfælde tegn) er meget som at se en heistfilm udfolde sig; der er masser af detaljer, der med vilje er udeladt - ikke i modsætning til Willes sidearm og bilnøgler - indtil de alle ser ud til at komme sammen i slutningen (i virkeligheden er de måske ikke, men slutresultatet er normalt tilfredsstillende nok til at det måske ikke helt stof). Faktisk var Hannibals ret kloge signalering til BAU af Gideons placering bare et andet element i hans manipulation, der behændigt forklædte hans forbindelse og forhold til visse medlemmer af holdet, mens han fremhævede en bestemt foragt for en mand, der var tåbelig nok til at tro, at han var i stand til at være Chesapeake Ripper.

Hvilket bringer os til den mest forfærdelige del af episoden: Dr. Jeg antager, at dette er den slags forfærdelige ting, et show kan gøre, når det udfylder sin karakteroversigt med højt kvalificerede medicinske fagfolk, der kompenserer for deres mangel på moral med en makaber sans for kunstnerisk kunst og showmanship.

Gideons flair for det dramatiske gav bestemt et mindeværdigt øjeblik, men det hjalp også med at distrahere fra det faktum, at serien har haft en vanskelig tid med at fastgøre en ordentlig brug for Freddie Lounds. Bortset fra 'Amuse-Bouche' har Freddies optræden ikke følt, at de helt har retfærdiggjort brugen af ​​karakteren. Indtil videre har hun været lidt mere end bindevævet mellem ugens morder og BAU. Hendes forhold til Abigail Hobbs illustrerer offentlighedens fascination af sensationelle forbrydelser, men Hannibal er et utroligt isoleret program, verden generelt eksisterer kun i uddrag af avissøjler eller Freddies Tattlecrime.com-websted, så selvom der har været glimt af offentlig interesse, er det stort set så vidt det går. Det føles som om det er et element, som serien kunne udnytte mere for at styrke Freddies deltagelse - indtil Hannibal selvfølgelig er tvunget til at bortskaffe hende.

I en følelse af sæsonens samlede bue ser det ud til, at hver karakter opfylder et særligt behov for Hannibal i et eller andet præcist øjeblik, men af ​​en eller anden grund har Will virkelig fanget Dr. Lecters opmærksomhed. Og det ser ud som om Hannibal ikke blot forsøger at gøre Will til sin ven, men også hans jævnaldrende.

_____

Hannibal fortsætter næste torsdag med 'Relevés' kl. 22 på NBC. Tjek et eksempel nedenfor: