The Walk Review
The Walk Review

The Walk er et underholdende og ofte spændende stykke historiefortælling, ud over at være en imponerende visning af 3D-filmfremstilling.

The Walk spiller Joseph Gordon-Levitt som Philippe Petit, en fransk gadekunstner, der bliver besat af stramtrop i en ung alder. Philippe finpudser sit håndværk under vejledning af den erfarne high-wire performer Papa Rudy (Ben Kingsley), inden han begiver sig ud for at "hænge sin wire" i en række udfordrende og farlige steder - undertiden ulovligt, hvis det er nødvendigt. Efter at have set et billede af World Trade Center i midten af ​​konstruktionen, besluttede Philippe imidlertid, at hans drøm er at udføre århundredets kunstneriske "kup": at gå en højtråd spændt mellem Twin Towers.

Philippe rejser med hjælp fra sine venner og kolleger kunstner / elsker Annie Allix (Charlotte Le Bon) til New York fra 1970'erne for at opfylde sin drøm undervejs og henter yderligere "medskyldige", der hjælper ham med at udvide World Trade Center og planlægge deres drift på forhånd. Men når Philippes dato med skæbnen nærmer sig, begynder selv han at undre sig over, om den skøre idé virkelig er gennemførlig … og om hans mest ambitiøse high-wire-gang endnu ikke vil være hans sidste.

Den sande historie om Philippe Petits høje ledningsgang mellem Twin Towers (tilbage i 1974) blev tidligere bragt til filmliv med den Oscar-vindende dokumentar fra 2008, Man on Wire. Walk's Oscar-vindende instruktør Robert Zemeckis - hvis ikoniske filmografi inkluderer Back to the Future, Who Framed Roger Rabbit og Forrest Gump - undgår blot at genvask, hvad Man on Wire gjorde med Petites historie ved i stedet at indramme fortællingen som en nutidig større end- livsfabel, fortalt af Petit selv (hvis energiske fortælling i hele filmen fungerer oftere end den ikke gør, set i det hele taget).

Zemeckis og hans manuskriptforfatter Christopher Brownes manuskriptforløb hæver til gengæld The Walk ud over en gengivelse af Petits storslåede "kup" og omdanner den til en stor fiskeagtig lignelse om den amerikanske drøm - en der også fungerer som en forfriskende subtil (og endog rørende) ode til World Trade Center og hvad det symboliserede gennem Petit. Walk stræber ofte efter at ramme de samme polariserende noter af indfald som tidligere Zemeckis-film har (især Forrest Gump) - undertiden for at få en bedre effekt end andre, mens Petits "oprindelseshistorie" blev undersøgt under fortællingens første handling. Men når plottet bevæger sig længere ind i heistgenreområdet (svarende til Man on Wire før det) under sin anden akt (og indstillingen skifter fra Frankrig til USA),The Walk virkelig - undskyld ordspillet - rammer sit skridt.

Ikke overraskende er det The Walks tredje akt, der virkelig imponerer, da Petits berømte "walk" bringer både sin personlige rejse og den samlede film til et højdepunkt, der både er nervepirrende spændende og tematisk tilfredsstillende på én gang. Zemeckis og fotografedirektør Dariusz Wolski (Pirates of the Caribbean-trilogien, Prometheus) bruger fordybende kameravinkler og skud med kraftig effekt i hele filmen - trækker seerne dybere ind i Petits hurtige og farverige verden - alligevel er det med opsætningen og udførelsen af Petits Twin Tower "walk", at filmen virkelig bryder nyt, som et eksempel på, hvad 3D kan bruges til med hensyn til filmfortælling. The Walk skubber ikke konsekvent grænserne for 3D-håndværk som Alfonso Cuarón's Gravity,men den når lignende kunstneriske toppe med den eponyme sekvens - nok til at Zemeckis 'film skal se materiale i både 3D og IMAX alene. (De der er bange for højder - betragt jer advaret.)

