Lady Dynamite Finale Review: En surrealistisk og oprigtig komedie

Lady Dynamite, en Netflix-komedie, der havde premiere i sidste uge, ser meget ud til snesevis af komikerledede, semi-selvbiografiske sitcoms. Shows kan lide Seinfeld, Louie, Curb Your Enthusiasm og endda en anden Netflix komedie, Master of None, alle arbejder ud fra den grundlæggende forudsætning for at tilpasse deres stjernes virkelige oplevelser og stand-up til et fiktivt og ofte sjovt liv.

Dette er præcis, hvordan Lady Dynamite nærmer sig stjernens liv, komiker Maria Bamford. Serien udforsker tre forskellige perioder i Marias liv og uddyber, hvad der er sjovt med situationen, hvad enten det er en audition, en første date eller den værste depression. Alligevel anvender Lady Dynamite, i modsætning til tidligere komiker-stjernede sitcoms, absurditeten i shows som Arrested Development og i mindre grad South Park, hvilket ikke er så overraskende i betragtning af Arrested's Mitch Hurowitz og hyppige Trey Park og Matt Stone-samarbejdspartner, Pam Brady er skaberne. Og det er i denne vilje til at arbejde uden for den typiske sitcom-boks, som Lady Dynamite skinner og gifter sig med det dybt personlige med situationer, der er ligefrem surrealistiske.

Lady Dynamite udforsker tre perioder i Marias liv - fortiden, hvor Maria søger efter Hollywood-succes på bekostning af sit eget velbefindende og trækker hendes mani til en lukrativ koncert som den kommercielle talsmand for en større superbutik; Duluth, hvor hun er flyttet hjem med sine forældre, bliver Maria behandlet for selvmordsdepression; og nutiden, hvor Maria flytter pakke til Los Angeles og langsomt begynder at udforske sine muligheder i både arbejde og kærlighed. Og igen, intet ved denne opsætning taler til, hvor sjov serien virkelig er, idet den tapper ind i stjernens skæve energi og fysiskhed, hvilket gør ethvert muligt scenario til en sidesplitende scene.

Selvom det kun er 12 episoder langt, er Lady Dynamite en serie, der drager enormt fordel ved at se den i en binge, så hvert underligt kapitel kan bløde ind i et andet. Kronologien er til tider lidt forvirrende, idet kun Duluth-perioden står som virkelig adskilt fra de to andre i sine gråblå toner og mere løsrevet forestilling fra Bamford. Men selv under hendes to separate stints i Hollywood kanaliserer Bamford to versioner af sig selv - den ene er ivrig efter at behage, et bundt nerver, der rent faktisk kan eksplodere under presset fra hendes spirende karriere og sociale engagementer, den anden en mere selvsikker, men stadig meget ængstelig kvinde, der prøver at genoprette sig selv midt i sin egen usikkerhed. I sin finale, "Enter the Super Grisham",disse samtidige tidslinjer konvergerer for at forklare, hvordan Maria kom til at finde sig på både hospitalet og tilbage i Hollywood efter sammenbrud.

Lady Dynamite holder aldrig op med at være en komedie først og fremmest, selv når den dypper ned i den personlige dybde af Bamfords mentale sygdom. I de scener i Duluth, hvor Maria er på sit absolut laveste, kommer vittighederne ikke som en sjov på hendes lidelse, men snarere menneskerne omkring hende og deres manglende evne til at behandle Marias depression som en reel sygdom. De er tåberne, ikke Maria. Tilbage i fortiden spiller Maria imidlertid meget narren, en der er blevet tvunget af de tre alt for påtrængende og aggressive Karen Grishams (hendes talentagent, hendes ejendomsmægler og hendes livscoach) til at ofre hende meget sundhed for et job.

Dette fører til en ligefrem hallucinogen nedsmeltning i finalen, hvor Maria (formodentlig) forestiller sig de tre karener, der kombinerer sig til et marsvin - Super Grisham - som opfordrer Maria til at bruge sin tale ved en corporate checkliste-begivenhed for at skinne mod virksomheden og dens praksis. På den måde prøver Sugar Rays Mark McGrath, begivenhedens berømthedsudøver, at eskortere Maria væk fra mikrofonen, når hun slår sangeren og får ham til at banke den rullestolbundne Checklist CEO ud af scenen og dræbe ham. Dette er øjeblikket med hendes fulde nedsmeltning, den der sender hende hjem og i seriøs behandling. Men på Lady Dynamite er scenen ikke dyster, snarere er den næsten triumferende i, hvordan Maria forestiller sig det, med McGrath omdannet til et kæmpe sukkerterningsmonster, som hun kæmper, mens hun selv bliver en latex-klædt,maskeret helt lige ud af et japansk superhelteshow (tænk Power Rangers).

Surrealisme er, hvordan Lady Dynamite er i stand til at diskutere psykisk sygdom på en let, men aldrig glib-måde. Sygdommen og dens virkninger på Maria er alvorlige, men hvordan showet vælger at præsentere maniske episoder kan være virkelig bizart og overlade det til publikum at finde ud af, hvad der er ægte og hvad der ikke er. Og hvor er dette mere tydeligt end i hvordan Maria interagerer med sine mops: Blossom, Blueberry og Bert. Efterhånden som serien skrider frem, bliver Marias mops mere betydningsfulde og tjener som fortrolige og giver råd - noget der kun er muligt, fordi de taler.

I det mindste forestiller Maria sig, at de kan, men endnu mærkeligere og sværere at forklare er, hvordan andre også taler med hendes mops. Når han er i Duluth, vender Blossom tilbage fra de døde og serenader Maria i et husdyrhytte; vi kan let antage, at kun Maria ser dette, men når han er i øjeblikket, svarer Bert døren og snakker (med en tysk accent, ikke mindre) med Marias nye kæreste, Scott, er det uklart, hvad der virkelig sker. At stille spørgsmålstegn ved absurditeten er, hvad der er nøglen i disse øjeblikke, med mere fokus på hvad disse surrealistiske scener repræsenterer. Og i tilfælde af mops er det den vitale rolle, de spiller i ikke kun Marias liv, men hendes opsving, som næsten enhver kæledyrsejer kan bevidne.

Lady Dynamite er ikke bange for at gøre tingene underlige, at sætte sin heltinde i totalt latterlige situationer og lade tingene spille så usandsynligt som muligt. Der er humor, der er hjerte, men vigtigst af alt er der en åbenhed ved at skildre mental sygdom som en normal del af ethvert liv.

Lady Dynamite sæson 1 er nu tilgængelig til streaming på Netflix.