Spider-Man: Into the Spider-Vers Review - En spektakulær oprindelseshistorie

Spider-Man: Into the Spider-Vers leverer en sjov, hjerteopvarmende og frisk superhelt-oprindelseshistorie med pragtfuldt udført komisk stilanimation.

I løbet af de sidste to årtier har Hollywood produceret tre forskellige live-action-iterationer af den klassiske Spider-Man-karakter med Peter Parker under webslingerens maske. Sony Pictures Animation fokuserer imidlertid på et andet webhoved til Spider-Man: Into the Spider-Verse, der introducerer den første storskærmtilpasning af Brian Michael Bendis og Sara Pichellis Miles Morales, mens de også respekterer ikke kun Peter Parker, men de forskellige andre tegneserieversioner af Spider-Man. Den halvsorte, halvt latino Miles Morales debuterede i Marvel-tegneserierne i 2011, og fans har siden håbet på at se ham deltage i - eller føre - en superheltfilm i live-action; i stedet forælder han først den store skærm i Sony Animations web-slyngeeventyr. Spider-Man: Into the Spider-Vers leverer en sjov, hjerteopvarmende og frisk superhelt-oprindelseshistorie med pragtfuldt udført tegneserie-animation.

Spider-Man: Into the Spider-Vers introducerer seerne til Miles Morales (Shameik Moore), en Brooklyn-teenager - søn af Jefferson Davis (Brian Tyree Henry) og Rio Morales (Luna Lauren Velez) - der for nylig har skiftet til de konkurrencedygtige visioner Akademi. Imidlertid er det klart, at Miles kæmper for at finde sin plads ikke kun på Visions, men også inden for hans familie og sniker sig ud af skolen for at hænge sammen med sin onkel Aaron Davis (Mahershala Ali). Det er på et af disse ventures uden for skolen, at Miles og Aaron mærker en tunnel ud af NYC-metroen og Miles bliver bidt af en radioaktiv edderkop. I ægte form for Spider-Man-historie, begynder Miles at demonstrere webhovedets kræfter, og de gør hans skoleliv endnu vanskeligere, hvilket forårsager en akavet hændelse med en ny studerende.

Derefter snubler Miles over universets version af Spider-Man, der forsøger at stoppe Kingpin (Liev Schreiber) i at bruge supercollideren, han byggede under Brooklyn, fordi det kunne åbne et sort hul. Miles lover Spider-Man, at han vil ødelægge Kingpins supercollider og redde multiverset. Når det imidlertid bliver klart, at Spider-People fra andre dimensioner inden for Spider-Versen er afviklet på Miles 'jord - inklusive Peter B. Parker (Jake Johnson), Gwen Stacy (Hailee Steinfeld), Spider-Man Noir (Nicolas Cage)), Spider-Ham (John Mulaney) og Peni Parker (Kimiko Glenn) - Miles bliver nødt til at sende dem hjem inden de lukker supercollideren. Men i betragtning af hvor for nylig Miles erhvervede sine kræfter, gjenstår det at se, om han er klar til at påtage sig Kingpin.Miles bliver nødt til at lære at kontrollere sine kræfter og beslutte, hvilken slags helt han ønsker at være, hvis han bliver Spider-Man og redder Spider-Versen.

Spider-Man: Into the Spider-Vers blev instrueret af The Little Prince-forfatteren Bob Persichetti, Peter Ramsey (Rise of the Guardians) og 22 Jump Street-forfatter Rodney Rothman fra et manus af Rothman og Phil Lord, hvoraf sidstnævnte også tjente som en producent sammen med sin mangeårige samarbejdspartner Christopher Miller (21 Jump Street, The LEGO Movie). Into the Spider-Vers giver en frisk ny drejning om den typiske historie om superheltoprindelse, især Spider-Man-oprindelsen; ikke kun fordi Miles er en iboende anden karakter end Peter Parker, men på grund af introduktionen af ​​multiverset. Spider-Man er en tegneseriekarakter med en særlig lang arv både i tryk og film / tv;I Spider-Verset ser Miles kæmpe med, hvordan han passer ind i denne multiverse fuld af Spider-People på meget samme måde som filmen skal kæmpe med, hvordan den passer ind i Spider-Man-arven. Heldigvis demonstrerer både Miles og Into the Spider-Vers en unik stil og meget hjerte, egenskaber, der utvivlsomt adskiller denne superhelt og hans oprindelsesfilm fra andre Spider-People / Spider-Man-historier.

