"Hannibal" sæson 2 Premiere anmeldelse - Sikke en smuk præsentation

(Dette er en gennemgang af Hannibal sæson 2, afsnit 1. Der vil være SPOILERS.)

-

Sæson 2 af Bryan Fullers overdådige Hannibal åbner op for en langvarig, brutal kamp mellem Jack Crawford (Laurence Fishburne) og Dr. Hannibal Lecter (Mads Mikkelsen), der finder sted på Lecters hjemmebane, både bogstaveligt og billedligt. Lecters køkken bliver en slagmark, hvor redskaber den gode læge bruger til at forberede sine detaljerede og raffinerede måltider omdannes til våben og afslører deres sande natur for Jack lige så meget som manden, der bærer dem.

Scenen begynder i medias res og er så forsigtig og ude af sammenhæng - i betragtning af hvor sidste sæson slap - det skaber en fornemmelse eller i det mindste troen på, at det hele skal være en drøm. Og så stikker Hannibal Jack i nakken med en løs skår af glas, og arteriesprayen og Jacks panik begynder pludselig at føles meget ægte. På dette tidspunkt ved publikum, at ting, som så meget andet i serien, drøm eller nej, bliver grusomme.

Så springer episoden tolv uger tilbage til et langt mere civiliseret måltid mellem de to: "en smuk præsentation." Konflikten mellem Jack og Hannibal er en forudsætning for de kommende ting, der sætter premieren på sæson 2, 'Kaiseki', med et uregelmæssigt, men uhyggeligt skæbnesvangert sæt omstændigheder, der omkonfigurerer forholdet mellem to hovedpersoner, hvis mål er i strid med hinanden uden at forstyrre fortællingens umiddelbare mål. Det vil sige: at besvare spørgsmålet om, hvad der er sket med Will Graham (Hugh Dancy) siden sæson 1-finalen.

Lider af vilde hallucinationer og feber forårsaget af et akut tilfælde af encephalitis, som Lecter sikrede, blev udiagnosticeret så længe som muligt, er Will blevet den sandsynlige mistænkte i en række mord, der er indpakket i bevis, så ubestridelig, at hans fremtid var som Crawfords: ret dystre. Det ser ud til, at meget af Wills tilstedeværelse i denne sæson er bestemt til at blive brugt i selskab med Dr. Frederick Chilton (Raúl Esparza), der ikke kun er kort en nyre efter sin indkørsel med afdøde Dr. Abel Gideon (Eddie Izzard), han opererer som sædvanlig uden en anelse om, hvad der faktisk foregår.

Og det er nøglen til, hvordan Bryan Fuller arrangerede 'Kaiseki'. Det er en anerkendelse af hans karakterer, at de var uvidende om, hvad der foregik, men er nu opmærksomme på, at noget var helt forkert. Hvis sæson 1 blev brugt i en gradvist uddybende drømmeagtig tilstand, hvor logikreglerne syntes at være bøjet på et indfald, så begynder sæson 2 den klare drømmefase. Omstændighederne er stadig helt ude af veje, og ofte uforståelige for de store aktører, men der er et niveau af bevidsthed involveret nu, der er bragt med lidt mere end en induceret hallucinerende tilstand (og en uklar genvundet hukommelse om at være tvangsfodret øret af Abigail Hobbes) for en udkæmpet Will Graham til - i det mindste for sig selv - at bekræfte Dr. Lecters skyld.

Wills øgede klarhed er endnu en gang en fordel; han er i stand til at hjælpe Beverly Katz (Hettienne Park) med at finde ud af, hvad en anden bizar seriemorder er i gang med - han laver menneskelige modeller ved at samle ofre i henhold til en bestemt farvepalet - men den tid, han brugte på at miste tid, tegnet sammenblandede ure og se ting der var ikke der kun hjælp til at forstærke beviset mod ham. På dette tidspunkt har Hannibal sæson 2 allerede etableret et overbevisende plot, der ikke kun handler om at modbevise beviset mod Will, men også flytte skylden for bevisets eksistens til Dr. Lecter. Det er en bevægelse, der, ligesom Crawford og Lecters trængsel, er en forudgående konklusion - i betragtning af at Hannibal går stien, der fører til Thomas Harris ' rød drage - men som serien allerede har bevist: det at kende destinationen ødelægger ikke nødvendigvis rejsen.

At gøre Will og Hannibal modstandere holder også serien fra at blive for behagelig i enhver status quo, den måtte have etableret i de 13 episoder forud. De to var langt fra besties, da Hannibal så Will som et mere spændende kæledyr som noget andet, mens Wills uklare sindstilstand undskylder ham fra at overholde ethvert bånd, der måtte være dannet i løbet af hans tid i lægens pleje. Men som Hannibal gør klart under sine sessioner med Dr. Du Maurier (Gillian Anderson), har Wills fængsling ikke mindsket hans tidligere læges besættelse af ham. Det skaber en gennemgang for sæsonen: En dobbelt besættelse, der holder karakterer tilbage til et sted, de ved, de ikke burde. Hannibal leger med ild og driller et niveau af gennemsigtighed, der tør Crawford og hans kolleger stirre direkte ned i afgrunden. I Jack 'sagen ser det alligevel ud til, at afgrunden har til hensigt at gøre mere end at stirre tilbage.

På en måde er det netop det, der skete med Will. Hans evne til at kommunikere med mørket og komme tilbage med sin sjæl og (indtil for nylig) hans fornuft intakt er det, der trak Hannibal til ham. Nu, med sin appetit passende vækket, er Lecter på jagt efter at se, hvem der ellers kan kigge over kanten og venter på at blive skubbet. Med det har Fuller skabt et spændende problem, der skal løses, et problem der går ud over publikum ved at vide, hvad tegnene ikke gør; en der sætter alle på samme side og samtidig efterlader dem i mørket. Det er begyndelsen på konflikten, der vil tegne kursen for fremtiden for disse figurer, en sublim præsentation af en historie, der bruger blod, gore og andre indvolde som medium.

Sidste sæson var Hannibal et af de bedste shows, som ikke nok folk indstillede til. Som et resultat kom dens fornyelse med et enormt suk af lettelse. Hvis premieren på sæson 2 er en indikation, ændrer Fuller og hans rollebesætning ikke tingene for at gøre det mere velsmagende for et bredere publikum, de holder denne særlige billetpris så haute som den nogensinde var, vel vidende at kvalitet ofte starter lille og formidles bedst gennem mund til mund. Hvis du ikke ser Hannibal , går du glip af et af de fineste, mest visceralt underholdende programmer, som tv (netværk eller kabel) har at tilbyde.

_________________________________________________

Hannibal fortsætter næste fredag ​​med 'Sakizuki' kl. 22 på NBC. Tjek et eksempel nedenfor: