Prodigy Review: En fængslende Sci-fi-thriller

Prodigy tilbyder en overbevisende, hvis lav-budget psykologisk thriller, der er hævet af førende forestillinger og et twist på en klassisk sci-fi-forudsætning.

Instruktørerne Alex Haughey og Brian Vidal har arbejdet sammen om en række kortfilm, og de genoptog deres første spillefilm, science fiction-thrilleren Prodigy. Haughey og Vidal instruerede og udøvede filmen fra et manuskript, de var med til at skrive. Til deres første film i fuld længde sammensatte parret et intimt karakterdrama i en sci-fi-verden og gennemsyret af psykologiske spændinger, alt imens de analyserede konsekvenserne af sorg og skyld på en menneskelig psyke. Prodigy tilbyder en overbevisende, hvis lav-budget psykologisk thriller, der er hævet af førende forestillinger og et twist på en klassisk sci-fi-forudsætning.

Prodigy følger Dr. James Fonda (Richard Neil), en psykolog, der har specialiseret sig i at hjælpe børn, som hans tidligere universitetsklassekammerat Olivia (Jolene Anderson) kaldes til at hjælpe med en særlig, men hemmeligholdt sag. Fonda føres til en militærforening, hvor han eskorteres til et kontrolrum af oberst Birch (Emilio Palame). Birch forklarer den omfattende liste over regler for Fonda, mens han interviewer emnet, hvorefter psykologen introduceres til de andre medlemmer af Olivias team: chefstekniker Ryan (Aral Gribble), psykiater Dr. Keaton (David Linski) og biokemiskekspert Dr. Werner (Harvey Johnson). Først efter møder Fonda den patient, han er ved forbindelsen for at evaluere: den ni år gamle pige Eleanor (Savannah Liles). Pigen besidder et genialt niveau intellekt, og hun 's bundet i en lige jakke og bundet til en stol.

I løbet af deres diskussion analyserer og dissekerer Eleanor - som beder Fonda at kalde hende Ellie - Fondas liv gennem observationer af hans udseende og måde at virke på, alt imens han forsøger at vinde hendes tillid og lære om hende. Evalueringen tager en drejning, når Ellie indrømmer, at hun ubarmhjertigt dræbte sin egen mor, hvilket fik Fonda til at forlade interviewrummet og spørge Olivia, Birch og resten af ​​holdet om Ellies historie. De bekræfter, hvad Ellie sagde, og fortæller Fonda, at hun besidder "gaver", som de gerne vil undersøge på molekylært niveau. For at gøre det vil Ellie blive aflivet, medmindre Fonda kan bevise, at der er et spor af menneskehed tilbage i den unge pige. Med et tikkende ur genoptager Fonda sin diskussion med Ellie og forsøger at komme til hjertet af den unge pige med genialt intellekt og specielle evner,så han kan redde hendes liv - selvom det stadig er at se, om Ellie vil lade ham redde hende.

Historien om Prodigy er ret enkel, men det giver mulighed for, at manuskriptet - især de lange udvekslinger mellem Ellie og Fonda - virkelig kommer til hjertet af hver karakter. Selvom Ellie hurtigt beviser, at hun mener, at hun er langt bedre end alle andre mennesker, viser Fonda langsomt, at han kan holde sig mod den unge pige. Deres dialog er velskrevet og leveret med den slags frem og tilbage, der giver mulighed for en tenniskampoplevelse, hvor kameraet skifter frem og tilbage mellem de to, mens de handler analyser, og i tilfældet med Ellie afviser mod Fondas udseende og liv. Med hver scene skræller Prodigy sagkyndigt lagene af sine to hovedpersoner tilbage, da filmen dykker ikke kun dybere ned i den psykologi, der gør Ellie til den hun er, men også i de tidligere begivenheder, der også formede Fonda. Det's den slags stille karakterdissektion, der sjældent ses i sci-fi-film med stort budget, men Prodigy trækker også på troperne fra sci-fi og superhelthistorier.

