Du er den værste anmeldelse: Klar til at vinde tilbage noget kærlighed i sin sidste sæson

FXX er Du er den værste har haft et interessant løb i løbet af sine fire sæsoner. Hvad der startede som et slapstick-y-tag på den slags dreng-møder-pige-scenarie, der lancerede en million romantiske komedier, tog meget hurtigt en mørkt komisk drejning ved at få deltagerne i denne særlige til at møde søde to af de mest frastødende mennesker på planet. Tricket er selvfølgelig, at Jimmy Shive-Overly (Chris Geere) og Gretchen Cutler (Aya Cash), selvom de var værste (selvfølgelig), også var meget sjove at hænge ud med. Deres mørke hjerter forhindrede ikke seerne i at ønske at tilbringe tid sammen med dem eller måske endda rodfæste dem for at gøre det som et par, selvom pointen med showet syntes at være, hvor lille chancerne disse to forfærdelige mennesker ville have faktisk ender med at opbygge et varigt forhold sammen.

Efterhånden som serien går ind i sin femte og sidste sæson, bliver det imidlertid klart, at Du er den værste, måske kun overfladisk handlede om prøvelser og trængsler for at forsøge at få et forhold til at fungere, når de to mennesker i det fundamentalt er følelsesmæssige vrag. Sikker på, det var en vigtig del af seriens udvikling, især når Gretchen blev diagnosticeret med klinisk depression (og showet efterfølgende modtog en ny kritisk vurdering). Men buen, som både Jimmy og Gretchen har været på, handler mindre om ægte romantik eller om at finde din evige person, end det handler om blot at vokse op. I den forstand har du været den værste har været en stealth-coming-of-age-serie, en der virkelig viser sine kort i den sidste sæson.

Mere: Gotham sæson 5 anmeldelse: Begyndelsen på slutningen sætter Jim Gordon Center Stage

Efter en grov anden halvdel af sæson 4 (serien faldt af efter den superlative, Gretchen-centrerede episode, 'Not a Great Bet'), er du den værste er tilbage, klar til at håndtere de forestående bryllupper af tis to hovedpersoner og de livsvalg, der vil definere deres venners liv, når historien, som publikum får se, slutter. Til seriens kredit er der ikke en enorm mængde tunge løft, der skal udføres her . Seriens skaber-showrunner Stephen Falk og hans forfatterrum har taget showet stort set overalt, hvor det kan gå, og denne sidste sæson føles mere som en uundgåelighed, end det gør en skæbnesvangre beslutning om at afslutte serien.

Men den første episode, 'The Intransigence of Love', lader ikke den følelse af uundgåelighed komme i vejen for at overraske (og måske endda forvirre) publikum med sin lange åbningssekvens om en prætentiøs 90'ers videobutik, der falder ind kærlighed med en kunde, efter at de har bundet sig over hans anbefalede filmafsnit. Det er en bevidst hacket bit tv-skrivning, der også er en solid skewering af så mange rom-com-konventioner (især den del, hvor den finder sted i løbet af et årti, hvor rom-coms stadig blev lavet af studier). Og underligt er det slet ikke hæmmet af det faktum, at publikum i de første par minutter ikke har nogen idé om, hvad fanden der foregår. Det er det modsatte af The Sopranos seriefinale, hvor i stedet for at skærmen bliver sort i 10 sekunder, hvilket får dig til at tro, at dit kabel bare gik ud under en af ​​de vigtigste scener i tv-historien, kan de, der ser Du er den værste, blive fristet til at tjekke kanalguiden for at lave De ser ikke på pilotepisoden til en ny komedie på FXX.

Selvom det måske fortsætter længere, end det har brug for, begynder Falk, som også instruerede, sagkyndigt at vise sømmene i denne fiktion inden for en fiktion, indtil plottet (og virkeligheden) helt udruller, indtil seeren er tilbage med Jimmy Shive-Overly og Gretchen Cutler spinder et garn til nogle bryllupsplanlæggere, alt sammen for noget gratis champagne. Det er både en helt unik måde at begynde den sidste sæson af showet og meget inden for Du er den værste styrehus. Der er sandsynligvis en vis fare ved at give så meget fast ejendom til hvad der i det væsentlige er en bevidst dårligt omskrevet version af Jimmy og Gretchen-historien, men 'The Intransigence of Love' får det til at fungere ved først at forvirre helvede ud af dem, der ser og derefter betale det af med det, der tilsyneladende er en subversiv dekonstruktion af troperne, de to lyssatte bare for noget gratis boblende.

Bedst af alt føles det dog som om, at du er den værste ved at gå ind i sin sidste sæson ved præcis, hvad den laver, og hvor den skal hen. Der er en beregning til ikke kun premieren, men mange af sæsonens andre episoder to, der gør stor brug af ikke kun Geere og Cash, men også understøttende spillere (og ofte MVP'er) Edgar (Desmin Borges) og Lindsay (Kether Donohue). Det kompenserer for, at hverken dukker op i premieren, men det demonstrerer også tankegangen, der blev lagt i den sidste sæson for at tage Jimmy og Gretchen fra at være den værste til at være den værste, men også at være voksen.

Næste: Project Blue Book Review: Historiens UFO-drama, der næsten skraber, at X-filer klør

Du er den værste fortsætter næste onsdag med 'The Pin in My Grenade' @ 22:00 på FXX.