Noelle anmeldelse: Anna Kendrick lyser op Disney + "s julekomedie

Takket være sin bløde humor og en flishugning af Anna Kendrick giver Noelle en harmløs (hvis den er engangs) tilføjelse til julekomediebunken.

Engang var live-action-film som Noelle Disneys brød og smør. Med sin fisk ude af vand opsætning og vittigheder om moderne kultur er det den slags uoffensive komedie, som studiet producerede gennem 90'erne, men med en følsomhed opdateret for livet i 2019. Tiderne ændres dog og en mellemklassefilm som Noelle kan ikke rigtig konkurrere på et marked, hvor teltstænger og filmiske "begivenheder" typisk dominerer. Heldigvis har Noelle takket være den nyligt lancerede Disney + -tjeneste et sted at gå, hvor dens målgruppe ikke kun sandsynligvis finder den, men også nærmer sig den med den lave adgangsbarriere, der kommer direkte til streaming af filmudgivelser. Takket være den bløde humor og en flishugning af Anna Kendrick,Noelle giver en uskadelig (hvis engangs) tilføjelse til julekomediebunken.

Noelle drejer sig om Kris Kringles datter Noelle (Kendrick) og hendes bror Nick (Bill Hader), der bor på Nordpolen med deres far (Bryan Brendle) og mor (Julie Hagerty) såvel som deres barndoms barnepige Elf Polly (Shirley MacLaine). Når Kris dør, falder det på Nick at påtage sig jobet som julemanden og levere gaver til børn rundt om i verden juleaften. Da Nick finder sig selv smuldrende under stresset, anbefaler Noelle, at han tager en weekend fri for at rydde hovedet. Men når Nick ikke kommer tilbage, tager Noelle - med en uvillig assistent fra Polly - det på sig selv at redde dagen og søge efter ham i et mystisk, fremmed land kendt som Phoenix, Arizona.

Historisk set er Noelle dybest set en mashup af Elf og Santa Clause. Det er mere den førstnævnte end den sidstnævnte, ganske vist med det meste af dens komedie, der stammer fra Noelle, der er uklar om livet i hverdagen. På samme tid er der en hel Santa Clause-aktig delplot om Kringles 'nørdede fætter Gabriel (Billy Eichner), der er tvunget til at tjene som julemanden i Nicks fravær, og forsøger at modernisere Nordpolen med algoritmer og online leveringstjenester for forudsigeligt katastrofale resultater. Men hvad det mangler for originalitet, kompenserer det ved at give Noelle en bemyndigende voksen alder og fortælle en friskere historie om en ung kvinde, der opdager sit sande formål i livet. Heldigvis behandler filmen heller ikke sin navnebrors traditionelle kvindelighed som en dårlig ting. I stedet,det lader Noelle lære om sig selv og spille helten, alt sammen mens hun klæder sig i søde juletøj og synger til hendes (yndige) CGI-rensdyrs-sidekick, Snowcone.

Filmens succes hviler også meget på Kendricks skuldre. Ligesom Will Ferrell i Elf forpligter hun sig til at spille Noelle med et helt lige ansigt, selv i de mest latterlige situationer. Heldigvis er den stadigt charmerende Pitch Perfect-veteran et fremragende match for rollen og håndterer filmens skøre komedie lige så yndefuldt som hun gør sine seriøse og mere reflekterende øjeblikke. Hader og MacLaine er ligeledes gode som den ængstelige Nick og Noelles no-nonsense vicevært Polly, selvom filmen er meget Kendrick og parret ender med at føle sig lidt underudnyttet ved slutningen. Det går dobbelt for resten af ​​ensemblet, der bruger det meste af deres skærmtid på enten at knække Yuletide-relaterede vittigheder eller spille arketyper lige ud af en typisk rom-com. Selvom,på trods af dette og den kvasi-romantiske spænding mellem Noelle og Jake Hapman (Kingsley Ben-Adir), en privat efterforsker og skilt far, der hjælper hende med at søge efter Nick, er filmen slet ikke en romantisk komedie. Så vær opmærksom på i overensstemmelse hermed.

Samlet set føles Noelle som en chip fra den samme blok som forfatter-instruktør Marc Lawrence's tidligere komedier, herunder dem, han kun skrev (Miss Congeniality), og dem han også styrede (Two Weeks Notice). Af samme grund er det dog sandsynligvis bedre, at filmen i sidste ende gik til Disney + end teatre. Filmfotograf Russell Carpenter (Ant-Man) skyder det hele med en behagelig glans, men det er ikke nok til at skjule det ikke så store CGI-rensdyr eller filmens åbenlyse budgetgrænser. For den sags skyld er manuskriptet heller ikke stærkt nok til at udforske de rettidige spørgsmål, dets rejser (som spænder fra ødelagte familier til hjemløshed og digitalisering af verden) med nogen reel dybde. Men på samme tid er der intet regressivt ved Noelle eller dets inkluderende skildring af verden, og det trives generelt som den muntre,feel-good ferie bolde det ønsker at være.

Med valgmuligheder med højere prioritet at vælge imellem ved lanceringen er Noelle ikke ligefrem et must-watch for Disney + 's nybegyndte abonnenter. Ikke desto mindre er det en perfekt fornøjelig og letvægt af familievenlig julekomedie understøttet af Kendricks dejlige optræden og passer helt til formen af ​​Mouse House's moderne "vågnede" underholdningsmærke (på en god måde, husk dig). Af den grund vil de, der er interesserede, måske huske denne i december, når vinterferien faktisk ruller rundt. Det er muligvis ikke den næste alv, men igen er det (nådigt) heller ikke den næste julemands 3: flugtklausulen.

Noelle streamer nu på Disney +. Det er 100 minutter langt og er bedømt som G.