"Kick-Ass 2" -anmeldelse
"Kick-Ass 2" -anmeldelse

Kick-Ass 2 er en god, men ikke stor opfølgning af Vaughns overraskende smarte, stilfulde og vittige original.

Kick-Ass 2 samles op engang efter begivenhederne i den første film. Vi finder Dave Lizewski (Aaron Taylor-Johnson) og Mindy Macready (Chloe Grace Moretz) forsøger at akklimatisere sig til det normale liv som teenagere i gymnasiet i stedet for at strejke gaderne som henholdsvis Kick-Ass og Hit-Girl. Imidlertid dør gamle vaner hårdt, og Dave befinder sig snart under Mindys vejledning, da deres cirkel af vilde vigilanter udvides til et legitimt hold, ledet af de dårlige oberststjerner og striber (Jim Carrey).

Men hvert lys har sin skygge, og Kick-Ass 'nye sted i en liga af do-gooders inspirerer hans tidligere modstander Chris D'Amico (Christopher Mintz-Plasse) til at blive verdens første rigtige supervillain, The Motherf * cker. Chris samler til sidst demente psykopater som Moder Rusland (Olga Kurkulina) og Genghis Carnage (Tom Wu) som sine håndhævere, og forsøger at hævne sin dræbte far ved at ødelægge alt i Kick-Ass og Hit-Girl's verdener - både inden for og uden for deres kostumer.

Med Kick-Ass tog forfatteren / instruktøren Matthew Vaughn den forvirrede superheltoprindelse satire forestillet af tegneserieskabere Mark Millar og John Romita, Jr., og tilpassede den til en pitteløs satirisk superhelt dekonstruktionsfilm, som blev yderligere forbedret af Vaughns unikke stilistiske signatur og teknisk flair. Never Back Down-instruktør Jeff Wadlow er trådt ind for at håndtere forfatter- og instruktionsopgaver på efterfølgeren, der - fra tegneseriekildematerialet, til filmmanus, til selve filmen - er en meget mindre sofistikeret (men stadig temmelig underholdende) opfølgning til den første film.

På direktionssiden er Wadlow solid med at skabe en andenhøj superheltfilmoplevelse på et beskedent budget (ca. $ 30 millioner). Han formår at bevare kontinuitet, æstetik, verden og karakterer introduceret i den første film, mens han udvider dem i dette andet kapitel. Som nævnt er retningen imidlertid ikke så sjov eller sofistikeret som Vaughns film (hvad med dens mange mindeværdige sekvenser) - skønt kun hardcore cinephiles sandsynligvis vil notere sig. Alle andre, der er til stede for handlingen og karakteriserede R-hijinks af karaktererne, får det - men noget af denne handling vil finde sted mod nogle temmelig uklare, grønne skærmbaggrunde, og i det store og hele vil der være lidt der er episk eller mindeværdig om filmen. "Egnet" er det ord, der bedst definerer filmen, som Wadlow har slået til.

Tilsvarende er manuskriptet også meget mere ligetil og konventionelt end den vittige meta-voice-over-fortælling om Vaughns film. Ved at kombinere tegneserie-serien Kick-Ass 2 og Hit-Girl-spinoff-serien i én fortælling prøver Wadlows manuskript at fortælle en gennemprøvet historie om selvrealisering og selvaccept ("Vær stolt af den du er," osv …) og gør det på anstændig nok (hvis ikke lidt klichet) måde. Der er fremragende øjeblikke og klare karakterbuer for hver af de vigtigste spillere (Dave, Mindy og Chris), samt nogle dejlige understøttende figurer, der tilføjer sjovet. Drama er, når det er nødvendigt, aldrig for tungt eller uaktuelt, og komedien er konsekvent og behagelig for det meste.