En af de mere unikke aspekter af Into the Spider-Vers er dog filmens animationsstil. Ud over 3D-animationen, der er typisk for Sony-projekter, anvender Into the Spider-Vers også flere tegneserier og teksturer. Fra tekstfelterne, der blev brugt til at vise Miles 'tanker, efter at han har tildelt super-kræfter til de forskellige teknikker, der er brugt til at gengive hver af edderkoppefolkene fra andre dimensioner, håndterer filmen omhyggeligt hvert lag af animationen. For eksempel gengives Spider-Ham som en 3D-version af de klassiske Looney Tunes, mens Spider-Man Noir er helt i 2D sort / hvid, og Peni Parker tegnes i en anime stil. Denne variation af stil tilbyder i Spider-Vers en dybde og tekstur, der animerede film sjældent, hvis nogensinde før var besat. Animationen lyser også især ved at fremvise mange af filmen 's actionscener, der bringer visse slag til live, der aldrig kunne realiseres i live-action. Alt i alt er virkningen af ​​den glimrende udførte animation, at Into the Spider-Vers virkelig føles som en tegneserie, der kommer til live, hvilket giver en helt frisk og unik filmoplevelse.

Naturligvis er al animationen beregnet til at fremhæve historien om Miles Morales, og Moore leverer en overbevisende stemmeforestilling som den unge mand, der forvandler sig fra en usikker teenager til den selvforsikrede superhelt, kendt som Spider-Man. Moore understøttes også af en usædvanligt talentfuld stemmestyrning, herunder Henry som Miles 'hårde, men kærlige far og Ali som Miles' onkel Aaron - en tegneseriefans vil vide, er nøglen til Miles 'oprindelseshistorie. Moore, Henry og Ali grundlægges i Spider-Versen med deres familiære dynamik og hjerte, hvilket står i kontrast til de stort set humoristiske vendinger fra Cage, Mulaney og Glenn. Disse tre optrædener hjælper med at få Spider-Man Noir, Spider-Ham og Peni til live i filmen, mens de for det meste tilbyder komisk lindring. Johnsons Peter Parker, der bygger bro mellem hjertet og humor,der spiller den modvillige mentor godt og bringer skuespillerens typiske charme til denne fortiden-hans-prime superhelt. Steinfeld får ikke meget at arbejde med som Gwen Stacy, men hun har nogle øjeblikke af hjerte med Moores Miles, der baner vejen for en dybere historie i fremtiden. Til sidst indeholder Into the Spider-Vers en overraskelses skuespiller i rollen som Miles verdens Peter Parker, der står i kontrast til Johnsons eget tag på karakteren.der kontrasterer godt med Johnsons egen indtagelse af karakteren.der kontrasterer godt med Johnsons egen indtagelse af karakteren.

Spider-Man: Into the Spider-Vers regummierer den samme grund som andre store-screen superhelthistorier, hvoraf mange har ramt teatre i de sidste to årtier, at seerne måske er blevet trætte af dem. Bestemt i Spider-Versen rammer det bestemt mange af de samme typiske beats af disse superhelt-oprindelser, men filmen bringer nok nye ideer til bordet til at differentiere sig selv. Dette er en Spider-Man-film, der er opmærksom på, at seerne har set Peter Parkers oprindelseshistorie fortalt gang på gang i tryk, animation og live-action - Into i Spider-Versen beskæftiger endda en tilbagevendende vittighed, der tager højde for temaet fortælling og genfortælling af samme historie i et andet lys. Som sådan er Into the Spider-Vers en Spider-Man-film ikke kun for fans af Miles Morales, men af ​​Spider-Man-mantlen og dens arv. Det er også uden tvivlen film, der vil underholde endda afslappede fans af Spider-Man eller superhelthistorier.

I sidste ende tilbyder Spider-Man: Into the Spider-Vers næsten to timers forbløffende og helt fængslende animation, der er smukt gengivet for at bringe superhelt-oprindelseshistorien til Miles Morales - og Spider-Vers - til liv i en aldrig før set måde. Selvom trådene, der hænger efter for en potentiel efterfølger, kan være noget mere fascinerende end den temmelig mange numre-oprindelseshistorie af Miles, giver multiversen en unik vending på Miles 'kommende ældes heltegave fra akavet teenager til selv- selvsikker superhelt. I slutningen af ​​dagen er Into the Spider-Vers Miles 'historie, og hans første storskærm med hovedrollen vil uden tvivl efterlade seere, der ønsker mere fra denne Spider-Man. Så det er en god ting Spider-Man: Into the Spider-Vers opsætter en efterfølger.

Spider-Man: Into the Spider-Vers spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Den er 116 minutter lang og er klassificeret PG for frenetiske sekvenser af animeret actionvold, tematiske elementer og mildt sprog.

4.5Ud af 5 (Must-See)