Ready Player One Review: Spielberg går tilbage til fremtidens fortid

Et imponerende arbejde med teknisk udstilling, Ready Player One, mangler ikke desto mindre ikke at genskabe den old-school Spielberg blockbuster-magi.

Tilpasset fra romanen af ​​Ernest Cline er Ready Player One endnu et dybt dyk i brønden med filmoptagelse af motion for den legendariske instruktør Steven Spielberg. Som hans mo-cap animerede The Tintin-eventyr og mo-cap-tunge BFG-tilpasningen før den, giver Ready Player One Spielberg mulighed for at svælge i den frihed, som teknologien giver ham, når det kommer til at visualisere fantastiske verdener og tegn på den store skærm. Filmen kæmper på samme måde, som disse film gjorde også, selvom den forsøger at indgyde sit poplitterære kildemateriale og skinnende grafik med en tung dosis spielbergsk hjerte. Et imponerende arbejde med teknisk udstilling, Ready Player One, mangler ikke desto mindre ikke at genskabe den old-school Spielberg blockbuster-magi.

Set i år 2045 finder Ready Player One sted i en dystopisk fremtid, hvor meget af verden er et rod på grund af overbefolkning, miljøforringelse og uhyrlig korporativisering. Folk bruger således langt størstedelen af ​​deres tid på at interagere og ellers bo i OASIS, en virtual reality-verden skabt af den afdøde James Halliday (Mark Rylance) og hans partner Ogden Morrow (Simon Pegg). OASIS er også stærkt informeret af Halliday's besættelse af popkultur i slutningen af ​​det 20. og tidlige 21. århundrede og giver brugerne mulighed for at skabe avatarer i deres eget design - da de enten konkurrerer i spil med andre, arbejder for at leve eller bare udforsker grænserne for deres fantasi i en VR-verden.

Efter hans død afsløres det, at Halliday skabte et sidste spil i OASIS kendt som Anorak's Quest. Missionen opfordrer spillerne til at spore tre nøgler gennem en række mindre quests for at finde Halliday's sidste påskeæg - et emne, der giver dem fuld kontrol og ejerskab af OASIS og dets aktiver (både den virkelige verden og VR). Når en ung mand ved navn Wade Watts (Tye Sheridan), der går forbi Parzival i OASIS, bliver den første person til at gennemføre en af ​​disse tre mini-quests, bliver han en berømthed i sig selv og henleder opmærksomheden fra en berømt spiller kendt som Art3mis (Olivia Cooke) i processen. Wade gør sig også utilsigtet et mål for Innovative Online Industries CEO Nolan Sorrento (Ben Mendelsohn), som er fast besluttet på at få kontrol over OASIS for enhver pris.

OASIS er den ægte stjerne af Ready Player One, og til deres ære er Spielberg og hans samarbejdspartnere - herunder hans mangeårige filmfotograf Janusz Kamiński og de mange VFX-kunstnere fra Industrial Light & Magic - et stort arbejde med at bringe VR-indstillingen til filmliv. Som han gjorde med Adventures of Tintin især, udnytter Spielberg den mobilitet, der kommer med et digitalt gengivet univers befolket af mo-cap-tegn; skyde Ready Player One's OASIS-baserede action-sekvenser (især dem, der involverer at finde Halliday's tre nøgler) på måder, der er fysisk umulige i den virkelige verden. Ready Player One er ligeledes i topklasse, når det kommer til verdensopbygning og lykkes med at få OASIS til at føle sig massiv,selvom filmen udforsker kun en brøkdel af de popkultur-informerede VR-landskaber, den har at tilbyde. Hvad angår de meget diskuterede popkulturelle elementer, arbejder de stort set sammen for at skabe en sammenhængende mytologi, der står alene, uanset hvor velkendte (eller ikke kendte) seere er med den popkultur, der refereres til.

