"Doctor Who" sæson 7 Midtsæson Finale anmeldelse - Amy & Rorys sidste afsnit

Indtil dette tidspunkt har meget af Amy og Rory's historie i Doctor Who sæson 7 været centreret omkring at trække Williams 'væk fra doktoren, gennem forholdsproblemer og / eller et travlere, mere krævende liv end at rejse med doktoren kan tillade. Heldigvis viser den efterlengtede, længe ventede midt-sæsonfinale sig at være en af ​​Steven Moffats mest succesrige episoder for nylig, og blander den skræmmende spænding for hans mest berømte episode, "Blink", med den af ​​hans mest følelsesmæssigt nuancerede, " Pigen i pejsen."

Amy og Rory's sidste episode finder dem i at tage seværdighederne i New York City gennem forskellige øjeblikke i tid takket være de grædende engle. Selvom de grædende engle er vendt tilbage siden deres introduktion i Moffat's førnævnte opus, er dette første gang siden det øjeblik, hvor deres involvering var et integreret, aktivt element i historien snarere end en art, der ønsker at redde sig selv ved hjælp af tidsenergi.

Historien i sig selv forsøger at kombinere den følelsesmæssige indflydelse af hvad englene kan gøre med intrigerne til at udvikle den tavse mordere-baghistorie i forskellige grader af succes. Når Englenes tidsrejseregenskaber spiller et betydningsfuldt element i historien, er dets anvendelse fejlfri og ofte fantasifuld, hvilket får serien til at udforske og, endnu vigtigere, forklare nye regler ved at krydse tidsrejser. Men når Englenes baghistorie videreudvikles (introduktion af småvæd fra dets afkom), tager det ofte væk fra de nuancerede skræk, som Englene med subtile bringer. En statue af frihedsengel er, selvom den er interessant, akavet i dens brug.

Til Amy og Rorys farvel bringes hele Williams-familien ind på sagen og giver opdatering til (nu) Professor River Song og hendes hyppige juridiske problemer. Sangen er ikke vant til sit fulde potentiale i episoden, men da det er en historie centreret omkring Amy og Rory, bringer hendes optagelse som en støttende karakter nogle følelsesmæssige rige, ofte smertefulde mørke øjeblikke til episoden.

Lægen er på sin tid altid bedst i denne episode, og berører ofte mere personlige elementer i historien for at bringe dybden til karakteren og plottet. Da Williams-familien kæmper for tidsforholdene foran dem, forsøger lægen at slå lovene om tid og rum, alt sammen for at forhindre, at en uundgåelig ende opstår.

Men denne afslutning forekommer - faktisk flere gange. Ved at give flere publikums konklusioner for at lette stresset, venter Moffat indtil slutningen med at snige sig i en af ​​de mest hjerteskærende konklusioner til en af ​​doktorens ledsagere. Øjeblikket rammer dig med det samme chok, som du ser figurerne reagere med, hvilket får Amy til at gøre det mest instinktive: ukontrolleret skrig om hans hjælp. Efter paradoksale regler er lidt forklaret, siger Amy hendes sidste farvel og slutter sig til Rory i sin tidsbestemte skæbne i fortiden og tilføjede "Amelia Williams" til en nutidig gravsten, der allerede bærer hans navn.

Da dette er Moffats første ledsager-afgang, spekulerede alle på, hvordan han ville gøre det med overgangen. Selvom der har været nogle interessante episoder i denne sæson, har vi endnu ikke haft nogen episod, der virkelig binder ind i en anden - og denne midt-sæsonfinale er heller ikke rigtig. Nu hvor Amy og Rory er væk, introduceres en ny ledsager, Clara, til jul, og derefter begynder doktorens historie med en ny rejsende, som sandsynligvis ikke berører tidligere øjeblikke, inklusive de afgåede ledsagere.

Alligevel udgør Amy og Rory's finale mere end hvad de uafhængige episoder måtte have været indeholdt i første halvdel af sæson 7. Fordi Amy og Rory er blevet et så integreret element i serien, selv med til at sikre Matt Smiths Doctor i Mange fans hjerte, håndteringen af ​​deres afgang var den største bekymring. Mere end bare en serie om rumrejse og fremmede møder, Doctor Who er meget en karakterdrevet serie, og Amy og Rory er bestemt to mindeværdige figurer. Pigen, der ventede, og The Last Centurion.

Konklusionen blev håndteret mesterligt og blandet den tunge hjerte afslutning af Donna Moss (Catherine Tate) med den faste, uberørelige skæbne Rose Tyler for at bringe en følelsesmæssigt passende finale for to af TARDIS 'mest mindeværdige indbyggere.

Indtil Amy og Rory's sidste episode føltes som om Moffat måske forsøgte at handle i en følelsesladet ledsagerovergang for en, hvor publikum allerede har udviklet ønsket om at se dem gå, hvilket lader den nye ledsager være et velkommen ansigt til serien snarere end en opfattet nedjustering fra velkendte figurer.

Heldigvis var det ikke tilfældet, så videre til større og bedre ting. Og en ny ledsager at finde i fortiden.

Geronimo!

-