Dead of Summer sæson 1 Finale anmeldelse: Fuld på Campy Horror Movie

(Dette er en gennemgang af finalen i Dead of Summer sæson 1. Der vil være SPOILERS.)

-

Efterfølgende i trenden med tv-horror-serier rettet mod teenagere, satte Dead of Summer en ny drejning på den typiske lejrskivenfilm ved at tilføje en demonisk enhed og en antagonist, der var klædt ud til at ligne en endelig pige. Oprettet af Adam Horowitz og Edward Kitsis, duoen bag ABC's Once Upon A Time and Lost, arbejdede de sammen med den tidligere samarbejdspartner Ian B. Goldberg til det freeform-hostede sommerlejr-horror-show. Dead of Summer-seriens premiere introducerede seere til personalet i Camp Stillwater, inklusive dets teenaged rådgivere og den mystiske instruktør.

I løbet af sæson 1 legede Dead of Summer legetøjet med klassiske horror- og teen-film-tropes, der kulminerede med afsløringen i den næstsidste episode, at Amy - spillet af Elizabeth Lail og placeret som showets Final Girl - faktisk var en sociopat, der hilste dæmonen fra Lake Stillwater velkommen ind i hendes sjæl. Twistet blev retfærdiggjort gennem flashbacks, der tilbød seerne et andet blik på Amy's ven Margots død - en, der afslørede, at Amy dræbte Margot for at indtage sin plads som lejrådgiver.

I sæson 1-finalen, 'She Talks to Angels' - skrevet af Kitsis og Horowitz og instrueret af Steve Miner - Dead of Summer går fuldt ud på campy slasher-film som Jessie (Paulina Singer), Garrett (Alberto Frezza) og Alex (Ronen) Rubinstein) skal løbe for deres liv fra en øksevævende Amy, mens han finder ud af, hvordan man dræber dæmonen inde i hende. Den resulterende episode er et tilbageslag til klassiske slasher-film fra den æra, hvor Dead of Summer finder sted, 1980'erne.

Når det er sagt, er nostalgien i tidsperioden måske Dead of Summer's svageste aspekt. Freeform-rædselserien faldt på noget baglykke og blev sendt i løbet af en sommer-tv-sæson, der også hilste Duffer Brothers 'kærlighedsbrev til 80'erne, Netflix originale Stranger Things. Dead of Summer var let på 80'ernes nostalgi selv fra premiere-episoden, hvor den spillede hurtigt og løs med balancen mellem 80'erne-inspirerede kostumer / sætdressinger og et moderne tag på tiåret - stort set faldende på sidstnævnte side af linjen.

Mens 80'ernes indflydelse helt sikkert blev mærket til tider, især i Alexs kostumedesign, kan Dead of Summer have draget fordel af showrunnerne enten vælge at fordybe showet i årtiet - som Duffers gjorde med Stranger Things, inklusive alt fra teknologien og mode til lydsporet til serien - eller brug en moderne indstilling. Da indstillingen fra 80'erne ikke tilføjer meget til antagelsen eller plottet til Dead of Summer, undtagen måske for at forklare, hvorfor rådgiverne ikke bruger mobiltelefoner, tilføjer det kun forvirring til sæsonen snarere end at hjælpe showlegetøjet med rædsels konventioner.

Et andet svagt aspekt af Dead of Summer er showets brug af flashbacks. Som med Kitsis og Horowitz's andre serier, flyttede Dead of Summer's flashbacks Once Upon A Time væk fra at blive brugt til at skabe vigtig plot og karakterkontekst, til simpelthen at blive brugt som et middel til bekvemt at forklare karaktermotivationer eller plotudvikling, der ikke tidligere havde blevet etableret. I finalen flyttede serien sig fra at fokusere på en karakter til at give hver af figurerne en flashback-scene, der var med til at retfærdiggøre deres udvikling gennem sæsonen.

Selvom Dead of Summer muligvis har planlagt disse vendinger i historien og karaktererne siden begyndelsen, giver denne særlige historiestruktur, der først nu afslører dem for publikum, finalen en brostensbelagt fornemmelse - som om forfatterne kom med en interessant vri sent i spillet og brugte flashbacks som et ud af fængsel fri kort for at få det til at se ud som om det var planen hele tiden. Så selvom flashbacks, der fodres med den nuværende historie, hjalp til med at løfte bestemte øjeblikke i sæsonfinalen, især Alex's ofre, så Jessie kan undslippe Amy, føler de sig også noget forfulgt i sæsonens samlede fortælling.

Alt det sagt, Dead of Summer-finalen får en masse kilometertal ud af det faktum, at serien ikke har fyret fra at dræbe mere end halvdelen af ​​sin rollebesætning. I finalen dræbes både Alex og Garrett af Amy - selvom det ikke afsløres, at Garrett døde indtil slutningen af ​​finalen. Snarere dør han af skærmen tidligt i episoden, og hans ånd vender tilbage for at hjælpe med at redde sine venner, idet han trak en sjette sanse-inspireret afsløring i slutningen, at han havde været et spøgelse i store dele af finalen.

Da den eneste twist, der ikke er forklaret bekvemt gennem flashbacks, giver den mere vægt og chok. Efterfølgende gik Garrett ud i lyset / søen og genforenede sig med sin far også et af de stærkere karakter-øjeblikke af finalen, hvilket gav publikum ægte lettelse, da en af ​​heltene blev hvilt. Desværre får de andre figurer, der dræbes af hele sæsonen, ikke den samme behandling og er henvist til baggrunds zombier, onde håndlangere af dæmonen inde i Amy, som står rundt og ser skræmmende ud, indtil Amy er besejret.

Alligevel var det faktum, at Dead of Summer var villig til at dræbe meget af dets vigtigste rollebesætning - hvor kun Jessie, Blair (Mark Indelicato) og Drew (Zelda Williams) var levende i slutningen, give finalen virkelige indsatser. Selvom visse rædsels-tv-serier er skyret væk fra at dræbe hovedpersoner, ville det være vanskeligt at medtage en massemorder eller slasher uden også at inkludere deres mange ofre. Uden at vide, hvem der ville leve i slutningen af ​​Dead of Summer, forsøgte finalen at passe ind i slasher-genren og trak en anstændig tredje akt ud.

Alt i alt leverede Dead of Summer sæson 1 en sjov og til tider spændende rædselserie, med tænder omtrent så skarpe, som man kunne forvente af et show rettet mod teenagere - hvilket vil sige, at serien gav visse øjeblikke af rædsel (Cricket's død tænker især på) mens jeg ikke graver for dybt i den følelsesmæssige vejafgift, som mordene påtog de resterende karakterer. Serien vil sandsynligvis underholde sin målgruppe, men er ikke nødvendigvis et must-watch for andre fans af rædsel eller '80s nostalgi.

Det er stadig tilbage at se, om Freeform vil fornye Dead of Summer til en anden sæson, og hvordan den anden udflugt ville se ud i betragtning af at hovedpersonerne for det meste er døde, mens de, der er tilbage, er flyttet langt væk fra lejren. Camp Stillwater ser imidlertid ud til at have et eget sind, så en anden sæson kunne simpelthen introducere en helt ny rollebesætning og yderligere udforske søens overnaturlige egenskaber. Men hvorvidt en anden sæson får det grønne lys, er i sidste ende op til showrunners og Freeform.

-

Vi holder dig opdateret om Dead of Summer sæson 2, efterhånden som mere information bliver tilgængelig.

Billeder: Freeform / Jack Rowand