The Light Between Oceans Review
The Light Between Oceans Review

Stærke forestillinger og smuk kinematografi hæver lyset mellem oceanerne, men alligevel holder soap opera-konstruktioner og ujævn skrift tilbage.

Lyset mellem oceanerne tager fart i året 1918, da Tom Sherbourne (Michael Fassbender) tiltræder et job som fyrværker på en ø ud for kysten af ​​en lille by i det vestlige Australien. Mens Tom på forhånd advares om den psykologiske vejafgift, som denne arbejdsgruppe havde på den tidligere fyrtårn, tager han jobbet godt og ser det som en mulighed for at nyde lidt fred og ro efter mange års kamp i WWI - i tide, underskriver en langvarig kontrakt. Tom danner endda en forbindelse med sin arbejdsgivers datter, Isabel (Alicia Vikander), og før de ved af det, er parret blevet forelsket og giftet sig.

Selvom parret bosætter sig let i deres enkle, men alligevel lykkefulde liv med kun hinanden væk fra fastlandet (og alle de mennesker, der bor der), truer deres vanskeligheder med at få et barn en permeant vejafgift på deres lykke. Skæbnen griber derefter ind, når en driftig robåd, der bærer en baby, vasker op på øen, og en sønderknust Isabel beder om - og til sidst overbeviser - Tom om at acceptere at overgive barnet som deres eget. Men når de lærer sandheden om barnet, og hvor hun kommer fra, står parret over for et dilemma, som uanset hvad de gør, ender i hjertesorg for nogen.

Tilpasset fra romanen med samme navn af ML Stedman, er The Light Between Oceans den seneste instruktørindsats fra den anerkendte filmskaber Derek Cianfrance fra Blue Valentine og The Place Beyond the Pines-berømmelsen. I lighed med Cianfrances tidligere arbejde er Lyset mellem havene en tankevækkende og velhandlet undersøgelse af, hvordan handlinger og valg, der er truffet for at opretholde relationer, kan få uforudsete konsekvenser (hvoraf nogle ikke engang kan mærkes før år senere), uanset hensigterne bag dem. Selvom Cianfrance styrer sagen her med en (uden tvivl) mere robust og mere selvsikker hånd, end han havde haft på sin tidligere bestyrelsesindsats, mangler The Light Between Oceans ikke at udforske disse spørgsmål og relaterede ideer på en særlig overbevisende eller engagerende måde.

Lyset mellem oceanerne er ved design en sæbeopera, der tænker på Nicholas Sparks kollektive værker - ved hjælp af fortællende konstruktioner og melodramatisk plotudvikling for at spinde et garn, der skifter fra at være et eventyrromantik til en (potentielt) dømt kærlighedshistorie på kort tid. Michal Fassbender og Alicia Vikander demonstrerer endnu en gang, hvorfor de henholdsvis er Oscar-nominerede og Oscar-vindere, hjælper med at bedre følelsesmæssigt grunde de begivenheder, der finder sted her, så lyset mellem oceanerne kan tackle meget udfordrende emne (de følelsesmæssige ar efterladt af forskellige typer personligt tab) uden at komme ud som usmageligt eller sakkarin. Desværre forsøger Cianfrance at dække for meget grund her med en fortælling, der i sidste ende spænder over mange år, mens han tackler sine store ideer,men formår kun at male hovedpersonerne såvel som deres baggrundshistorier og oplevelser i alt for brede streger.

Men visuelt er The Light Between Oceans Cianfrances mest udførte instruktørindsats til dato. Under det opmærksomme øje af filmfotografen Adam Arkpaw (True Detective sæson 1 og sidste års Fassbender-headlinede Macbeth) etablerer The Light Between Oceans kunstnerisk stemningen for en bestemt scene eller et øjeblik gennem levende øjebliksbilleder af det kystnære Australien og New Zealand, hvor filmen blev filmet. Kameraets vinkelindramning og billedoptagelser beriger yderligere substansen i filmens fortælling, ligesom den hyppige brug af omgivende lyde fra miljøet og den dramatiske score af Oscar-vinderen Alexandre Desplat (The Grand Budapest Hotel) - undtagen når musikken er også over toppen, alligevel. Problemet er, at filmens imponerende håndværk også ender med at kompensere for manglerne i historien, der fortælles her.

Som tidligere nævnt ender de stærke forestillinger fra Fassbender og Vikander også med at tjene noget spinkelt historiefortælling. En del af problemet er, at The Light Between Oceans i vid udstrækning indrammer fortællingen fra Toms perspektiv - idet han henviser til hans historie og de begivenheder, der dannede ham uden at udfatte Isabele som en karakter i lige mål. Isabele er dog drivkraften for så meget af det, der sker i historien, og så meget af det, der foregår i filmen, bliver som et resultat mindre følelsesmæssigt påvirkende. Fassbender og Vikander har god skærmkemi og får Tom og Isabele til at føle sig mere som rigtige mennesker, men The Light Between Oceans ender stadig med at føle sig lidt hule - bliver mere drevet af plotbearbejdning end karakterudvikling.

Den tredje vigtige spiller i The Light Between Oceans er Rachel Weisz 'karakter: Hannah Roennfeldt, mor til barnet "adopteret" af Tom og Isabele. Hannahs baghistorie er noget akavet vævet ind i anden halvdel af filmen - så Hannah bedre kan tjene sit formål i handlingen, men samtidig stadig mangler at udvikle karakteren fuldt ud og gøre sin egen bue så overbevisende eller interessant som dem for Tom og Isabele. Lyset mellem havene kan primært være en historie om, hvordan tre forskellige mennesker påvirkes af skæbnen og verden omkring dem og den efterfølgende indvirkning, de har på hinanden, men det er kun delvist vellykket med sin ambitiøse indsats for at binde alle tre fortællingstråde af i en tilfredsstillende måde.

I sidste ende løfter stærke forestillinger og smuk filmografi lyset mellem oceanerne, men alligevel holder soap opera-konstruktioner og ujævn skrift tilbage. Cianfrance fungerer fint fra et regi-perspektiv - selvom han som manuskriptforfatter her kæmper for at oversætte Stedmans kildemateriale til en filmfortælling, der passer ind i den rå og autentiske tone i hans nu etablerede filmstil. Lyset mellem oceanerne ender således med at blive en film, der har mange kvaliteter, der er værd at beundre, men føles noget koldt og fjernt taget som helhed. Stadig, hvis en respektabel romantisk melodrama (endda en med ekstra hjælp fra elendighed) er efter din smag, så er dette en kærlighedshistorie, som du måske har lyst til.

The Light Between Oceans spiller nu i amerikanske teatre. Det er 132 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for tematisk materiale og noget seksuelt indhold.