"300: Rise of an Empire" anmeldelse
"300: Rise of an Empire" anmeldelse

Det er måske ikke ret til afslappede filmgæster så let som sin forgænger, men det lykkes Murro at levere en 300 efterfølger, som fans vil nyde at se.

The 300: Rise of an Empire- historien følger den athenske general Themistocles (Sullivan Stapleton) i slaget ved Artemisium - mens den væver sammen med begivenhederne i 300 (dvs. slaget ved Thermopylae). Under det første forsøg på invasion af Grækenland af det persiske imperium forsvarede Themistocles og hans hær med succes den græske kystlinje i slaget ved Marathon - sårede kong Darius I (Yigal Naor), far til Xerxes (Rodrigo Santoro) og mentor for den hensynsløse Artemisia (Eva Greene).

Da kongen er ved at dø, formulerer Artemisia en plan for at hævne sig på grækerne ved at gøre den naive (og feje) prins Xerxes til en gudlignende figur for det persiske imperium at samle sig bag. Ti år senere vender Xerxes tilbage med en ødelæggende invasionskraft - engagerer kong Leonidas og hans spartanske krigere på land ved de varme porte, mens Artemisia kæmper med Themistocles og den græske flåde til søs. Ligesom 300 er Themistocles alvorligt undertal - tvunget til at stole på list og styrken i et samlet Grækenland, hvis han håber at kunne forsvare sit hjemland og drive de invaderende persere tilbage.

300: Rise of an Empire ankommer otte år efter, at Zack Snyders originale 300 beundrede publikum med glatte slowmotion-kampsekvenser, en illustrativ visuel æstetik og en spændende fantasivariantvariation på den virkelige kamp ved Thermopylae. Snyder vender tilbage som udøvende producent, men afleverede direktøropgaver til Noam Murro (Smart People), der gør sit bedste for at efterligne 300-formlen, men undlader at gøre noget nyt eller særligt mindeværdigt i processen. Generelt er det en tilstrækkelig opfølgning, fyldt med handling, machismo, vold på toppen og fantastiske vendinger på faktiske begivenheder - men næsten hvert eneste element er lidt ringere end Snyders oprindelige vision og udførelse. Fans af originalen vil sandsynligvis nyde at vende tilbage til Frank Millers overdrevne version af græsk historie; endnu, 300:Rise of an Empire tilbyder ikke den samme genreoverskridelse som sin forgænger.

Hovedplottet kan serviceres, springer ind og ud af scener, der tidligere er set i 300 for at hjælpe med at udtænke den større krig med Xerxes samt baggrundshistorierne for Artemisia og Themistocles. Kendte birolle - som dronning Gorgo (Lena Headey) og Dilios (David Wenham) - vender tilbage for at forbinde Rise of an Empire til den forudgående rate, men seerne bør ikke forvente at bruge meget tid med spartanerne, da efterfølgeren er tæt centreret om konflikten mellem Artemisia og Themistocles.

Frank Miller, Kurt Johnstad og Snyder tjener som manuskriptforfattere og udarbejder endnu en episk revision af en græsk historie med alle de samme romantiserede ideer om ære, frihed og smukke dødsfald - omend med lidt mindre dybde. De, der kritiserede den originale 300 for at være stil over substans, finder ud af, at forholdet mellem visuelt syn og tankevækkende historiefortælling er væsentligt bredere end før - hvilket giver en lige så stor over-the-top-handling, men endnu mindre karakterudvikling og tematisk synergi.

Themistocles er en acceptabel førende mand, men mangler den samme tyngdekraft (og citerede linjer) som hans spartanske forgænger. Hvor Leonidas var en skarp, men sympatisk kriger, er Themistocles meget mere beregnet og angerfuld - hvilket gør ham interessant og heroisk, men ikke lige så engagerende at se på skærmen. Alligevel er Stapleton stærk i rollen og formidler den rimelighed (og desperation), som Themistocles føler - samtidig med at den skinner i spændende (og blodig) kampkoreografi.

