Premiereanmeldelse af "The Newsroom" -serien

Efter et bemærkelsesværdigt treårigt fravær foretager Aaron Sorkin sin længe ventede tilbagevenden til tv med The Newsroom, et kig bag kulisserne på det fiktive nyhedsnetværk ACN, dets engangs korte serie "News Night" og dens vært, tilsyneladende ukontroversiel Will McAvoy (Jeff Daniels).

Efter en uventet, følelsesmæssigt drevet tale, mens han optrådte på et panel af politiske eksperter ved Northwestern University, ændrede McAvoys karriere sig dramatisk, da de efterfølgende uger finder hans show i tilbagegang, og meget af hans redaktionsmedarbejder hopper over det synkende skib.

Håberne var høje om, at The Newsroom ville blive en slags "perfekt storm" og tage de bedste elementer i Sorkins tidligere arbejde for at hjælpe med at skabe en ny, original serie på HBO. Når det er sagt, følte seriens premiere på The Newsroom aldrig så kortfattet som Sports Night, så alvorlig som The West Wing eller så ærlig som Studio 60 på Sunset Strip.

Leading The Newsrooms 'eklektiske rollebesætning af ekstraordinære skuespillere er Jeff Daniels, hvis skildring af den typisk sardoniske Will McAvoy som forventet er vidunderlig. Ikke overraskende kan det samme siges om Emily Mortimer, John Gallagher, Jr., Allison Pill, Dev Patel, Thomas Sadoski og Sam Waterston. I tilfælde af The Newsroom føles det som om det er manden, ikke "maskinen", hvor problemet ligger.

Spark af premieren med en vidunderligt udformet monolog til Daniels, meget af premieren følger i farven. Kommer ind på lidt over 72 minutter, følte den næsten langfilmede premiere til tider som mere af en samling vidunderligt skrevne monologer end den karakterdrevne serie, vi er kommet til at forvente af den mand, der hjalp med at revolutionere serier med enkelt kamera.

Newsrooms placering på HBO giver Sorkin mulighed for at gøre mange ting, han ikke kunne på tv, men måske er det gennem de samme netværksbegrænsninger og tidsbegrænsninger, hvor hans historier blev perfekt indstillet. Sagt som en serie på 60 minutter var der mange gange, hvor scener føltes som om de enten kunne have været forkortet, omarbejdet eller helt udeladt.

Sorkin følte måske, at han havde brug for at medtage meget i premiereepisoden, men et strammere tempo ville have skabt en mere flydende seeroplevelse, så publikum fik tid til at blive knyttet til karaktererne på deres egne vilkår. Selvom en af ​​de mindste tv-rollebesætninger, som Sorkin har arbejdet med, er meget få karakterer sammen med deres motivationer klart defineret ved slutningen af ​​premieren.

Med en orkestraltema, der ikke føles helt rigtigt for serien, og en unik, undertiden kaotisk, visuel styling, der adskiller (ikke hæver). det er svært ikke at komme til den konklusion, at nogle ting er galt med denne serie.

Alligevel er der for fans af Aaron Sorkin meget at være begejstret for. Mens mange helt sikkert vil fokusere på det politiske aspekt af serien, handler HBO's The Newsroom lige så meget om politik som FX's The League handler om fodbold. I stedet handler denne serie meget mere om en mands forsøg på at være tro mod sig selv.

Da de velkendte Sorkin-historier fra fortiden begynder at bløde sig ind i Newsroom, vil publikum være i stand til at fortsætte på en fornøjelig rejse, der blev startet på Sports Night. Men for dem, der leder efter en virkelig mere udviklet serie, skal man se inden for disse fortroligheder for at finde vækst. På dette tidspunkt er det svært at sige, hvor udfordrende det kan være for publikum, men forhåbentlig bliver det lettere i efterfølgende episoder.

For alle formål og formål er HBOs The Newsroom alt hvad man kan forvente at se fra Sorkins tilbagevenden til tv - dog måske ikke hvad mange havde håbet. Mens der er mere end nok smukt skrevet dialog for fans til at læne sig tilbage og nyde, er det svært ikke at anerkende en vis afbrydelse fra serien og dens karakterer, der kan mærkes i løbet af premieren.

Selvom der til tider kan mærkes meget hjerte på skærmen, er der ikke meget mere end Sorkins navn, der i øjeblikket driver nysgerrighed og intriger til efterfølgende episoder. Heldigvis for nu er Sorkins navn alene nok.

At give nyhedsrummet et par uger for at finde sig selv samt at introducere resten af ​​rollebesætningen (Jane Fonda og Olivia Munn) er ikke meget at spørge fra en serie, forfatter eller netværk af denne kaliber. I modsætning til i tidligere serier, hvor Sorkin var i stand til at finjustere historier for at afspejle den aktuelle status for det aktuelle show, er den første sæson af The Newsroom imidlertid allerede afsluttet.

Som et tog, der følger en allerede indstillet kurs, er der ingen chance for at rette sin vej, selvom det er på den forkerte. På dette tidspunkt er det eneste, du kan gøre, at håbe, at du stadig ender på din destination. Heldigvis er Aaron Sorkin en af ​​de få mennesker, der har tillid til, når det kommer til at navigere i fjernsynsverdenen.

Som om vi tager en note fra The Newsrooms 'originale titel, håber vi på mere, når denne serie udvikler sig.

-

Nyhedsrummet udsendes søndag kl. 22 på HBO