Sicario anmeldelse
Sicario anmeldelse

Sicario er et solidt stykke kriminalitetsgenre fiktion hævet til en hjemsøgende og magtfuld filmoplevelse af upåklagelig filmskabere og en talentfuld rollebesætning.

Sicario åbner med et mareridtet blik på kampen mellem amerikansk retshåndhævelse og de mexicanske narkotikakarteller langs Arizona-grænsen. Mens FBI-agent Kate Macer (Emily Blunt) og hendes team sporer kundeemner i en kidnapningssag, foretager hun den forfærdelige opdagelse af et verdsligt hjem i Arizona, der har tjent som en kartelgrav. Traumet ved denne begivenhed fremkalder agent Macers brændende behov for retfærdighed, hvilket gør det let for en munter og mystisk 'problemløser' ved navn Matt (Josh Brolin) at rekruttere hende til sin hemmelige anti-kartel taskforce.

Inden Kate overhovedet ved, hvad der er, finder hun sig sammen med en endnu mere mystisk krigshund ved navn Alejandro (Benicio Del Toro) og trængt ind på et fly, der er på vej mod tarmene i Juarez, Mexico, for at smide ned med nogle farlige kartelboogeymen. Så snart flyet rører ned i Juarez, ser Kate på, hvordan reglerne for lov, orden og retfærdighed, hun havde så kær, smelter væk for hendes øjne. Mænd som Matt og Alejandro ved, hvor beskidt og blodig en kirurgs hænder skal få for at skære kartellkræft væk; men Kate er slet ikke klar til at kigge ind i en sådan dyb afgrund og efterlader den naive unge agent på randen af ​​fuldstændig opklaring, ligesom kanonerne begynder at flamme.

Den nye film fra instruktør Dennis Villeneuve ( fanger, fjende ), Sicario, fanger spændingen og rædslen i den moderne krig mod stoffer som få film før den har. Det er et mareridt, der vil være svært for nogle at opleve, men som enhver væsentlig dårlig drøm (eller et godt stykke kunst) vil dens virkning blive hængende i tankerne længe efter det er slut.

På en direktørs front er Sicario et fantastisk stykke biograf omhyggeligt udformet af Villeneuve og smukt optaget af tolv gange Oscar-nomineret Roger Deakins (Intet land for gamle mænd, Skyfall). Der er mere end et par antydninger til kubrickisk stil i den måde, det visuelle og musikalske partitur (af fangerkomponisten Jóhann Jóhannsson) er sammensat på. Dette ses i de langsomt snoede panoramabilleder af topografiske landskaber (de ufrugtbare lande eller klyngede byer i Mexico) eller de langsomme pander på tværs af stramme korridorer, der truer trussel lige uden for rammen, som alle minder om den atmosfæriske rædsel i Kubricks The Shining - en film, som Sicario ser ud til at bruge som inspiration, til stor fordel.

Men mere end simpel hyldest polerer Villeneuve hele filmen med egne distinkte stilistiske blændinger, fanger billeder, der er smukt ikonografiske og fortællende (ringende klokker på temaer, der går langt ud over historien) via uudslettelige billeder eller kreative sekvenser, der gør filmen til en fest for cinephiles øjne såvel som afslappede seere. Fjern Jóhannssons uhyggeligt blomstrende score (tænk Shining krydset med disse Inception-horn), og filmen er også uhyggeligt stille og eftertænksom i sin meditation over, hvilke slags mørke der skal røres for at finde og dræbe monstre. Den tavse tone føjer kun til frygt og føler sig mere som den stille før en storm (eller efter en massakre) snarere end en rolig stilhed.

Ligesom The Shining tager skuespilleren Taylor Sheridans (Sons of Anarchy) manuskript til Sicario en normal og struktureret institution (maskinen til retshåndhævelse snarere end en familieenhed) og kaster den ned i en langsom nedstigning i mørket, hvor den antagne eller værdsatte aspekter af institutionen (orden, retfærdighed, anstændighed) fjernes for at afsløre et meget grimere dyr, der gemmer sig lige under overfladen (det sande ansigt af krigen mod narkotika). Sheridan gør et stort stykke arbejde med også at fjerne moralske domme om emnet eller klichede etiketter af "gode fyre" eller "dårlige fyre." Denne film fokuserer på dæmonen i rummet - den stadigt tilstedeværende Nietzschean-gåde om krigen mod narkotika (både i denne fiktive version og den virkelige verden), og krigens vejafgift på mennesker fanget i den.

Sicario vælger at øge bevidstheden om den meget virkelige krig, der udkæmpes langs de sydlige grænseområder i USA og tvinger den skræmmende overvejelse af alle de tab (bogstavelige og figurative), der er tilbage i kølvandet. Én tangentiel delplot (om en Juarez-familie) virker i starten uklar og fremmed - og ville helt sikkert have været i en anden film - men i slutningen af ​​filmen bringer Sheridan den tangent tilbage til hovedplottelinjen for at skabe en endelig scene, der har intet at gøre med vores hovedpersoner, men taler meget om, hvad temaerne for deres rejse og konflikter betyder for en reel verdenssituation. Det er fed, præcis og i sidste ende indsigtsfuld og resonant historiefortælling, og Sheridan og Villeneuve synes at være perfekt synkroniseret i fortællingen om det.

Ingen af ​​de større ideer, der var i arbejde i filmen (mange af dem antydede snarere end angivet direkte), ville have været mulig uden upåklagelig optræden fra skuespillere, der kræves for at sige mere med udseende, bevægelser og holdning snarere end ord eller følelsesladet. Sicario går efter et "realistisk" syn på den verden, det udforsker, i den forstand, at kunstgenstande og høj melodrama set i så mange action / thriller-film fjernes fuldstændigt og efterlader en metodisk, proceduremæssig tilgang, som karaktererne (og filmskaberne) følger.

Det er svært at udføre den dæmpede følelser, mens de stadig formidler en meget dybere følelsesmæssig historie, men Emily Blunt og Benicio Del Toro svæver hinanden vidunderligt og illustrerer en hel følelsesmæssig undertekst i ringe (men velmålt) udveksling af dialog. Blunt er omhyggelig og subtil i at sælge en traumatisk langsom nedbrydning af idealisme, og selvom Del Toro får nogle monologe platituder, der kunne have bombet, trækker han de storslåede bits ned med en dyb subtilitet og magt til Alejandro, der gør ham til en fængslende figur at se - helt sikkert værdig filmens titel. I mellemtiden sidder Josh Brolin i midten og tygger landskab og tilføjer den nødvendige levity, der også fungerer som en sjov (eller skræmmende) kommentar i rollen som "Matt".udførelsesformen for en ansigtsløs og uacceptabel hemmelig intelligensmaskine, der ikke svarer til nogen reel autoritet og ikke overholder noget reelt regelsæt.

I sidste ende er Sicario et solidt stykke kriminalitetsgenre fiktion ophøjet til en hjemsøgende og magtfuld filmoplevelse af upåklagelig filmskabere og en talentfuld rollebesætning. Absolut en af ​​de bedste film i narkotikakrig / kriminel undergenre - og for mig en af ​​de bedste film i året. For de interesserede er det et must-see i teatrene, da Villeneuves instruktionsvision fortjener et lærred på storskærm. Lad lyset gå ned, og mareridtet tager dig.

Sicario spiller nu i begrænset udgivelse. Den udvides til bred frigivelse den 2. oktober. Det er 121 minutter langt og er klassificeret som R for stærk vold, grusomme billeder og sprog.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarfeltet nedenfor.

4.5 ud af 5 (Must-See)