Jurassic World: Fallen Kingdom Review - Et spændende nyt kapitel

Jurassic World: Fallen Kingdom er en sjov tur fuld af eventyr - og bange - der bygger på mytologien i Jurassic Park på meget interessante måder.

I 1993 ramte Steven Spielbergs Jurassic Park teatre og blev en sci-fi / eventyrklassiker elsket af filmgæster unge og gamle. Filmen var nok af et hit til at tjene to efterfølgere; Spielbergs tilbagevenden til verden hjalp han med at skabe i The Lost World: Jurassic Park og Joe Johnstons Jurassic Park III. Den tredje film blev udgivet i 2001, og det var først i 2015, at franchisen fuld af uddøde dinosaurier blev genbesøgt. Colin Trevorrow's Jurassic World hentede tråden fra den oprindelige park og udforskede en verden, hvor John Hammonds dinosaurforlystelsespark blev en realitet. Nu tager direktør JA Bayona tøjlerne til den næste rate i franchisen. Jurassic World:Fallen Kingdom er en sjov tur fuld af eventyr - og skræmmer - der bygger på mytologien i Jurassic Park på meget interessante måder.

Fallen Kingdom tager op tre år efter begivenhederne i Jurassic World, hvor temaparken på Isla Nublar er blevet øde af mennesker og efterlader dinosaurerne at løbe fri. Den langvarende vulkan under øen er imidlertid blevet aktiv igen, og de rundt omkring i verden beslutter, hvad de skal gøre ved dinosaurerne - skulle den amerikanske regering blande sig ind og redde de uddøde væsner, eller skulle mennesker tillade Guds handling at endnu en gang udslette dyrene? Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) er nu leder af Dinosaur Protection Group og nægter at lade dinosaurerne dræbes af vulkanen.

Hun rekrutteres af Eli Mills (Rafe Spall) fra Lockwood Estate, der blev oprettet af Hammonds tidligere parter Sir Benjamin Lockwood (James Cromwell), for at hjælpe med at få dinosaurerne væk fra øen og til et fristed, hvor de kan leve i fred. Og for at redde Velociraptor Blue opfordrer Claire til Owen Grady (Chris Pratt). Sammen med Owen bringer Claire paleoveterinarian Dr. Zia Rodriguez (Daniella Pineda) og systemanalytiker Franklin Webb (Justice Smith). Missionen på Isla Nublar går imidlertid sidelæns, når Claire og Owen lærer det sande mål med Mills 'projekt, og hvad han faktisk håber at opnå. Med yderligere komplikationer som den genetisk konstruerede dinosaur, Indoraptor, er det stadig at se, om Claire og Owen er i stand til at redde sig selv fra en forfærdelig skæbne,endsige de sidste resterende dinosaurer på Jorden.

Bayona træder ind i direktørstolen om Jurassic World: Fallen Kingdom og arbejder ud fra et manuskript af Trevorrow og hans medforfatter Jurassic World Derek Connolly. Efter at have tidligere roret en horrorfilm i The Orphanage, en katastrofethriller i The Impossible og et fantasy-drama i A Monster Calls - blandt andre film - har Bayona en unik færdighed til at bringe til Jurassic World-efterfølgeren. I Fallen Kingdom balancerer Bayona rædsel med action og eventyr for nogle af de mere spændende sekvenser i hele Jurassic Park-serien. Instruktøren instruerer dygtigt en scene for at vride så meget spænding ud og holde seerne på kanten af ​​deres sæder - eller hænderne over øjnene og forberede sig på skræmmen, alt efter tilfældet. Desuden tilføjer Bayona masser af fantastiske horror-billeder i Fallen Kingdom,igen ved at bruge smukke billeder til at udstrække så meget følelser fra en scene som muligt.

Bayona sammen med manuskriptforfatterne Trevorrow og Connolly bringer også meget hjerte og tragedie til verden, især når det kommer til dinosaurerne. Fallen Kingdom fremhæver undren og forbløffelsen ved at se dinosaurer realiseret gennem udryddelse, samtidig med at de afbalancerer det med de sande omkostninger ved, hvad det betyder - ikke kun for mennesker, men for de skabninger, der nu eksisterer i en moderne verden. En af de største styrker ved Jurassic Park-franchisen, både den originale serie og den nye trilogi, der startede i Jurassic World, har været begrebet udryddede dinosaurer, og hvordan mennesker ville eksistere samtidig i disse dage med disse skabninger. Mens Jurassic World henviste dinosaurerne til sin titulære temapark på Isla Nublar,Fallen Kingdom tager de næste logiske trin for at opbygge dette alternative univers - og disse trin fører mod en meget anden og meget overbevisende virkelighed, der vil blive yderligere udforsket i Jurassic World 3.

Men ligesom Jurassic World er et af de svagere aspekter af Fallen Kingdom forholdet mellem dets to ledere. Claire og Owens on-again, off-again-romantik føles skohornet ind i historien simpelthen af ​​hensyn til at markere et felt. For deres dele bringer Pratt den samme mængde swagger og charme til Owen som i Jurassic World, mens Howard spiller en mere dynamisk og modnet version af Claire. De støttende spillere fra Smiths Franklin og Pinedas Zia giver lige store mængder sjov komisk lettelse og nødvendig plotprogression. Måske er den største overraskelse Isabella Sermons optræden som Benjamin Lockwoods barnebarn Maisie, der viser sig at være en overbevisende tilføjelse til filmen. Og selvfølgelig vender Jeff Goldblum tilbage til Fallen Kingdom og gentager sin rolle som Dr. Ian Malcolm.Mens hans optræden vil være sjovt for mangeårige fans af Jurassic Park, svarer det til lidt mere end en cameo.

Bestemt er nogle aspekter af Jurassic World: Fallen Kingdom regummieret af tidligere Jurassic Park-film, med selv filmens Indoraptor, der omlægger det grundlæggende koncept af Jurassic Worlds Indominus Rex - hvilket gør en menneskeskabt dinosaur til den vigtigste antagonist. Utvivlsomt stammer disse spørgsmål fra Trevorrow og Connollys manuskript, som til tider er svagt. Fallen Kingdom føles som meget mere af en fuldt realiseret idé og anvendelse af Jurassic World-konceptet. Men den bageste halvdel af filmen er ikke helt så tæt vævet som den første, hvor manuskriptet opretter en række interessante tråde og kæmper lidt for at trække dem alle sammen ved tredje akt. Alligevel er det en underholdende nok tredje handling, der sætter scenen for Jurassic World 3 til at tage franchisen et nyt sted.

Alt i alt giver Jurassic World: Fallen Kingdom de sjove og eventyrfilmgæster, der er kommet til at forvente fra Jurassic Park-franchisen, samtidig med at de giver en stor rædsel og måske endnu mere hjerte end seerne måske forventer. Desuden fletter begreberne og ideerne i Fallen Kingdom også lidt mere at tænke på i form af den reelle indflydelse, som uddøde dinosaurer ville have på menneskehedens eksistens på Jorden. Og i betragtning af Bayonas grafik som anvendt på de store action-sæt i hele filmen, kan dette være en for fans at fange i IMAX. I sidste ende er Fallen Kingdom en mere moden og fuldt realiseret vision end Jurassic World, der tilbyder masser af underholdning for diehard Jurassic Park-fans og afslappede sommerfilmgæster.

Jurassic World: Fallen Kingdom spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Det løber 128 minutter og er klassificeret som PG-13 for intense sekvenser af science-fiction vold og fare.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarerne!