Keanu Review
Keanu Review

Keanu kan være en glorificeret funktionslængde Key og Peele skit, men det er også en underholdende og tematisk lagdelt action / komedie-parodi.

Keanu spiller Keegan-Michael Key og Jordan Peele som (hhv.) Clarence og Rell, en mildmandig middelklasse, gift fyr og hans ven, der ikke gør det. Rell er for nylig faldet i et fald efter at have været dumpet af sin mangeårige kæreste, men finder derefter sin ånd og følelse af formål fornyet, når han opdager en hjemløs killingsdør uden for døren og adopterer det unge dyr som sit nye kæledyr, ved at navngive det Keanu. Der ankommer imidlertid problemer en nat, når Clarence og Rell, efter at have gået for at se en film for at sparke deres weekend sammen (hvad med Clarence familie er ude af byen), finder ud af, at sidstnævnte hjem er blevet burglarised og ransacked - og at de mystiske tyve har taget Keanu med sig.

Clarence og Rell, der handler på et tip fra Rells ukrudtsudbyder Hulka (Will Forte), sporer Keanu til en lokal strippeklub, hvor de finder ud af, at en gangster, der kaldes 'Cheddar' (Method Man), har taget og vedtaget Keanu som sin egen. Rell overbeviser Clarence om at hjælpe ham med at foregive, at parret faktisk er en hensynsløs duo af kriminelle / narkotikaforhandlere, der alle snakker om, så Chedder vil gøre en aftale med dem - hvor han til gengæld for deres tjenester giver dem Keanu (eller rettere sagt "det gangster-kæledyr", de er på markedet for). Naturligvis går den plan ikke nøjagtigt glat, især når de rigtige ude af bykrogerne i spørgsmålet får vind af, hvad Clarence og Rell gør op til …

Komikere Keegan-Michael Key og Jordan Peele har fortjent sig selv en loyal kult takket være deres indsats på Comedy Centrals anerkendte skissekomedieserie Key og Peele (der blev sendt fra 2012-2015), ud over deres mange gæstestyrede optrædener på forskellige Tv-shows i de senere år (inklusive deres tilbagevendende rolle i Fargo sæson 1). Keanu er den første film i fuld længde, der blev overskrevet af parret, ud over at være blevet co-skrevet af Peele og Key og Peele-forfatter Alex Rubens, samt instrueret af Key og Peele-seriens rorsmand Peter Atencio. Af disse grunde burde det komme som en lille overraskelse, at Keanu på mange måder føles mest som, godt, en udvidet Key- og Peele-skitse … dog heldigvis på den bedst mulige måde.

På overfladen udforsker Keanu sin (komisk absurde) forudsætning gennem, hvad der svarer til en stort set bare knogler med tre handlinger - i modsætning til den rigere karakterhistorie, som Key og Peeles kollega Comedy Central skitserer komedie-break-star, Amy Schumer, udforsket i hende eget skrive- / stjernekøretøj i fuld længde, Trainwreck, tilbage i 2015. Selvom Trainwreck (antagelig) endte med at savne den bidende sociale kommentar / satire over Schumer's bedste komedie-skitsearbejde, tackle Keanu spørgsmål relateret til racemæssig / kulturel identitet og stereotyper med den samme vidd og kløgt, som Key og Peele gjorde gennem deres tidligere skitsekomedie. Som et resultat afvikles Keanu med at blive en meget mere lagdelt film end dens (charmerende) fjollede og enkle opsætning antyder.

Keanu riffes med succes på visuelle karakterer, karakterer og endda musikalske troper, der ofte er forbundet med fare for indre kriminalitetsdrama / thrillergenre, det være sig via de bedste slowmotion-shoot-outs og / eller et ofte komisk operativt soundtrack komponeret af Steven Jablonsky (Transformers-filmserien) og Nathan Whitehead (The Purge: Anarchy). Denne filmskabende tilgang komplimenterer ikke kun filmens plot i en øjeblikkelig forstand - da figurerne Clarence og Rell ligeledes laver en (komisk) efterligning af hver gangster-kliche, de kan tænke på for at bevare deres charade - men også på metaniveau. Dette gør det muligt for Key, Peele og deres samarbejdspartnere her at hente inspiration fra og til gengæld smart sende-up en række konventioner og stereotyper, der er forbundet med Hollywood-film om sort og / eller indre bybendekultur.

Holdet bag Keanu begrænser sig ikke til satirisering og / eller pirring af sjov ved kriminalitets- / gangsterfilm, da filmen (ligesom mange en Key og Peele-skitse før den) også eksplicit refererer til en række populære Hollywood-funktioner - og ja, Keanu inkluderer en vittighed, der drejer sig om en bestemt skuespiller, der måske endda har inspireret navnet på den navngivne killingen. Meget af filmens humor (det, der rammer sit præg og savner ens) kommer fra frem og tilbage skævt mellem dets to bly; Men fra et instruktørperspektiv gør Atencio stadig et solidt job med at integrere nok i vejen for sjove redigeringer og / eller visuelt drevet komedie i sagen. Dette tillader igen Keanu at føle sig mere filmisk og ikke bare som en samling af scener, hvor Key og Peele improviserer og / eller spræber vittigheder fra hinanden (endda givet filmen 's lavere budgetteret æstetik og design).

Key og Peele er, som man kunne forvente, hovedattraktionen i Keanu sammen med den yngre titelkarakter (der blev spillet af ikke mindre end syv forskellige katte). I lighed med hovedpersonerne i mange af et komikeledet køretøj før, er der åbenlyse paralleller mellem de nørdige (og milquetoast) karakterer Clarence og Rell i denne film og Key og Peele's virkelige offentlige personer. Hverken Clarence eller Rell er forsynet med en særlig rig eller meningsfuld karakterbue i Keanu, men den velprøvede og kendte kemi mellem parret (når det kombineres med deres rollers selvrefleksive karakter) gør Key og Peele på skærmens kolleger let at rodfæste for selv når de flirer fra et komisk uheld til et andet.At Key og Peele også spiller en ildevarslende tavse ikke-lokale kriminelle (kendt som Smoke and Oil Dresden), hvis handlinger sætter Keanus plot i bevægelse, tilføjer kun et andet lag med sjove metakomedier til sagen.

Keanus støttende rollebesætning, ligesom Key og Peele, leverer generelt solide forestillinger og gør karikaturerne, at de spiller så godt som det. Besætningen inkluderer Tiffany Haddish (The Carmichael Show) som 'Hi-C', Jason Mitchell (Straight Outta Compton) som 'Bud', Jamar Malachi Neighbours (Underbelly Blues) som 'Stitches', og Method Man som 'Cheddar' - hvis navn, for dem, der ikke er opmærksomme, er et nik til hans karakter Melvin "Cheese" Wagstaff på The Wire. Den tidligere SNL-skuespiller (og den nuværende stjerne The Last Man on Earth) Will Forte er ligeledes sjov i sin lille rolle som Rells ikke-så skræmmende ukrudtshandler, Hulka, ligesom den håndfulde ekstra navneskuespillere, der dukker op undervejs.

Keanu kan være en glorificeret funktionslængde Key og Peele skit, men det er også en underholdende og tematisk lagdelt action / komedie-parodi. De, der er dedikerede fans af Key og Peeles tidligere Comedy Central-skitskomikearbejde, burde få ekstra kilometertal ud af Keanu af den grund, da sidstnævnte leverer meget af det samme mærke af humor i løbetid af en funktion i fuld længde - men har ikke Det er allerede tom for gas, når slutkreditterne begynder at rulle. Selvom Keanu indeholder direkte nikker til en række berømte Key- og Peele-skitser, er det ikke desto mindre et godt udgangspunkt for alle, der er mindre fortrolige med det tv-show, men vil finde ud af, om Key og Peele's humor er deres kop te. Det'er sandsynlig (endda sandsynligt), at fremtidige Key- og Peele-ledede film vil tilbyde aftagende afkast, hvis deres komedietilgang vokser stillestående og / eller ikke klarer at udvikle sig yderligere - men for tiden ser en film, hvor Key og Peele går sammen om at redde en killing fra gangstere er faktisk nok alene.

Keanu spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Den er 98 minutter lang og er klassificeret R for vold, sprog i hele, narkotikabrug og seksualitet / nøgenhed.

3.5Ud af 5 (Meget god)