Watchmen Review: Damon Lindelofs serie er en radikal remix af den fejrede tegneserie

Da Damon Lindelof beskrev sin Watchmen tv-serie som en "remix" af den berømte, subversive DC-tegneserie fra Alan Moore (skønt han ønsker at få sit navn fjernet fra ethvert arbejde, han lejer) og Dave Gibbons, var det nok til at give nogen opmærksom grund til at stoppe og overveje, hvad han mente. Når alt kommer til alt skulle serien, der blev sat årtier efter begivenhederne i tegneserien - ekstra-dimensionel psykisk blæksprutte, der smadrede Manhattan og alt sammen - skulle være en fortsættelse af den historie, ikke? Nå, i et omfang, der helt sikkert er sandt, bærer serien villigt og klogt den fortællende bagage fra den uortodokse fortælling ind i dag. Men hvor Lindelofs nye serie virkelig udmærker sig, er dens forståelse og manipulation af de originale ideer og historiefortællingsstrukturen brugt i Moore og Gibbons klassiske arbejde,og hvordan det mode fra det virker noget radikalt og engagerende og ubeskæmmet politisk.

Og mens disse egenskaber uden tvivl vil fungere til Watchmen når serien bevæger sig igennem sin fantastiske første sæson, er det Lindelofs bestræbelser på at gøre brug af så mange af Moore og Gibbons mere nysgerrige og ukonventionelle sideløb, der i sidste ende vil adskille serien, især fra Zack Snyder's 2009-filmatisering og anden tegneserie -baserede programmer på tv. I showets favør er mængden af ​​fast ejendom, som Lindelof og hans forfatterrum har fået af HBO. Disse timer er ikke kun nødvendige for at introducere (eller genindføre) publikum til denne verdens komplekse alternative historie, men også for at give historien og dens mange karakterer plads til at trække vejret, udvikle sig og i et par slående episoder omkring halvdelen - igennem sæsonen for at opretholde konventionerne i en allerede ukonventionel historie.

Mere: Impulse Season 2 Review: Teleportering Teen Drama bliver mørkere og mere actionfyldt

Serien begynder ikke i New York City og ikke i 80'erne på højden af ​​den kolde krig, men snarere i Tulsa, Oklahoma, i 1921 med en skræmmende skildring af den aktuelle massakre i Greenwood-distriktet - en velhavende afrikaner Amerikansk samfund - der blev udført af medlemmer af Klan. Det er en skræmmende introduktion til serien, en der skaber en stærk følelse af sted og showets ønske om at konfrontere de toksiske idealer om racisme og hvid overherredømme. Det bevæger også effektivt Watchmen ud af den typiske ramme for de fleste tegneserieplotter. Tulsa er ikke New York og heller ikke Gotham eller Metropolis. Det er et usandsynligt sted for en serie som denne, hvor politiet har vedtaget vigilante personas som en måde at holde sig selv og deres familier i sikkerhed i kølvandet på et organiseret angreb på retshåndhævelse af en hvid supremacistgruppe kendt som det syvende kavaleri.

En af de dominerende forespørgsler fra serien er spørgsmålet: hvordan kan du fortælle de gode fyre fra de dårlige, hvis de begge har masker på? Som det var i tegneserien, er det spørgsmål slet ikke let at besvare, selv når maskerne kommer af. Det er især tilfældet med Regina Kings Angela Abar, en Tulsa-detektiv, der går forbi søster Nats våge moniker, da hun befinder sig i et mordmysterium, der rammer langt tættere på hjemmet, end hun nogensinde havde forestillet sig. Sammen med hende er kollega-detektiv Tim Blake Nelson, der går under navnet Looking Glass. Nelson klæder ofte en reflekterende maske uden øjenhuller, som til tider bliver en uhyggelig faksimile af blækprøvemasken, der bæres af den uhængte årvågen Rorschach.

Looking Glass er endnu en åben og klog remix fra den originale historie, især nu hvor Rorschach-masken er blevet valgt af en virulent hadgruppe. At en af ​​originalhistoriens mest populære og definerende karakterer er blevet et symbol på terror er et andet eksempel på denne seriens evne til med sikkerhed at væve en ny fortælling inden for trådene i Watchmen 's egen historie historie. Denne historie og Amerikas fortid - især dens racistiske fortid, der stadig er nutiden - væver stort over fortællingen, Lindelof og hans forfattere har konstrueret. I årtier er tegn stadig dybt påvirket af begivenhederne i slutningen af ​​bogen, mens den fortsatte eksistens af den gudlignende Dr. Manhattan på Mars - og hans opgivelse af menneskeheden - har resulteret i en utvivlsom eksistentiel opgørelse for de arter, han efterlod sig.. Men på en måde, der er iboende menneskelig, er tegnene her også gået videre fra disse begivenheder, nogle ved at bevæge sig fremad og for mange ved at bevæge sig bagud, og genoptage de slags umenneskelige kampe lavet tekst i de originale Watchmen .

Det er gennem den fortællende struktur, Watchmen henviser eller genindfører nogle af kernekaraktererne fra den originale historie. Mens Dr. Manhattan forbliver stort set uden for skærmen, har Adrian Veidt (Jeremy Irons) fået sin egen sidehistorie, en, der igen er en fascinerende remix af, hvad der er kommet før. Veidts historie handler ikke kun om at fremkalde fortiden, men også om at indsætte humor i sagen, især da den vedrører Irons stadig mere irritable (og sandsynligvis ustabile) interaktion med hans to ledsagere / tjenere, Marcos (Tom Mison) og fru Crookshanks (Christie Amery). Tilsvarende regner Jean Smart med fortiden til Laurie Blake - tidligere Silk Spectre - ved at afsløre en række komplekse følelser i retning af sin tidligere karriere som vigilante, hendes nuværende rolle som FBI-agent i anti-vigilante taskforce og hendes følelser over for Dr. Manhattan.

I hjertet er Watchmen , ligesom inspiration, et mysterium, hvilket gør det til det ideelle projekt for den fyr, der hjalp med at bringe Lost og The Leftovers til live. Men ligesom Lindelofs tilgang til et af de mest berømte værker inden for tegneserieudgivelse er dette noget både behageligt kendt og radikalt anderledes. Den racemæssigt og politisk ladede fortælling om Watchmen vil helt sikkert skabe en opstandelse, og især med fantastiske forestillinger fra King, Irons, Nelson og Jean Smart, for ikke at nævne en fremdrivende score fra Trent Reznor og Atticus Ross, denne fascinerende og sårende remix kan meget vel have en så betydelig indflydelse som originalen.

Watchmen har premiere søndag 20. oktober kl. 21 på HBO.