"Jobs" anmeldelse
"Jobs" anmeldelse

Jobs undgår at være noget mere end en almindelig filmoplevelse, der fortæller livet for en ekstraordinær mand.

Efter dødsfaldet fra Apple-medstifter Steve Jobs, var Hollywood hurtig til at svare med en række projekter, der sigter mod at gøre techindustriikonet retfærdigt - herunder en behandling fra den anerkendte manuskriptforfatter Aaron Sorkin. Alligevel er det første projekt, der rent faktisk kommer ud af porten og ind i teatrene Jobs, instrueret af Joshua Michael Stern og med Ashton Kutcher i hovedrollen som den mand, der lærte millioner af forbrugere at "tænke anderledes."

Begyndende da det titulære college-frafald samarbejdede med en ven og computeringeniør, Steve Wozniak for at udvikle og markedsføre Apple I (den første computer, der blev solgt under det nyoprettede Apple Computer, Inc.-mærke), Stern og Kutchers biografiske dokumentation af op- og nedture i Jobs komplicerede forhold til Apple i løbet af tre årtier - fra lille tech-opstart til et af de mest genkendelige computerselskaber på planeten.

Som med mange biopics bliver det ikke altid let for seerne at finde grænsen mellem fakta og fiktion i Jobs - da Stern forsøger at forankre genialitet, erhvervspolitik og virkelige "figurer" med et meningsfuldt og indsigtsfuldt blik på Apple-figurhovedet. Mens det "ægte" kildemateriale fra historien allerede indeholder en rimelig andel af dramatiske (og nogle inspirerende) begivenheder, bukker Jobs under for en ret standard biografiramme.

Ved at injicere lidt mere konflikt og forsøge at trække tunghændede temaparalleller er den endelige film en klodset, omend interessant, oplevelse, der kunne tilfredsstille seere, der ønsker at lære mere om Jobs og Apple, Inc. Når det er sagt, teknologibranchen ved -det er alt sammen eller nogen, der håber på en særlig indsigtsfuld karakterhistorie, vil sandsynligvis ikke finde Jobs at være så dyb eller informativ som instruktøren og stjernen måske havde tænkt sig.

Filmen lykkes i at fortælle nøglebegivenheder, der punkterede det urolige forhold mellem Jobs sammen med det firma, han grundlagde (uden at være meget opmærksom på de ikke-Apple-år 1985-1996), og play-by-play-oversigten skulle hjælpe med at tilføje kontekst for filmgæster. som simpelthen er interesseret i at gå ned i den mand (og flere mindre kendte bidragsydere), der fødte iMac'er, iPods, iPhones og andre iThings.

Alligevel er filmen en meget ligefrem biopic, der bliver overudvidet i sine forsøg på at inkludere alt det nødvendige kontordrama og udforske det urolige geni i centrum for det hele. Af den grund er den endelige film alt, hvad en seer måtte forvente (en god præstation, interessante sidekarakterer og påvirkende historie) - uden nogen overraskelser eller flair for at løfte Jobs over en ligetil, men umærkelig rekreation af begivenheder.

Da casting til Steve Jobs først blev annonceret, sprang Internettet hurtigt Sterns valg af Kutcher, især da sammenligningsbilleder side om side fra filmens produktion begyndte at dukke op. Imidlertid er den tidligere That 70's Show-skuespiller (i det mindste) brugbar i rollen - og det er klart, at han ville gøre Jobs retfærdighed. Til hans ære er Kutcher ikke det misfire, som mange havde forudsagt, og er på sit bedste, når han portrætterer (i stedet for at efterligne) Jobs - hvilket tillader praktiserede nuancer at forbedre filmens dialog og "baseret på sande begivenheder" drama. Ofte grænser forestillingen på den subtilitet og skelnen, der vil hjælpe med at gøre Jobs til en fremtrædende post i Kutchers filmografi,men adskillige nøglescener (såsom annonceringen af ​​iPod og 1984-introduktionen af ​​Macintosh) falder i klodset gengivelse i stedet for engagerende tilpasning.

Faktisk er karakteriseringen (ikke forestillingen) filmens største mangel - da Stern søger at give mening om Jobs 'kreative geni og koldhjertede forretningskyndige. Ud over træt teknobobling kaster instruktøren mange subtile (og / eller vage) linjer og tematiske ideer, der skal forklare, hvorfor Jobs fremmedgjorde mange af hans venner, kolleger og endda familie, mens han samtidig talte det lidenskabeligt om den måde, hvorpå teknologi kan bringe mennesker sammen. På overfladen er sidestillingen interessant, og hvis Jobs ikke spillede det sikkert i en velkendt biografisk boks, havde Stern muligvis været i stand til at sige noget virkelig unikt. I stedet for er de fleste øjeblikke med planlagt åbenbaring og indsigt fast i torturerede genialklichéer - uden at forbinde alle prikkerne på en måde, der er både troværdig og ærlig.

På trods af en række linjer, der tyder på, at Jobs 'passion og drivkraft ville være hans fortrydelse, er det som om Stern byggede sin film baglæns - startende med ideen om, at Jobs altid havde de nødvendige værktøjer til succes - og det primære problem, han stod over for, var uinspirerede forretningsfolk stod i vejen for ham (nemlig JK Simmons som Apple-bestyrelsesmedlem Arthur Rock). Sandheden er selvfølgelig væsentligt mere kompliceret, og for at opretholde den "Tænk anderledes" tematiske gennemlinje tvinges Jobs-karakteren ind i en for det meste en-note pipeline på vej til retfærdiggørelse - uden nogensinde at få lov til at genkende nogen af hans egne mangler. Faktisk springer filmen direkte fra Jobs '1985 afskedigelse fra hans anerkendte tilbagevenden i 1996 - helt uden for de ti år, hvor den egentlige mand blev tvunget til at reflektere over sine personlige ufuldkommenheder.

Jobs er en lidenskabelig indsats, og det er klart, at både Kutcher såvel som Stern sigtede mod storhed. Alt i alt er det en interessant historie, og visse filmgæster vil uden tvivl nyde at lære mere om Apple og dets grundlægger. Den endelige film mangler imidlertid det polsk og "storhed", som Steve Jobs rutinemæssigt havde til formål at levere i sine egne produkter. I stedet for at følge Apples råd til "Tænk anderledes" mangler Jobs ikke andet end en almindelig filmoplevelse, der fortæller livet for en ekstraordinær mand.

Men der er en ting mere, for alle seere, der rent faktisk har set en "Stevenote", er manglen på en midt-kreditsekvens en fuldstændig forpasset mulighed.

Hvis du stadig er ved hegnet om Jobs, skal du tjekke traileren nedenfor:

-