"iZombie" Season Finale Review - The Cold Hard Truth

(Dette er en gennemgang af iZombies sæson 1-finale. Der vil være SPOILERS.)

-

Efter flere slag og et ophold på et mentalt hospital, bliver Majors undersøgelse af eksistensen af ​​zombier kold i sæsonfinalen i iZombie. Virkelig koldt. Med Major låst inde i Blaines fryser med en fuld blære og en støt faldende kropstemperatur, ser det ud til, at Livs forsøg på at holde ham sikker ved at holde ham i mørket måske er gået galt.

'Blaines verden' repræsenterer anden halvdel af et mordmysteri i to dele, der fortsætter den ulykkelige fortælling om sidste uges Jeg ved hvad du gjorde sidste sommer-analoger. Bex Taylor-Klaus 'karakter kom til en uheldig afslutning i et motelværelse, hvilket betyder, at Liv i denne uge skal lide under bivirkningerne ved at være … marginalt mere snarky end hun normalt er. Det er sandsynligvis lige så godt, at personlighedsændringsgimmick holdes på et minimum for denne episode, da der er en hel masse plot at komme igennem, som det er.

Clive og Livs efterforskning fører dem til en ny forbindelse mellem den sidste overlevende teenager, Cameron, og energidriksvirksomhedens Max Ragers uhyggelige trængsler. Forsanger af The Asshats fik hænderne på tommelfinger-drevet, der indeholdt beviser for Max Ragers uheldige bivirkninger, hvilket gjorde ham til et mål af interesse både for dem, der ville se virksomheden adskilt og dem, der ville se det beskyttet.

Når vi taler om Max Ragers kendte bivirkninger, har Ravi med succes forvandlet morgens zombierotte til en almindelig rotte, men har brug for den sidste af det beskadigede Utopium til at reverse-engineer en kur mod alle zombier, der er oprettet. Dette skaber et hårdt dilemma for Liv, der er desperat for at kaste sin sult efter hjerner og komme tilbage til et normalt liv, men ønsker heller ikke at være ansvarlig for livets afslutning, som vi kender det.

iZombie er ikke god til at skildre nuancerede skurke. Blaine er en temmelig endimensionel grådig kriminel type med en ganske vist charmerende dosis vittighed, og Steven Webers Max Rager CEO er en sociopatisk rigmandsstereotype, der kæler om bundlinjen. Når det er sagt, gør denne sæsonfinal et fremragende stykke arbejde med at præsentere moralske situationer for Liv, der er langt fra sort og hvid. At dræbe Blaine og stoppe hans operation er ikke den ligefremme løsning, det kan synes, da uden zombiekriminalisten, der leverer hjerner, kan Seattles kontrollerede zombieproblem blive til en fuldblæst epidemi.

For at gøre tingene værre, bliver Major brutalt stukket af Blaine som vederlag for at storme ind i Meat Cute og dræbe alle zombiemedarbejdere, hvilket efterlader Liv til samtidig at se beslutningerne om at dræbe Blaine og om at redde Major ved at gøre ham til en zombie. Næsten umiddelbart derefter skal Liv beslutte, om hun potentielt vil redde sin brors liv ved at gøre ham til en zombie via en blodtransfusion.

'Blaine's World' er en følelsesmæssigt tung episode med nogle virkelig dygtige skrivning, der håndteres godt af Rose McIver, der effektivt formidler Livs position om at være omgivet af alle sider af klipper og hårde steder. Det er let samtidig at føle sig meget dårlig for Liv, samtidig med at man er enig med Majors beskyldninger om, at hun indirekte er ansvarlig for meget af den smerte, han har lidt, og at hun forvandlede ham til en zombie til sin egen fordel snarere end hans. Det faktum, at Liv er slags egoistisk, gør hende, hvis noget, meget lettere at identificere sig med som en karakter.

Der var et punkt i iZombies tidlige episoder, hvor der syntes at være en reel fare for, at showet viste sig at være en dud på trods af en så lovende start, så det er meget glædeligt at se, hvor godt tingene har vendt sig i sidste halvdel af sæson. Showets birolle - især Ravi og Major - er begge sympatiske og er blevet meget mere afrundede, og Liv selv har vist sig at være fejlbehæftet, men stadig let at rodfæste.

Ønskelisten til sæson 2 inkluderer at se Clive få den samme slags behandling, som Ravi og Major har haft. Clives rolle hidtil har hovedsageligt været en funktionel rolle, da han er Livs kontaktpunkt i Seattle Police Department, og det nærmeste han er kommet til faktisk at finde ud af eksistensen af ​​zombier er at give Liv et bredt øjne, ophidset blik hver gang hun gør noget sød på grund af hendes seneste måltid. Clives politiarbejde er forbedret meget, siden vi første gang mødte ham som en ulykkelig morddetektiv uden en eneste lukket sag under hans bælte, så forhåbentlig vil den næste sæson se ham udforske sin egen uafhængige historie på samme måde som major gjorde.

Samlet set har dette været en stærk første sæson, og vi ser bestemt frem til at se mere fra Liv Moore. Tag hjernen på.

Bedste tilbud

Liv: Denne indiske sennep, du bragte, suger æseledele. Ravi: En fornøjelse som altid, Olivia Moore.