Valley of the Boom Review: Nat Geo genopliver fødslen af ​​Dotcom-tiden

Når det kommer til oprettelse af originale manuskriptdramaer, går National Geographic normalt en lidt anden rute end de fleste andre kabelnetværk. Med en vinkel på information, der grænser op til dokumentar eller edutainment, er netværkenes tilbud en hybridiseret affære, der ofte blander øjeblikke af manuskriptfiktion med en samling talende hoveder - ofte forskere eller eksperter inden for et bestemt felt - som hjælper med at bringe yderligere klarhed til samlet fortælling. Det er en tilgang, der hidtil har fungeret godt for Nat Geo, efter at have været succesfuldt brugt i to sæsoner nu på den videnskabsdrevne serie Mars , og nu bliver den brugt til lignende effekt i Valley of the Boom , en seks-delt begrænset serie om virksomheder, iværksættere og teknologisindede enkeltpersoner (og et par hustlere), der for evigt ændrede teknologibranchen såvel som hele området omkring Palo Alto.

Serien kommer fra Mathew Carnahan, skaberen af ​​Showtime's House of Lies og FXs kortvarige Courtney Cox tabloid drama Dirt. Det spiller også nogle kendte skuespillere som Bradley Whitford ( Get Out ), Lamorne Morris ( New Girl ) og Steve Zahn ( War of the Planet of the Apes ), som forskellige indflydelsesrige eller berygtede personligheder, der var omkring Silicon Valley i tidligt til midten af ​​halvfemserne. Bommens dal følger en løs fortælling omkring lanceringen af ​​tre internetbaserede virksomheder: Netscape, The Globe dot com og Pixelon. Netscape var naturligvis en af ​​de første browsere, der gjorde det let og muligt for enhver at surfe på internettet fra en hjemmecomputer med et modem. Globen var i det væsentlige Facebook 1.0, mens Pixelon var en potentiel pioner i verdenen af ​​streaming af digital video. Og mens Valley er fascineret af hjernen og forretningsforholdet bag alle tre, er dens hovedfokus de personligheder, der kørte disse ideer til markedet og i nogle tilfælde prægede øjeblikkelige millionærer.

Mere: Future Man Review: Sæson 2 leverer mere grove Sci-Fi-grin

Som med de fleste ting, når det er klart, at der skal tjene penge, vil folk komme i flok. Som. Dal posits, en af ​​de primære årsager til det, var Netscapes meget tidlige succes som ikke kun en brugervenlig webbrowser, men også som et firma, der lancerede en vellykket børsintroduktion og fik virksomheden og den tekniske industri som helhed meget opmærksomhed meget natten over. Serien blander interviews med den faktiske administrerende direktør for Netscape, James Barksdale, samt Jim Clark, dens grundlægger. Serien indsatte derefter fiktive beretninger om virksomhedens meteoriske stigning, hvor Whitford spillede rollen som Barksdale og Jim Murphy spillede Clark. Marc Andreessen, Netflix medstifter, spilles af John Karna og John Karna alene, da skuespilleren gør publikum opmærksom på et fjerde murbrudssegment, hvor han antyder, at Andreessen ikke er den type fyr, der er interesseret i at se tilbage, da han kunne se frem.Karna håber derefter den måde, hvorpå Andreessen er afbildet, og de fiktive ord, der kommer ud af hans mund, er ikke grund til, at den aktuelle Andreessen kan sagsøge.

Mere end noget andet øjeblik i den første episode definerer Karnas direkte dialog med publikum serien. Og det lander bestemt et eller andet sted blandt The Social Network, Silicon Valley og Halt and Catch Fire , med hensyn til dens tone. Denne uklarhed ses i begge aspekter af seriens blandede natur. Interviewene fra det virkelige liv ser tilbage på tiden med en slags trist erindring, der er vanskeligt for skuespillerne at formidle i betragtning af at de forsøger at portrættere dem uden viden om, hvad der kommer - hverken til deres respektive virksomheder eller til den tekniske industri som en helhed. Denne evne til at spille både baglæns og fremad udfylder mange af de huller, der kunne have eksisteret, hvis serien var gået en mere konventionel rute. Indrømmet, at showet ikke ville bryde hvert andet eller tredje minut for en infodump fra Barksdale, Clark eller The Globe-grundlæggerne Stephan Paternot eller Todd Krizelman, men på den måde giver Valley of the Boom afkald på konventionen for større dybde af information, lige fra hestens mund.

Der er stadig nogle huller, der ikke kan undgås, som de ovennævnte Andreessen og Michael Fenne (Zahn), også kendt som svindleren David Kim Stanley, der lancerede opstart Pixelon på det, der blev fundet at være lidt mere end løgne. For alt hvad serien foregår, giver Zahns overstrømmende skildring af en blødmælt sydlig grifter med en forkærlighed for at fortælle høje fortællinger Valley, at det er noget ekstra, det behøver at være mere end kun edutainment.

Efterhånden som Valley skrider frem, gør Valley også brug af en fiktiv pengemand, Darrin Morris (Lamorne Morris), der oprindeligt og korrekt ser Netscape som en vinder, hvilket brænder hans bevægelse ud vest for bedre at blive seriens fortæller. Denne bevægelse hjælper med at skubbe tingene videre ind i fiktivt territorium, hvilket giver mulighed for større og hyppigere flyvninger for at gøre tingene mere underholdende. Resultatet er en solid sammenblanding af dokumentarfilm og fiktiv historiefortælling, der illustrerer, i hvilken grad Nat Geos formel kan anvendes til næsten alt.

Næste: Informer Review: Amazons britiske serie byder på en smart, fængslende kriminalthriller

Valley of the Boom fortsætter næste søndag med 'Agile Method' på National Geographic.