Derudover kan The Walk prale af en dejlig, blødt oplyst, visuel stil, der gør det muligt for filmens verden at ligne noget fra en drøm eller en nostalgisk hukommelse, der ikke er grundlagt i virkeligheden (svarende til Life of Pi i den henseende). Dette element forbedrer yderligere ideen om, at Zemeckis ikke skaber en docudrama om Petit; snarere er denne version af historien informeret af Petits excentriske syn, og filmens udseende afspejler den fortællende ramme æstetisk. Dette er ud over de friheder, som Zemeckis og Browne tager med de fakta, der informerer deres manuskriptarbejde, til kreative formål (f.eks. For at skabe mere dramatisk spænding i historien, når det er nødvendigt osv.).

Joseph Gordon-Levitt tilpasser pænt udseendet af den virkelige Petit (blå øjne, orange hår, sene fysiske opbygning) med sin tur i The Walk, samtidig med at den også kan prale af en konsistent fransk accent, der (uden tvivl) lyder lige så autentisk som de ægte franske accenter som visse af hans kostarer her besidder. Men som med enhver god præstation er det ikke hvordan Levitt ændrede sit udseende, der får Petit til at blive levende som en karakter; det er hans uhæmmede (og undertiden uregelmæssige grænselinje) lidenskab og måde, der gør skuespilleren grundig overbevisende som en mand villig til at gøre hvad der kræves for at nå sin "umulige" drøm. The Walk, som tidligere nævnt, er ikke altid så naturligt lunefuld som den stræber efter at være, men Levitt er meget det bankende hjerte, der giver denne skinnende visning af 3D filmisk showmanship-liv.

Stadig er birolle i The Walk ikke så fuldt udviklet som Petit (og de vigtige roller i det virkelige liv, de spillede i udførelsen af ​​Petits "kup", kan uden tvivl spilles ned til tider), men alligevel har Petits medskyldige hver sin særskilte personlighed. At bringe en dejlig blanding af menneskehed og humor til deres respektive roller er så talentfulde karakterskuespillere som Charlotte Le Bon (The Hundred-Foot Journey), James Badge Dale (Iron Man 3), Ben Schwartz (Parks and Recreation, House of Lies), og Steve Valentine (A Christmas Carol (2009)) - med Ben Kingsley, der afrunder det stærke ensemble som Petits curmudgeonly mentor, Papa Rudy.

The Walk er et underholdende og ofte spændende stykke historiefortælling foruden at være en imponerende visning af 3D-filmfremstilling. Hvis Flight repræsenterede Zemeckis 'tilbagevenden til form efter flere års regi af polariserende filmoptagelse af motion-capture, viser The Walk, at instruktøren stadig investerer i at fortælle store historier gennem den banebrydende filmfremstillingsteknologi, der er tilgængelig for ham. Mens The Walk ikke er på samme niveau som tyngdekraften som en hel oplevelse, hæver den ikke desto mindre linjen for fremtidige 3D-filmprojekter på adskillige måder - samtidig med at den stadig indeholder de vigtigste ingredienser i enhver god film (gode forestillinger, solid skrivning osv..).

De, der aldrig har set Petits historie bragt til live før, kan finde The Walk som en spændende gengivelse af hans fortælling - en, der skal opleves på den største tilgængelige skærm. Nogle fans af Man on Wire kan synes, at The Walk er mere en stil over substans, der tager den samme fortælling (og kan også tage problemer med, hvordan den afviger fra fakta); men igen kan de, der er åbne for en anden gengivelse af det samme plot, finde Zemeckis 'film som en lige så beundringsværdig overtagelse af Petits "århundredes kunstneriske kriminalitet."

The Walk spiller nu i udvalgte IMAX 3D-teatre og udvides landsdækkende den 9. oktober 2015. Den er 123 minutter lang og er klassificeret som PG for tematiske elementer, der involverer farlige situationer, og for noget nøgenhed, sprog, korte stofreferencer og ryge.