Messenger anmeldelse: En lykksalig retro platformspil

Den gyldne æra af 8-bit spil er en forlegenhed for rigdom, og moderne titler har behørigt kastet det til inspirerende vejledning, hyldest og billige greb for nostalgi. På trods af det er der altid visse klassikere, hvis grave står relativt uforstyrrede, som det historiske løb af Ninja Gaiden-franchisen på den originale NES, en trilogi af vanskelige platformspillere, der repræsenterer startpunktet for The Messenger, en hybrid 8- og 16 -bit hyldest til Ryu Hayabusa, men strålende med en pletfri sans for bevægelse og en infektiøst ærbødig sans for humor.

Historien fortælles i dialogtekst og "cinematics" fra den gamle skole, og den er for det meste tåbelig tøshed, der baserer sig på hellige profetier og opgaver, men den forpligter sig stærkt til tonen og gør det værd at læse. Som ninja i en dæmonplaget verden har hovedpersonen til opgave at bringe en rulle gennem et farligt post-apokalyptisk landskab for at redde sin klan. Hjulpet af mystiske vismænd og en sarkastisk, men velmenende butiksindehaver på det astrale plan, fører de første par timer af spillet dig gennem nogle forudsigelige 8-bit miljøer (skov, huler, jungle osv.), Skårende dæmoner, undvigende spidser og pit af lava og kæmpende bosser på slutningen af ​​niveauet.

Den lyseste juvel i Messenger-kronen skal være dens tilsyneladende mission at tilbyde perfekt karakterkontrol. Dens centrale platformmekaniker er afhængig af en metode kaldet "cloudstepping", hvilket grundlæggende betyder, at at ramme en fjende, et projektil eller noget, der er sårbart over for dit sværd, giver dig en bonus midt i luften. De fleste skærme er indstillet til at udnytte denne evne, så spillerne kan binde sig mellem bundløse gruber, knusende vægge og lysestager. Ved at kombinere dette med et par opgraderinger med begrænset evne, en glideteknik såvel som en rebpil, vil du til sidst finde dig selv at bruge det meste af din tid i luften ved at undvige mellem fjender, kroge og afsatser; når cloudstepping klikker med dig, vil du spekulere på, hvorfor en funktionel ækvivalent næsten ikke har vist sig i noget andet 2D-spil.

Den overordnede udfordring formår at strække den "lige rigtige" følelse, og Messenger når aldrig hardcore-grænserne for Super Meat Boy (eller for den sags skyld noget af det originale Ninja Gaiden-spil), men det er næppe en cakewalk heller, især hvis tager tid på at finde eventuelle hemmelige rum. At dø er også en billig affære, hvor en sød fjerde-mur-dæmon ved navn Quarble altid redder dig fra dødspunktet, tager en lille skøn af dine samleobjekter som betaling og sender dig tilbage til et kontrolpunkt for at starte over.

Der er også et par ægte strukturelle overraskelser, hvor de tidlige timer i spillet præsenterer niveauer i rækkefølge, før de kulminerer i et udfordrende krystaltårn. Mærkeligt nok transformeres spillet direkte på dette tidspunkt med tidsportaler, der også sender spilleren til 16-bit variationer af niveauerne og helt nye områder, som alle forbinder på et centraliseret hub. For at undgå yderligere spoilere, skal du bare være opmærksom på, at et par grundlæggende gåder og gåderportprogression (som alle effektivt kan trivialiseres ved at bruge "tidskår" i butikken til en kortmarkør), og der er stadig godt 6 eller 7 ekstra timers indhold fra denne milepæl.

Kvaliteten af ​​Messenger's visuelle og lydpræsentation springer ud over de fleste andre "retraux" -spil, fra det infektiøse lydspor fra Rainbowdragoneyes (som dejligt omdannes, når man skifter mellem tidsperioder) til hovedfigurens flydende animationsrammer til det smukt detaljerede parallax baggrundskunst. At ramme mobs med sværdet eller perfekt timing af en rebdart beder altid om en ridsende, tilfredsstillende lydeffekt, en form for nuanceret feedback, der er afgørende for platformgenren, som sammenlignelige spil ofte har fumlet. Mens den sidste halvdel af spillet kræver omfattende backtracking, kommer det aldrig ud som en opgave, fordi det at køre gennem fælderne og farerne igen fungerer som sin egen belønning.

Hvis spillet går i stykker, ligger det sandsynligvis i fjendens valg; for eksempel vil de samme grønne, røde og blå dæmoner ses på stort set alle niveauer. Denne begrænsede liste ødelægger dog ikke oplevelsen, og ikke-boss fjender synes bevidst designet til hurtigt at blive sendt kanonfoder. Det samme aspekt var også til stede i Ninja Gaiden-spilene, som betragtede fjender mere som miljøfarer (som de stadigt frustrerende flyvende skabninger, der er designet til at slå dig ud af afsatser, der også ser ud her) end formidable farer alene. Cheferne er sjove at tage ned, men bortset fra nogle få undtagelser har de også tendens til at være ret lette.

Nye bevægelsesevner uddeles på vilkårlige punkter i søgen, hvilket betyder, at selvom de meningsfuldt ændrer din tilgang, får du sjældent handlefrihed til at forme din karakter på en bestemt måde. Butiksindehavers begrænsede varer udgør kun et par nødvendige opgraderinger og nogle gode ting at have, og de ovennævnte overkommelige tip. Forbi det er der intet tilbage at gøre med alle skårene, der er samlet op, så forvent at afslutte eventyret med flere tusinde ekstra, selv efter at Quarble har plyndret sin beskedne skyld.

Disse detaljer ender aldrig med at forringe Messenger-intentionen, som er at give timevis med lufttæt platform gennem smukt konstruerede scener. Midt-spil-drejningen er ikke den eneste overraskelse, og spillet formår at engagere en uforudsigelig ånd hele vejen igennem til slutningen. Det er helt klart, at udviklerne hos Sabotage Studio fuldstændig elsker platformgenren, og enhver, der deler den kærlighed, vil finde The Messenger umulig at lægge ned.

Mere: Hypergun anmeldelse: Spring over simuleringen

Messenger lanceres på pc og Nintendo Switch den 30. august 2018 og er prissat til $ 19,99. Screen Rant fik en kopi på Nintendo Switch med henblik på gennemgang.

4.5 ud af 5 (Must-Play)