Prodigy falder ind i den utroligt niche, men for nylig populære genre af sci-fi-historier om unge piger med evner. Ligesom Stranger Things 'Eleven og Logan's Laura har Prodigy en ung pige, der har tilbragt mange af sine formative år fanget i et anlæg, eksperimenteret med og undersøgt af hold af voksne, der ønsker at frigøre hemmelighederne om, hvad menneskeheden er i stand til at opnå. Men hvor Stranger Things og Logan degraderede deres unge kvindelige leder til at forblive mest tavse, er Prodigys Ellie hurtig til at tale og endnu hurtigere med et smart mund til svar på Fonda. Det er dog denne dialog, der især adskiller Prodigy, da det giver den unge kvindelige leder mulighed for at give udtryk for, hvad der foregår i hendes hoved,i stedet for at fungere som en slags ikke-verbalt lydkort for personerne omkring hende (som typisk er mandlige og ofte ældre). I tilfældet med Ellie er det måske ikke sandheden, hvad hun siger, men det faktum, at hun taler, giver hende meget mere handlefrihed, og i sidste ende hæver han Prodigys historie og drama.

Naturligvis ville Ellies karakter ikke være så stærk uden opførelsen af ​​Liles, som er en naturkraft som det vidunderlige vidunder. Liles negler absolut den overlegenhed, der fungerer som Ellies beskyttende skjold mod verden, men viser også sårbarhed på de rigtige øjeblikke. Alt i alt kommer Ellie over som sådan en afrundet karakter på grund af Liles 'evner, og den unge stjerne viser sig at være i stand til at holde sig selv i rummet med co-star Neil som Fonda. Ligesom Liles demonstrerer Neil en dybde i Fonda, der er nødvendig for at skabe et så rigt karakterdrama i Prodigy. Endvidere hopper parret ekstremt godt af hinanden og skaber og fjerner spændinger i en scene efter behov for at holde thrilleren i bevægelse i et hurtigt tempo. Ud over Liles og Neil er støttebesætningen brugbar,rykket ned til sidelinjen og underudviklet som aktiekarakterer for at give Ellie og Fonda størstedelen af ​​skærmtiden. Da det stadig giver de to i kernen af ​​Prodigy mere plads til at udvikle deres karakterer, er det forståeligt, at de understøttende spillere ikke er så veludviklede.

Når Prodigy kæmper let er i tredje akt med nogle af de mere specielle effekter-tunge scener. Fordi filmens budget er lavere end en typisk superhelt / sci-fi film, kan den måde, hvorpå Ellies evner bringes til live, til tider være klodset. Dette er ikke altid tilfældet, og en bestemt scene, hvor Ellie bruger sine kræfter til at lege skak med Fonda, er en mere subtil brug af hendes supermenneskelige færdigheder på en måde, der effektivt antyder, hvad hun er i stand til, hvis hun skubber sig selv endnu mere. Selv når effekterne i Prodigy ikke kan måle sig med andre film i genren, bruges de stadig mere til historie- og karakterformål end actionspektakel. Som sådan er det lettere at se ud over svaghederne og fokusere på styrkerne i Prodigys historie og karakterer.

I sidste ende er Prodigy en intim undersøgelse af de to hovedpersoners skyld og sorg, da de hopper af hinanden i en psykologisk farvet diskussion om liv og død. Mens der er handlingselementer og en klar sci-fi-forudsætning, er denne film i sin kerne en dramatisk thriller, der holder seerne fængslet for sin fulde løbetid. De, der leder efter mere skuespil i deres sci-fi-film, kan blive skuffede, men Prodigy kan let nydes af seere, der sætter pris på det rolige drama i dets karakterer. Mellem den overbevisende historie og forestillinger i Prodigy er det en utrolig solid og underholdende psykologisk thriller, der foregår i en verden påvirket af science fiction.

Prodigy er nu tilgængelig ved hjemmefrigivelse og begynder at streame på Netflix onsdag den 22. august. Den løber i 80 minutter og er klassificeret som TV-MA.