Silicon Valley sæson 5 Premiereanmeldelse: Showet bevæger sig fremad med tillid

Det er ingen strækning at tro, at sæson 5 vil være den næstsidste sæson i Silicon Valley . Medlemmerne af Pied Piper har set deres retmæssige andel af op- og nedture i HBOs tech-bro-komedie, hvor hver sæson tilsyneladende slutter med Richard, Dinesh, Gilfoyle og Jared, der fangede nederlag fra sejrenes kæber. Men denne seneste udflugt kommer med det mærkbare fravær af TJ Millers Erlich Bachman, hvis afgang fra showet efterlod ingen bro uforbrændt, før komikeren stod overfor beskyldninger om seksuelt overgreb. Selvom seriens oplevelser uden for sæsonen tilsyneladende vendt manuskriptet om showets kærlighed til uheld, der slår dens figurer på det værst mulige tidspunkt, giver Millers afgang, og i forlængelse af Erlich, en interessant og nødvendig vending for serien at tage i sin sikre femte udflugt.

Sæsonen er i vid udstrækning beskæftiget med uundgåeligheden af ​​succes omkring Pied Piper og alle de måder, store og små, som Richard Hendricks kan og sandsynligvis vil klare sig på sin egen måde og se, at det hele smuldrer sammen. Richard er selvfølgelig på randen af ​​at skabe et splinternyt internet, et projekt, der kun er muligt, fordi hans nemesis, Gavin Belson, i et øjeblik af sjælden uselviskhed overleverede det nødvendige patent for at gøre det nye internet muligt. Selvom showet leger med nyt legetøj - en helt ny web kontra en midt-ud komprimeringsalgoritme - er det i det væsentlige variationer på et tema, et som hovedsageligt er optaget af at gøre det, som Silicon Valley gør bedst: skeve den tekniske industri's tvang til at jagte ned næste store ting.

Til sin kredit har showets forfattere sat et par stopvagter på plads for at forhindre scenariet i at være Silicon Valley sæson 1 version 2.0. Disse elementer ser for det meste Gavin engagere sig i forskellige forsøg på at underskrive Richard, hvor han kan, alt imens han kæmper tilbage for det truende spøgelse om hans voksende irrelevans og manglende evne til at innovere hurtigt nok til at holde trit med det, han og hans firma formodes at være lederne. af. Gavins ego og nærsynethed har næsten kostet ham alt før, men denne gang føles det som om han er agent for sin egen død.

Det samme gælder Richard i en udstrækning. I starten af ​​sæsonen er han sat i en position, han fortjener, men måske ikke er udskåret til - ja, ikke i den mest konventionelle forstand. Richard har evnen til at inspirere, men det er mest gennem hans arbejde, ikke hans ord, og den første udfordring, Silicon Valley stiller for ham, er at ikke kun krænke Dinesh og Gilfoyle, men også at få andre til at følge ham med at se sin idé igennem til færdiggørelse. Som normalt er tilfældet, Richard's personlighed og ængstelse fungerer som vejspærringer i hans vej til succes.

Selvom det ikke er nogen overraskelse, at Silicon Valley stadig er begejstret for Richard's akavhed, og især lydene fra hans gulping, er det frustrerende, at hans team, dem der er tættest på ham, og hvis egen succes uudsletteligt er forbundet med Richard's, ikke gør noget for at hjælpe, selv når det er han er klar til at figurativt sno sig ind i en kød kringle og træde på sin egen hals. Der er bestemt grin, der skal udvindes fra Richards seneste skridt til offentlig ydmygelse, men det er så velkendt på dette tidspunkt, at du slags vil grine af, hvor modbydeligt showet trækker fra den samme brønd.

Der er antydninger om, at ændringer er på vej i sæson 5. Det meste af det kommer i form af Jian Yang, der katartisk henvender sig til nogle af showets drama bag kulisserne ved at udråbe nogle af de mere brutale graver i øjeblikket- forlod Erlich. Jians mål er at erhverve alle Erlich's besiddelser, inklusive huset, hvor hans inkubator er opsat såvel som hans ti procentandel i Pied Piper, og en del af det er at brænde en svinekroppe og sende asken som Erlichs. At flytte Jian til rollen som en sympatisk skurk er lidt inspireret, da han senere bliver en række nødvendige, skønt de fleste kosmetiske ændringer, som serien har brug for.

Det meste føles sæson 5 af Silicon Valley som showet, der klargør sig til slutningen ved at tage sit yndlingslegetøj rundt om blokken endnu en gang. Det inkluderer en sjove eskalering af rivaliseringen mellem Dinesh og Gilfoyle, der involverer førstnævnte splinternye Tesla og en elektrisk cykel, der ser ud som om den blev bygget i Thunder Dome. Heldigvis er karaktererne fortsat sympatiske og underholdende nok til, at den overfamiliaritet, vi har med scenarierne, de befinder sig i, ikke undergraver komedien eller ønsket om at se dem endelig får den slags succes, de har lade glide gennem fingrene og igen.

Næste: Santa Clarita Diet sæson 2 Premiereanmeldelse: Gory, udøde komedie når det er bedst

Silicon Valley fortsætter næste søndag med 'Reorientation' @ 22:00 på HBO.