Z Nation sæson 3 Finale anmeldelse: Alle dør til sidst

(Dette er en anmeldelse af sæson 3 afsnit 14 af Z Nation. Der vil være SPOILERS.)

Hele sæsonen, hvis ikke, hele serien lang, havde Z Nation bygget op mod et bestemt højdepunkt: Få Murphy (Keith Allan) til Californien, så CDC kan bruge sit blod til at udvikle en kur mod H1Z1-virussen. Som vi så i slutningen af ​​sæson 2, var det alt sammen en forvirring fra de rige mennesker, der lever i den formodede utopi kendt som Zona. Med Murphy-missionen i klem havde Warren (Kellita Smith) og hendes besætning opgivet byrden for at redde verden - indtil de mødte Dr. Sun Mei (Sydney Viengluang), som pålægger dem at finde Murphy igen for hans påståede liv- sparer blod. Fordi Z Nation-showrunners konstant søger at give deres karakterer et formål og en fortælling ud over det, der blot eksisterer.

Til det formål besluttede Murphy at blive Messias af zombierne ved at bruge Dr. Merch (Lisa Coronado) serum til at producere sin egen hær af "blandinger" til sin nye verdensorden. Han har 10K (Nat Zang) under sin sindskontrol og en højborg komplet med en zombie voldgrav i Spokane, WA. I mellemtiden går Warren, Doc (Russell Hodgkinson) og Addy (Anastasia Baranova) sammen med Hector (Emilio Riveria) og møder snart den dødbringende årvågen gruppe kendt som Den røde hånd. Som om det ikke var nok, skal begge grupper nu kæmpe med den ubarmhjertige forfølgelse af The Man (Joseph Gatt), en sej headhunter, som Zona har til opgave at bringe Murphy til test - uanset omkostningerne.

Med hensyn til at skrive og instruere har det været en op og ned sæson for Z Nation, hvor "Escorpion and the Red Hand" er en af ​​de stærkeste episoder af sæsonen med hensyn til den samlede produktionsværdi. Alligevel hjalp enkeltstående historieepisoder som "Doc's Angels" og "Election Day" til at give hovedhistorien en chance for at trække vejret og udvikle sig fuldt ud i løbet af alle 14 episoder. Dette er den første sæson, som Z Nation har brugt en delt fortælling, idet de vælger at opdele karaktererne i flere grupper, der hver har deres opgave eller mål. Warren og Dr. Mei forsøger at få den røde hånd til at hjælpe med at storme Murphytown, mens Doc og Addy forsøger at få Lucy (Bea Corley / Caitlin Carmichael) tilbage fra The Man - der har kidnappet hende og tager hende til medlemmerne af Zona.

Historien

"Everybody Dies in the End" blev skrevet og instrueret af Abram Cox (som instruerede sæsonåbneren, "No Mercy", og han angriber historien med samme iver som han gjorde for 13 episoder siden - og det er en god ting. Den sidste et par episoder efterlod adskillige løse ender, og Cox gør et ret godt stykke arbejde med at indpakke dem ret godt. Manden og en evigt aldrende Lucy er hurtigt på vej mod Zona på et nyt møde med Doc og Addy på sporet - men de rejser blinde. Lucy tænker på benene og bruger sin telepatiske zombieevne til at efterlade et spor af zombiebrødsmuler i form af "Bedstefar", en zombie, der bare peger i retning af Lucy - eller som Doc kalder det, en "apokalyptisk GPS."

I mellemtiden har Warren accepteret at hjælpe Murphy med at redde sin datter, så hun, Dr. Mei og en meget syg 10K kører for at opfange Manden, før han kan aflevere hende. Selvom Citizen Z (DJ Qualls) ikke findes hvor, Kaya in the Sky-a (Ramona Young) giver gruppen nye koordinater via radio. Med Manden og Lucy holdt op i en bjergbunker prøver Doc og Addy at finde ud af en vej ind. På trods af hans protester forlader Addy Doc og bedstefar i et forsøg på at bestige bjerget og få adgang fra toppen - det er i bedste fald en rystende plan. Hippie / Zombie-duoen bagholdes af Zona-soldater, der har selvlysende hvide øjne. De er tilsyneladende immune over for H1Z1-virussen, men den immunitet begynder at blive svækket.

