Uudforsket: Ulåst udgave anmeldelse - Kaotisk og charmerende fangehulskravling

Uudforsket: Unlocked Edition er helt sikkert polariserende. Hvorvidt en given spiller kan lide det eller ej, vil for det meste afhænge af spillerens holdning til fangehulscrawlere; permadeath; uigennemsigtig, prøve-og-fejl-mekanik; generering af proceduremæssigt niveau og totalt kærlige avatarer, der føres til deres død igen og igen og igen. Hvilket vil sige, at enhver, der er interesseret i noget af ovenstående, helt sikkert bør tjekke Uudforsket. Fordi under spillets vanskelige, skumle overflade ligger en fascinerende oplevelse, der formår at være frustrerende, afslappende, forvirrende og spændende - alt sammen på én gang.

Unexplored blev først udgivet på pc i 2017; dens "Unlocked Edition", som inkluderer tre stykker DLC, ankom til Switch det følgende år, og den er nu landet på PlayStation 4 og Xbox One. I spillet guider spillerne en brugerdefineret avatar ned i dybden i et fangehul med det mål at finde den legendariske Yendors amulet. Fangehullets layout transformeres med hvert playthrough, og utallige farer - herunder miljøpuslespil og mangfoldige fjender - opstår, når spillerne samler rustning, våben, magiske ruller, potions og andre genstande. Hvad mere er, døden er endelig: her er der ingen opstandelse. Playthroughs kan vare i minutter eller timer, afhængigt af hvad Dungeon of Doom kaster din vej, og hvor dygtig du er til at håndtere det.

Uudforskede spil fra et top-down perspektiv og styrer som en twin-stick shooter. Spillere kan bruge en bred vifte af våben og besværgelser, som giver den enkle kamp - den ene udløserknap styrer avatarens højre hånd og den anden dens venstre hånd - et element af tilpasning. Progression består i at øge statistikken gennem udstyr og specielle, sjældne potions. Fangehullets puslespil er forskellige og spænder fra at sætte den korrekte statue på en piedestal til forgrenede affærer på flere niveauer. En spiller kan muligvis finde en note, der henviser til en brændende boss fem etager nede og antyder, at helten finder en brandmodstandsdrik - og derefter finder en anden note, der forklarer, at en brandmodstandsdrik er skjult i en kiste to etager nede - og så videre og så videre videre. Uudforsket skubber således spillerne til at være detektiver ud over krigere og taktikere.

Selvom det forventes, at spillerne jonglerer med mange bekymringer, får de minimal vejledning - de er nødt til at opdage, hvordan man låser op for klasser, udarbejder kraftfuldt udstyr, effektivt kæmper mod fjender, tjener gudernes gunst og gør mange andre ting alene. Når spillere henter potions og ruller, er disse emner normalt uidentificerede; de kan hjælpe eller skade, og spillerne skal bestemme, hvor villige de er til at risikere skade i deres udøvelse af fordele.

Det resulterende lag af mysterium omkring spillet er et dobbeltkantet sværd. Det kan motivere gentagne playthroughs lige så let, som det kan slidte spillerens tålmodighed. Men de mange forskellige tilstande og sværhedsindstillinger, der tilbydes, giver spillerne mulighed for at finjustere Uudforsket efter deres smag. Og de, der er villige til at give spillet et dusin - eller et par dusin - forsøg, kan gradvist skalere dets sværhedsgrad og finde den enorme tilfredshed, der venter dem i fangehullets laveste niveauer.

En af Unexploredes fremtrædende træk er dens personlighed. Spillets charme er måske mest til stede i dets hovedpersoner, de tilpassede små eventyrere, som spillerne vil bruge meget tid på at skade. Standardkarakternavnet er Rodney den Nende, hvor N henviser til de Rodneys, der allerede er omkommet. (Min første var Rodney den anden og stillede spørgsmålet om, hvem Rodney den første var.) Rodney den femte når muligvis til ottende etage, mens Rodney den sekstende kun varer to minutter. På trods af den mulige kortfattethed i deres levetid sikrer tegnene imidlertid, at spillerne udvikler en tilknytning til dem med deres grus og beslutsomhed og "Oohs" og "Ahs", de udsender, når de finder trapper, der fører dybere og dybere ned i fangehullet.

Nu er der bestemt potentiale for uudforsket at slukke for folk. Det beder en masse af sine spillere - de skal være villige til at trænge igennem faren ved dens mekanik og håndtere det forenklede og lejlighedsvis irriterende kampsystem. Der er også et lille antal janky interaktioner til stede; når du f.eks. kæmper oven på liget af en falden fjende, kan plyndringsgrænsefladen opstå, kaste dine våbensvingninger og udsætte dig for unødvendig fare.

Men bortset fra disse forbehold fortjener Uudforsket mindst en time eller to af din tid. Og i sidste ende, hvis denne prøveperiode går godt, vil spillet sandsynligvis trække dig meget længere. Fordi Unexplored: Unlocked Edition er fyldt med charme, og at spille det kan føles som at nyde noget hjemmelavet, med hvert playthrough designet specifikt til Rodney vil det gøre alt for at ødelægge.

Mere: Tangledeep Review -En klassisk Roguelike med moderne appel

Uudforsket: Unlocked Edition er nu ude på PlayStation 4 og Xbox One og blev tidligere frigivet til Nintendo Switch og PC. Screen Rant fik en downloadkode til PlayStation 4-versionen med henblik på denne anmeldelse.