Gotham Sæson 3 Premiere Review & Spoilers Diskussion

(Dette er en gennemgang af Gotham-sæson 3-premieren. Der vil være SPOILERS.)

Set i bakspejlet tjente Gotham sæson 2 stort set som en springbræt fra de relativt jordede pøbelskrige i showets nybegynderår til noget langt mere beslægtet med DC Comics's alt-går-kildemateriale. Denne overgang syntes at være fuldført i majs sæsonfinal, da Hugo Strange (BD Wong) -samlingen af ​​indiske Hill-indsatte kom ind i Gothams bygader, ledet af en opstanden (og nu superdrevet) Fish Mooney (Jada Pinkett Smith). Nu ved at sætte scenen for denne sæsons fokus på en "Mad City" synes Gotham at have til hensigt at sprænge sin fortolkning af de klassiske Batman-mytoer som aldrig før.

Efter et kort glimt af den øjeblikkelige opfølgning på Gordons (Ben McKenzie) søgen efter Lee (Morena Baccarin), 'Better to Reign in Hell..' - skrevet af John Stephens og instrueret af Danny Cannon - hopper seks måneder ind i fremtiden og genoptager Gothams centrale fokus på de tre karakterer, der er kommet til at definere serien indtil videre. Da Gordon arbejder som en dusørjæger for at hjælpe GCPD med at få de resterende Indian Hill-undslippere ind, er Penguin (Robin Lord Taylor) og Bruce på krigsstien for at eliminere Fish og udsætte den gådefulde organisation, der lurer bag henholdsvis Wayne Enterprises. Indtil videre er der intet tegn på seriens fornyede Poison Ivy eller tilbagevenden af ​​en bestemt potentiel Clown Prince of Crime, men der er stadig masser af påskeæg til ørneøjne Batman-fans at få øje på i denne sæson første time,herunder hvad der ser ud til at være debut for nogle endnu ikke-indførte onde.

GORDON BOLIGJEGEREN

Ved udseendet af det har Lee ikke været på udkig efter Gordon næsten lige så hårdt som han var for hende, selvom det ser ud til at være ude af karakter for hende at have flyttet videre ganske så snart. Smarte penge er på det faktum, at Gordon på en eller anden måde fejlagtigt læste situationen, og Lees eventuelle tilbagevenden til Gotham vil endnu en gang komplicere Gordons kærlighedsliv. Under alle omstændigheder ser chancen for at se Gordon omfavne sine mørkere impulser så langt ud som om det kunne markere en velkommen ændring af tempoet for karakteren, der blev revet mellem hvad der er rigtigt og hvad der er nødvendigt i hele sæson 2.

Nu hvor han arbejder som dusørjæger - og forbinder sig med mindre pligtbundne figurer som den nye tilføjelse Valerie Vale (Jamie Chung) - er der større mulighed for showet at bruge Gordon som den proto-Batman, de har drillet ham som i fortiden. Desuden sætter hans søgen efter at bringe Fish ind og hævde Penguins belønning på 1 million dollars (mere om ham kort tid) de to "venner" tilbage på en kollisionskurs mod en anden tilbageholdende team-up.

Over hele linjen ser sæson 3 ud til at handle om at skifte alliancer indtil videre, med selv Lucius Fox (Chris Chalk), der nu arbejder med GCPD og ikke Wayne Enterprises. Hvordan vores helte vil anspore til en anstændig indsats for at tackle den øgede trussel, skal stadig ses, men denne episode bekræftede alene Gordons erklæring om, at byen "ikke løber tør for monstre snart". På bare denne time har karakterer, der ser ud til at være showets versioner af Killer Croc og Man-Bat, allerede gjort optrædener, hvilket understreger det faktum, at bogstaveligt talt intet er uden grænser fremadrettet. Der er trods alt stadig en Mad Hatter, der venter i vingerne.