Efter fejlagtigt nåde over farfar, går Warren og banden - som nu inkluderer Rød (Natalie Jongjaroenlarp) og 5K (Holden Goyette) - vej ind i bunkeren, men 10K er blevet kritisk syg, og Dr. Mei frygter, at han dør. Hun har en dristig plan for at redde ham - han skal dø. Baseret på Dr. Merch's noter fra Murphys indledende eksperimenter, der efterlod ham immun over for virussen, har hun bestemt, at den eneste måde at redde 10K's liv på er at dræbe ham. I et træk, der helt sikkert vil stoppe hjerterne hos enhver teenagepige, der ser Z Nation, kommer de med en firetrinsplan: Choke. Dø. Bid. Indsprøjte. Så Warren kvæler 10K ihjel. Han dør. Murphy bider ham. Dr. Mei injicerer ham med det eksperimentelle serum.Først virkede det som om Cox faktisk tog et dristigt træk ved at lade en fan-favoritkarakter bide støvet (noget der skulle overvejes i sæson 4), men et par minutter senere kommer han tilbage til livet.

I mellemtiden gør Addy sit bedste bjerggeindtryk ved at klatre i det stenede bjergs ansigt, men formår at droppe sin stadig troværdige gedebat i processen. Til sidst konfronterer Warren, Doc og Murphy Manden i toppen, som slutter, når Murphy skyder, men ikke dræber ham. Under en hånd-til-kamp-scene (som viser, at Murphy har en imponerende styrke), formår The Man at skyde både Murphy og Warren med samme kugle. Med dem såret på jorden snupper Manden Lucy, hopper over kanten af ​​klippen, da Addy og 5K følger efter ham i den ukendte afgrund. Omkring det tidspunkt dukker et fly fra Zona op og begynder at oplade et kraftfuldt sprængvåben med sigte på Warren, Murphy, Doc og Red - hvilket efterlader alles skæbne helt ukendt.

Afsluttende tanker

Når alt er sagt og gjort, er "Everybody Dies in the End" lidt af en vildledende titel, da de eneste mennesker, der døde i denne episode, var Zona-soldaterne og bedstefar (en af ​​vores nye yndlingszombier fra denne sæson). Alligevel gjorde Cox et godt stykke arbejde med at indpakke de historiepunkter, der havde været opbygget det meste af sæsonen, mens han lagde grunden til, hvad der helt sikkert bliver en spændende og interessant sæson 4. Det er ikke at sige, at sæsonen ikke var uden sin mangler. Citizen Z er fortsat underudviklet (selvom han nu har en kæreste med et barn på vej), og serien følte, at det tog en lille afvigelse fra den ofte humoristiske og kloge tone, der gjorde showet så behageligt.

I løbet af sæsonen blev Warens gung-ho-holdning erstattet med en "for enhver pris" opførsel. Dette ændrede hende fra en frygtløs leder til en man kunne frygte - forskellen var ret alarmerende. På mange måder er hun nøjagtigt som Murphy, ikke at hun ville indrømme det og valgte at gøre hvad der kræves for at få hans blod - hendes mission blev vigtigere end hendes menneskehed. Doc blev efterladt lidt i Z-ukrudtet det meste af sæsonen, selvom hans solo-episode, "Doc's Angels", gav ham et meget tiltrængt showcase. Addys moderinstinkter sparker ind med Lucy, og det har været en meget fornøjelig oplevelse at se hendes rene vilje til at redde hende fra Manden.

Mens Red og 5K har fundet et varmt sted i de fleste fans hjerter, er den bedste tilføjelse til Z Nation denne sæson uden tvivl The Man. Gatt har bragt en kold karisma til karakteren, som får dig til at elske og hader ham - hvilket er præcis, hvad serien har brug for i øjeblikket. Han gav Zona et ansigt og gjorde det, der kunne have været en cookie-cutter-karakter, til en interessant og letforståelig antagonist, som alle fans venter spændt på at se igen næste sæson.

Hvad er dine tanker om finalen i Z Nation og samlet sæson 3? Lad os vide det i kommentarfeltet.