Hvor Ready Player One kæmper er med hensyn til dens historie og karakterer. Det tilpassede manuskript af Cline og Zak Penn (The Avengers) ændrer og forbedrer handlingen i den originale roman, men alligevel ender det med at blive en frustrerende regressiv indsats på heltens fortælling. Ready Player One tager ligeledes skridt til at gøre karakteren af ​​Art3mis mere fuldt udviklet og kompliceret end den arketypiske kvindelige kærlighedsinteresse, men går ikke langt nok til at bryde formen i den henseende. Det føles som om en mere dekonstruktiv tilgang bedre ville have tjent Ready Player One samlet set fra den måde, hvorpå den uddyber sine menneskelige spillere til den måde, den udforsker, hvad OASIS betyder for dem, og hvordan de vælger at udtrykke sig med deres avatarer.I stedet for at kæmpe med dette ofte rodede forhold mellem popkultur og fandoms, går Ready Player One efter lette, men for forenklede beskeder om virksomhedsgrådighed og vigtigheden af ​​ikke at miste synet af, hvad den virkelige verden har at tilbyde.

Når det er sagt, finder Spielberg en selvreflekterende kvalitet i James Halliday-karakteren, da Rylance igen trives i en rolle, der giver instruktøren mulighed for at meditere over sin egen arv som historiefortæller (svarende til hvad Rylance og Spielberg gjorde med The BFG). Ready Player One begynder på samme måde at finde det hjerte, når det parrer Wade Watts - som på trods af en god præstation af Sheridan er noget af en kedelig og todimensional hovedperson - sammen med sine venner i OASIS, inklusive hans gode ven Aech (Master of Ingen er Lena Waithe) og søskendene Sho og Daito (Philip Zhao og Win Morisaki). Scenerne, hvor denne ragtag-gruppe af spillere går sammen, er let filmens bedste og de øjeblikke, hvor Ready Player One kommer tættest på at genskabe den gamle Spielberg-følelse af eventyr, men med et moderne twist (se hvordan Wade er,forfriskende den ene hvide mand i gruppen). Waithe er især sjovt her, og hendes karakter, for at være ærlig, er meget mere karismatisk end Wade, med en mere spændende baggrundshistorie at starte.

Ready Player One udfører endvidere et solidt stykke arbejde med at håndtere store mængder voiceover-udstilling og opretholder et konstant tempo gennem de første to tredjedele, der kulminerer med et dødsstykke i OASIS, der gør det muligt for Spielberg legende at respektere en medfilmskaber og en ven. Den tredje handling trækker desværre sammen ved at sammenligne, da mere af handlingen skifter til den virkelige verden og truslen fra den sjelløse IOI. Ready Player One's vision om fremtiden er simpelthen mindre innovativ end OASIS, selv med Wades trailerpark-hjem i Columbus, Ohio (kendt som The Stacks), der giver en visuelt slående baggrund. IOI er ligeledes noget af en alt for tegneseriefuld ond futuristisk virksomhed på trods af Mendelsohns bedste bestræbelser på at gøre Sorrento til en mindeværdig offbeat skurk i samme retning som hans tidligere antagonistroller (isærOrson Krennic fra Rogue One).

Mens Ready Player One havde potentialet til at være en fascinerende undersøgelse af Spielbergs plads i popkulturhistorien gennem et sci-fi / fantasy-eventyr, er det endelige resultat glat og teknisk dristigt, men giver dog et hult CGI-og-mo- cap-drevet tilbud fra filmskaberen. Fans af Clines oprindelige bog vil sandsynligvis nyde Ready Player One mest - på trods af (og muligvis endda takket være) de bemærkelsesværdige ændringer, som den foretager i dens kilde roman - ligesom dem, der er nye på ejendommen, men har fundet filmens trailer marketing er lovende. Hvad angår dem, der ikke kunne lide bogen og / eller er blevet afskrækket af filmens forhåndsvisning: Det er måske bedre for dig at besøge nogle af Spielbergs klassiske film og popkulturen, der i stedet inspirerede Ready Player One,hvis du virkelig vil blive mindet om, hvad der fik dig til at elske dem i første omgang.

Ready Player One spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det er 140 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for sekvenser af sci-fi handling vold, blodige billeder, noget tyder på materiale, delvis nøgenhed og sprog.