Dialogen er stadig en blanding af Millars over-the-top raunch-prosa udjævnet for filmmasserne og punkteret af nogle store crowd-behagelige one-liners og skænderier. Når han tilpasser tegneserien, udfører Wadlow et pænt stykke arbejde med at vælge og vælge, hvad der skal bevares, og hvad der skal jettison; for eksempel: et af de mest kontroversielle øjeblikke af tegneserien får en smart "genfortolkning" i verden af ​​Wadlows film. Selvom det er klart, at en pålidelig, firma-brand manuskriptforfatter holder manuset nok af tegneseriens DNA til at behage den hardcore fan-crowd.

De tilbagevendende rollebesættere kommer lige tilbage i svingningen af ​​ting, med Johnson igen bringer både nerdiske levity og stærke dramatiske chops til hans rolle - uden tvivl at hæve Dave Lizewski over hvad Millar og Romita, jr. Skabte på siden. Christopher Mintz-Plasse tager sig ud af sin "McLovin" -skærm-persona og tackle noget lidt mørkere, og selvom dette ikke er nogen Heath Ledger / Joker-præstation, viser han sig at være en god komisk skurk, der ved, hvordan man kan udnytte sin nørdige natur til de bedste punchlines. Standout (endnu en gang) er selvfølgelig den nuvoksne Chloe Moretz, der sparker røv og forbander med en sådan aplomb, at det er svært at ikke lide hende. Denne gang får Moretz at udforske de mere "pige" og "sårbare" sider af Mindy, og resultatet er nogle af filmens bedste øjeblikke,både på superhelten og den civile side af tingene (se: en gennemsnitlig showroom for piger-stil).

Som nævnt er der en dejlig rollebesætning af støttende figurer: Donald Faison (Scrubs) tilføjer nogle komiske lettelser som Kick-Ass 'nye ven, "Dr. Gravity." Morris Chestnut er en dejlig erstatning for Kick-Ass-skuespilleren Omari Hardwick som Marcus Williams, Mindys vicevært - mens ingen sandsynligvis vil bemærke Augustus Prews erstatning for AHS-stjernen Evan Peters som Todd. Clarke Duke får mere at gøre (for hvad det er værd); Lindy Booth er sjov som den tvivlsomt navngivne "Night Bitch"; mens Olga Kurkulina er dementeret sjov, da "Moder Rusland" og Jim Carrey stjæler showet, når han er i rampelyset (hvilket måske ikke er så meget, som reklame ville få dig til at tro). For øvrig dukker John Leguizamo op i filmen som Chris 'håndlanger / selvsikker, og er lige så pålidelig morsom som nogensinde (en dejlig tilføjelse).

Samlet set er Kick-Ass 2 en "god", men ikke "stor" opfølgning af Vaughns overraskende smarte, stilfulde og vittige original. Opfølgeren vil være sjovere for de fans, der ønsker at besøge verden og karakterer igen for en anden romp gennem en snoet version af DC- og Marvel-tegneserieuniverserne - men ud over det er alt, hvad du får, en standard actionfilm med en B- film føler. Hvis det ikke var Kick-Ass eller Hit-Girl-overskrift, ville der sandsynligvis være lidt spænding og endnu mindre udbytte fra Kick-Ass 2-oplevelsen.

Hvad vi sidder med: Som et publikum sagde, mens han forlod teatret: "Det var sejt, men gør bare den næste til en lige-up Hit-Girl-film. Resten er færdig med." Ja.

(BEMÆRK: Der findes en "creditscene" efter "credits", så sørg for at blive i teatret.)

___________

Kick-Ass 2 er nu i teatre. Den er 103 minutter lang og er klassificeret R for stærk vold, gennemgribende sprog, groft og seksuelt indhold og kort nøgenhed. Hvis det får dig til at føle dig bedre, er tegneserieskaberne allerede hårdt arbejde på tegneserien Kick-Ass3.

Vil du tale om Kick-Ass 2 uden at ødelægge filmen for andre? Deltag i vores Kick-Ass 2 spoilers-diskussion. Vil du høre redaktørerne diskutere filmen? Hold øje med vores Kick-Ass 2-episode af SR Underground Podcast.