Imidlertid er Artemisia uden tvivl filmens mest overbevisende tilføjelse - især med Green i den del. På trods af en alt for kompliceret baggrundshistorie og en obsessiv søgen efter en kriger, der virkelig er en kamp værd, afspejler karakteren, hvad der er godt ved 300 - tager historiske figurer, der er større end livet, og sætter dem i en forhøjet række af virkelige begivenheder, mens de gør dem sammenhængende og fængslende i en moderne filmoplevelse (på trods af de 25 hundrede år imellem). Green forpligter sig fuldstændigt til rollen og præsenterer en lagdelt skurkinde, hvis tunge er lige så hurtig som hendes sværd - i stand til at kæmpe tå-til-tå med dristige græske krigere, samtidig med at den manipulerer magtfulde persiske kommandører til at gøre hendes bud.

Desværre er rollebesætningen meget mindre defineret. Tilbagevendende ansigter er en velkomstbonus, men hver eneste af Themistocles 'krigere falder i en velkendt trope (hvoraf nogle allerede blev udforsket i 300): en søn, der skal tjene sin fars respekt i frontlinjerne og en generisk anden-in- kommando, der bruger mere tid som klangbræt for Themistocles, end han faktisk kæmper osv … Oprindelsen til Xerxes tilføjer et par ekstra lag til Rodrigo Santoros gudkonge, men Rise of an Empire, meget som 300, skubber endnu en gang karakteren - og den persiske krigsmaskine - i baggrunden for at fremhæve kampen ved hånden (for ikke at nævne give rigelig plads til en anden efterfølger).

Faktisk er handlingen næsten udelukkende limet til Themistocles bortset fra skud af ubeskrivelige grækerne, når de kolliderer med uformelle persere. Og mens kampene er mere voldelige end nogensinde, er de generelt et lille skridt ned. De vigtigste kampsekvenser inkluderer sæt, der skal få en reaktion ud af fans, men Rise of an Empires samlede tilgang mangler innovation og flair i Snyder's original. Søkampen er en smart tempoforandring, der giver mulighed for nogle friske ideer, men når sværd ramte skjold i tæt kamp, ​​er det klart, at Murro kæmpede for at finde sin egen stil, mens han også inkluderede elementer, som tilbagevendende filmgæster ville forvente af en 300 efterfølger (blodig slowmotion-kamp, ​​for eksempel). Øjeblik til øjeblik det 's alle underholdende nok - Rise of an Empire undlader bare at udvikle historien eller sværd-og-sandler, der kæmper på nogen meningsfuld måde.

300: Rise of an Empire spiller også i 3D og IMAX 3D; i betragtning af filmens visuelle æstetik er begge formater værd at opgradere. Sparsomme filmgæster kan gå på kompromis og springe IMAX-prisstigningen over (ikke 3D), men den forbedrede lyd- og skærmplads vil være givende for alle, der er villige til at bruge de ekstra kontanter.

Det er måske ikke ret til afslappede filmgæster så let som sin forgænger, men det lykkes Murro at levere en 300 efterfølger, som fans vil nyde at se. Opmuntret af en fængslende forestilling fra Eva Green og en passende erstatning for Gerard Butler i Sullivan Stapleton, er det stadig interessant (og spændende) at udforske Frank Millers genfortælling af den græsk-persiske krig. Ikke desto mindre, ligesom det virkelige slag ved Artemisium - som ofte tager bagsædet i historiebøger til slaget ved Thermopylae - er det svært at forestille sig, at Rise of an Empire nogensinde vil træde ud af 300s høje skygge.

Hvis du stadig er ved hegnet omkring 300: Rise of an Empire, skal du tjekke traileren nedenfor:

-

___

300: Rise of an Empire løber 102 minutter og vurderes til R for stærke vedvarende sekvenser af stiliseret blodig vold overalt, en sexscene, nøgenhed og noget sprog. Spiller nu i 2D-, 3D- og IMAX 3D-teatre.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarfeltet nedenfor. Hvis du har set filmen og vil diskutere detaljer om filmen uden at bekymre dig om at ødelægge den for dem, der ikke har set den, bedes du gå over til vores 300: Rise of an Empire Spoilers-diskussion.

For en grundig diskussion af filmen af ​​Screen Rant-redaktørerne, se vores 300: Rise of an Empire-episode af SR Underground podcast.

Følg mig på Twitter @benkendrick for fremtidige anmeldelser samt film-, tv- og spilnyheder.