HUSK BARE PENGUINS SPIS FISK

Som om det nogensinde var i tvivl, hvem Gothams VIP er, beviste Robin Lord Taylor endnu en gang, at han ved, hvordan han kan udnytte sindssyge og off-kilter appel af hans karakter som intet andet rollebesætningsmedlem. Penguins indgang til GCPD, hvor han specifikt kalder politiet for ikke at fange fisk efter måneder, var et klassisk eksempel på, hvad der gør ham så sjovt at se på. Det genopliver også effektivt rivaliseringen mellem de to, der bar meget af sæson 1, med en fængslet Nygma (Cory Michael Smith), der tjener som en publikumsundersøgelse ved at påpege det indlysende: at pingviner spiser fisk.

I betragtning af Penguins rolle i Batman-mythos er det kun et spørgsmål om tid - sandsynligvis før end senere - indtil Penguin afslutter Fish en gang for alle, og flytningen burde virkelig komme så hurtigt som muligt. Fish er ikke kun en af ​​showets mest splittende karakterer, men hendes historie føles overflødig. Med alle de andre underkarakterer som helhed og venter på at blive introduceret, synes Gothams insistering på at genoplive en figur, som ingen ønskede tilbage til at begynde med, dårligt rådgivet. I det mindste bliver det tydeligere end nogensinde, at det kreative team bag showet har indset, at Barbara er langt sjovere som en psykopatisk morder end en nådig kæreste. Med al snak om Harley Quinn for nylig ser det mere sandsynligt ud end nogensinde før, at Barbara vil legemliggøre den rolle.

Når vi taler om klassiske Batman-skurke (som i stigende grad er blevet Gothams hovedfokus), bragte denne uges premiere det første tip til sin Poison Ivy-oprindelseshistorie. Selvom det er uklart, hvor ung Clare Foley vil dukke op igen som Maggie Geha i de kommende uger, har Gotham på dette tidspunkt gjort det ret klart, at det spiller efter sine egne regler, og at fans er bedre stillet med at rulle med det end at klage over, hvor mange friheder (og, dreng, er der mange) forestillingen tager med kildematerialet.

PLEJE AF FORRETNINGER

Bruce og Alfred (Sean Pertwee) vender tilbage fra Schweiz tidligt i denne episode efter at have flygtet Gotham efter begivenhederne i sidste sæson. I betragtning af hvor tæt Azrael (James Frain) og uglenes domstol kom på at dræbe den fremtidige Dark Knight, kan vi ikke bebrejde dem for at have brug for en pause fra alt kaos. Imidlertid er der ingen hvile for den heroiske, da Bruce ikke spilder tid på at samle Wayne Enterprises bestyrelse sammen for at erklære sin intention om at udsætte den stadig ikke navngivne organisation, der driver sit firma.

Sidste sæson legede Gotham med ideen om, at Bruce skulle udrydde korruption inden for sin families firma, men blev i stedet fastklemt af hans søgen efter at løse sine forældres mord. Nu hvor denne delplot (for det meste) er lagt til hvile, ser sæson 3 ud til, at den endelig vil se Bruce tage endnu større skridt i retning af at blive Caped Crusader, der har til hensigt at genoprette retfærdighed. Nu hvor han ser ud til at være taget til fange af uglenes domstol, ser Bruses historie muligvis ud til at træde vand indtil senere på sæsonen. Lad os håbe, at vi ikke afslutter med en genopvaskning af sidste halvdel af sæson 2.

Der er også spørgsmålet om Bruces mystiske dobbeltganger, der var blandt de indiske undslupne, og som - ligesom den egentlige Bruce - ser ud til at have været vild med Selina (Camren Bicondova). I flere måneder har fans spekuleret i, hvordan karakteren kan binde til tegneserierne, men denne premiere giver lidt antydning ud over det faktum, at han hidtil ikke ser ud til at være ond. Så igen gjorde det heller ikke mange andre af Gothams nu-regelmæssige skurkefigurer. Så vi får se, hvad fremtiden bringer for emo Bruce.

-

Gotham fortsætter næste mandag med 'Mad City: Burn the Witch' @ 20:00 på FOX.