Gemini Man tidlige anmeldelser siger, at Will Smith-film er teknisk over historien

Selvom Gemini Man tidlige anmeldelser afslører, at det imponerede kritikere med sine fantastiske tekniske effekter, var de langt mindre imponeret over filmens faktiske historie. Gemini Man, instrueret af Ang Lee, spiller Will Smith som Henry Brogan, en aldrende regeringsmorder, der finder sig mål for en yngre klonversion af sig selv. Ikke alene skal Henry beskytte sig mod en klon, der kender alle sine bevægelser, han skal også afdække mysteriet bag dets eksistens.

Et af de mest imponerende træk ved Gemini Man er dets specielle effekter, især på den måde, at filmen skildrer en yngre Smith som klonen. Selvom denne form for digital magi er blevet mere udbredt i moderne film, har Lee med hjælp fra Weta Digital taget processen et skridt videre. I stedet for blot at ældre Smith med CGI, som er almindelig praksis i film som denne, er klonen en fuldt realiseret digital karakter skabt ved brug af motion capture, hvor Smith spiller rollen. Tidlige reaktioner på Gemini Man roste den anvendte teknologi sammen med dens 3D, høje billedhastighed (HFR), CGI og film. Men kritikere begynder nu at afveje filmen som helhed.

Du kan læse gennem spoilerfri uddrag fra Gemini Man tidlige anmeldelser nedenfor. For mere, klik på de tilsvarende links for at tjekke anmeldelserne fuldt ud.

Stephen Dalton, The Hollywood Reporter

Bag sin højteknologiske visuelle gimmicky er Gemini Man en stum, dybdefri, krævende fanboy-pleaser, der planter Smith farligt tæt på Liam Neeson og Nicolas Cage i mid-life action-man ligaen.

Peter Debruge, sort

I teorien tilbyder Gemini Man ganske nyheden, en chance for at være vidne til en ældre A-liste stjerne (Will Smith) står over for en dødbringende computer-genereret version af sig selv (der ligner zombie-dobbelt for Smith, ca. ”Bad Boys, Minus hans underskrift “Aw helvede naw” karisma). I praksis har det været et næsten umuligt projekt at lave, passere gennem utallige skuespillere og falde igennem flere gange, fordi teknologien endnu ikke var der. I det mindste har det været undskyldningen, selvom det at dømme efter det færdige produkt, var det manuskriptet, der aldrig levede op til løftet om dets forudsætning.

Mike Reyes, Cinema Blend

Mens Ang Lees tekniske mestring er noget, du skal se for at tro, er historien, der sidder bag den fantastiske grafik, lidt hul og dateret. Gemini Man er den ultimative fangst-22. Det er en historie, der ville have fungeret så meget bedre, da den startede udviklingen i 1997, men nu inkluderer den nuværende tids visuelle effekter, der bedst tjener skuespillet, Gemini Man sigter mod at opnå. Mellem disse to baner er det, hvor denne film kører, hvilket tillader sig at have nogle imponerende øjeblikke med blændende showmanship og spændende handling, men med meget lidt besked bagved.

Ella Kemp, IndieWire

Men det er scriptet, der fejler konceptet. Når først det indledende chok af twist er forsvundet, afsløres åbenbarende samtaler med en total mangel på spænding, der fungerer som træfortællende vejspærringer snarere end vigtige ord mellem faktiske levende, tænkende mennesker. Alt er i tjeneste for det æstetiske - på samme måde som Junior kæmper for at blive sit fulde selv, en klon med en sjæl, undlader Gemini Man nogensinde fuldt ud at blive en hel film og overlever i stedet som et vellykket videnskabeligt eksperiment med stor teknologisk og fattig hjerte.

Nicholas Barber, The Wrap

Darren Lemke solgte sit manuskript for Gemini Man tilbage i 1997, og det har været op i artikler om store unmade film lige siden. Desværre har "Gemini Man", som Ang Lee endelig har lavet, en så risikabel dialog, sådan overfladisk karakterisering og en sådan rudimentær international spionageplottning, at seerne snart vil stoppe med at spørge, hvorfor det tog så lang tid at gå i produktion og begynde at spørge, hvorfor det gik overhovedet i produktion.

Fionnuala Halligan, Screen Daily

Mens handlingen Gemini Man kun er en variation af Mission Impossible eller Bourne-billederne, betyder selve filmen, at de ikke helt kan laves, som de har været før. Kameraoptagelser, der ser ud til at bøjes rundt om skærmen; håndholdt kamera lige midt i jagtsekvenser med et niveau af realisme, der ikke tidligere er opnået - der er ingen sløring i ansigtet - tvivler på fremtidens CGI, som vi kender det. Baggrunden og forgrunden for karakterer og ekstramateriale er fascinerende på en måde, der føles fremmed og ofte grim, men også teknisk livagtig. Det hele er teoretisk meget mere interessant end dramaet på skærmen, hvilket gør Gemini Man i det væsentlige til en prototype som en af ​​dens antagonister.

Disse anmeldelser kan virke lidt skuffende, især i betragtning af Gemini Man's historie. Den første idé til filmen går tilbage til 1997. Den gik gennem en lang række instruktører og hovedskuespillere, før Lee og Smith sluttede sig til projektet i 2017. Fordi der var flere versioner af manuskriptet, inkluderer Gemini Mans skrivekreditter Darren Lemke (Shazam!), David Benioff (Game of Thrones) og Billy Ray (Overlord). Ideen om at bruge CGI til at få en ældre skuespiller til at se yngre ud var altid en del af filmens koncept. Det er sandsynligvis en god idé, at det tog så lang tid, før filmen blev lavet, da den teknologi, der var nødvendig for at gøre dette effektivt, ikke eksisterede før for nylig.

Desværre synes filmens teknologi ifølge kritikere ikke at være nok til at redde filmen fra en kedelig historie. Imidlertid synes der stadig at være en betydelig afbrydelse mellem kritikere og det generelle publikum. Gemini Man kunne stadig klare sig godt, når den lander i teatre den 11. oktober. Smith er fortsat en lodtrækning, og mange fans vil gerne se filmens højteknologiske effekter for sig selv.