Donut County Review: En kærlig dråbe i afgrunden

Nogle videospil kan lide at kaste spillere i intense situationer. Uanset om det er kampen mod en hær af dæmoner eller en desperat kamp for at overleve mod de udødes horder, efterlades ofte spillere over for enten spændingen ved desperation eller ren adrenalin. Der er også de spil, der sigter mod at gøre noget lidt anderledes, og det er her Donut County bor.

På forsiden ser Donut County ganske mørkt ud: en hel by er forsvundet i et dybt hul i jorden. Strandet under jordoverfladen sidder dens indbyggere sammenklappede og forklarer, hvad der skete med dem i opløbet af overfladens sammenbrud. De fleste af disse tegn er dog meget søde dyr og lægger skylden udelukkende på de lodne poter i en vaskebjørn, der hedder BK.

Relateret: 15 videospil, der kommer ud i år (og 10 kommer i 2019)

Simpelthen er Donut County et ømt, sjovt spil, der er ekstremt afslappende at spille. Fra udvikleren Ben Esposito, der tidligere har arbejdet som The Unfinished Swan og What Remains af Edith Finch og skaberen af ​​indie-horror-hit Tattletail, er det en titel med poser med charme og en vidunderlig blanding af vittig skrivning og overbevisende gameplay.

I sin kerne er Donut County et karakterdrevet puslespil. Der er overtoner af Animal Crossing her, idet spillets forskellige arter hver især har deres livlige personligheder, og hver får rampelyset med et niveau for sig. Disse niveauer forklarer, hvordan og hvorfor hver faldt i pit efter at have bestilt en doughnut fra BKs donutbutik og fået leveret et hul af en helt anden art.

Det er her gameplayet kommer ind. Spilleren får kontrol over et lille hul i jorden og har til opgave at sluge alle elementerne i hver scene. Hullet vokser i størrelse, når spilleren tager alt fra planter til dem, der bor i byen og til sidst endda bygninger.

Det er yderst tilfredsstillende at spille, især i slutningen af ​​det niveau, hvor spilleren får til at tørre større kulisser og bygninger for at komme videre til næste trin. Når et niveau er afsluttet, bliver spilleren mødt med en liste over alle de nye genstande, der er slugt i niveauet, ofte med sjove beskrivelser af elementer, der er så grundlæggende som gryder og papirrester. Det hele er pænt indrammet omkring hovedpersonerne i BK og bedste ven Mira, hvilket også hjælper med at binde det til den større historie.

I det væsentlige får gameplayet Donut County til at føle sig som en omvendt af Katamari Damacy. Ligesom Namco-serien forvandles udbredt ødelæggelse til en farverig eksplosion af sjov, men Donut County er meget mere afslappet i sin tilgang, så spillerne kan slappe af med hvert niveau, da de møder flere og flere af de interessante karakterer. Alt i alt er det en meget sjov oplevelse.

En stor del af det, der gør Donut County så behageligt at spille, er dens rollebesætning. Forholdet mellem hovedpersonerne BK og Mira er meget sødt og viser et sjovt, joke-baseret venskab mellem parret. Dialogen mellem de to er på punkt og hjælper med at bringe det samlede plot til liv.

Resten af ​​byen er, selvom det kun er kort involveret, stadig utroligt godt udformet. Alle figurer deltager i en diskussion under jordens overflade, men en stor faktor i forståelsen af ​​funktionen i Donut County er, at du ser hver enkelt persons miljø gennem et niveau af deres eget. Ikke kun viser dette forskellige dele af spilverdenen, men det giver også masser af variation med hensyn til farverige lokaliteter.

Verden i Donut County er smuk. Spillet kan prale af en forenklet, men alligevel effektiv kunststil, med sin cel skyggefulde natur, der fungerer godt med titlen's quirky tone. På grund af dette er det et godt spil at se på, fra to gårde til de større byudsigter, der findes senere i spillet.

Titlen er dog ikke for alle. Selvom Donut County indeholder en lille variation i gameplayet ved at blande de gåder, der skal løses, inklusive sjove fysikbaserede sektioner og endda en bosskamp i slutningen af ​​spillet, er det stadig ekstremt let. Oven i købet er spillet ret kort, og selvom det betyder, at det aldrig overgår sin velkomst, er der potentiale for, at spillerne vil have mere, end det giver.

Ikke desto mindre er Donut County stadig et charmerende spil. Den oprindelige indbildskhed med herlig ødelæggelse er pæn, og dens mærkelige rollebesætning giver den en unik kvalitet, der er let at blive betaget af. Det er et spil med bundter af karakter, og de, der leder efter en måde at slappe af i et par timer, finder det, de har Jeg leder efter.

Mere: 10 videospil, der i øjeblikket er under udvikling (og 10 der ryktes)

Donut County frigiver 28. august til iOS, Mac, PC og PS4. Screen Rant fik en PS4-kopi med henblik på denne anmeldelse.

3.5 ud af 5 (Meget godt)