IT kapitel to tidlige anmeldelser: En ambitiøs, men rodet rædselsfølger

Tidlige anmeldelser for IT kapitel to er ankommet. To år efter at IT smadrede forventningerne ved at tjene stærke anmeldelser og tjene massive $ 700 millioner på det globale billetkontor, er efterfølgeren her for at afslutte historien om Losers Club og deres kamp med det morderiske klovnemonster Pennywise (Bill Skarsgård). Hvor den første it tilpassede delene af Stephen Kings originale roman, hvor taberne stadig er unge teenagere, følger IT kapitel to figurerne som voksne, da Pennywise afslutter sin syvogtyve-årige dvale og tvinger dem til at vende tilbage til Derry og stoppe ham for godt denne gang.

Jessica Chastain, James McAvoy, Bill Hader og Isaiah Mustafa er blandt de skuespillere, der portrætterer de voksne tabere i kapitel to med IT-instruktør Andy Muschietti og forfatter Gary Dauberman, der igen arbejder bag kameraet. Tidlige screeningsreaktioner var generelt positive, da folk roste efterfølgerens optræden, men også tog spørgsmålstegn ved dens pacing (på grund af filmens store runtime) og ujævne forsøg på at væve sammen jordforbundet historiefortælling med overnaturlig rædsel. Nu er det tid for de professionelle kritikere at sige deres mening.

Du kan læse gennem spoilerfri uddrag fra IT-kapitel to tidlige anmeldelser nedenfor. For mere, klik på de tilsvarende links for at tjekke anmeldelserne fuldt ud.

Molly Freeman, Screen Rant

Det betyder ikke, at IT kapitel to vil skuffe fans af Kings bog og Muschiettis film fra 2017. Alt i alt leverer filmen et tilfredsstillende andet og afsluttende kapitel til historien om Losers Club - selvom det tager næsten tre timer at gøre det. Med sekvenser, der forsinkes, selvom de tilbyder vigtig karakterudvikling, er det klart, at Muschietti havde brug for alle 169 minutter, men kunne have brugt dem lidt mere effektivt.

Brandon Zachary, CBR

Det: Kapitel to er præcis, hvad du tror, ​​det bliver. Heldigvis er det dog ikke nødvendigvis en dårlig ting. Medvirkende er stærk, manuskriptet er engagerende, og instruktør Andy Muschietti leverer en solid historie med masser af bange. Selvom det måske ikke er så komplekst som andre film i genren, er It: Chapter Two, hvis intet andet, et underholdende ur.

Haleigh Foutch, kolliderer

Instruktør Andy Muschietti vender tilbage til kapitel to med en vision, der er større og mere ambitiøs på næsten alle måder. Runtiden er episk, skuespillet er mere spektakulært, CGI‌ er i fuld fart, filmen hopper mellem tidslinjerne (hvilket betyder at rollebesætningen er dobbelt så stor med både de voksne og yngre versioner på spil), og indholdet er mere mytologisk. De dristige fremskridt er beundringsværdige, og nogle af dem fungerer som en charme, men ofte får det massive omfang kapitel to til at føle sig for udbredt og til tider adskilt og spændt under vægten af ​​disse ambitioner.

Peter Debruge, sort

… (IT kapitel to er) en detaljeret fun-house gyserfilm, der springer pop-up-gimmicks og boogie-boogie skræmmer støt nok til at undskylde sin historie der har været der og den selvvigtige 169-minutters driftstid.

Leah Greenblatt, EW

(Det) største problem med kapitel to er, at det fortsætter og varer så længe. Hvis kortfattethed ikke nødvendigvis er sjælen for en god skræmme, ville det bestemt tjene en historie, der sender klovnerne, og derefter lade dem bare blive der - leering og lur og tygge gennem scene efter scene - indtil der ikke er andet at gøre, men grine eller gå.

William Bibbiani, blodig modbydelig

På trods af alle dets mangler er It: Chapter Two et spændende eksempel på, at horror-filmskabere får al den frie regeringstid, de muligvis kunne ønske sig, fra visuelle effekter i topklasse til næsten tre timers driftstid til store stjerner til virkelig grotesk vold. Hele filmen går forbandet næsten overbord på godt og ondt. Det er let at beundre Muschiettis film for sin overdreven og fantasi. Det er let at se og nyde det som et skræmmende træk. Det er bare sværere at få forbindelse til de voksne versioner af disse tegn, end det burde være, og det er sværere at tage denne historie alvorligt, end den var før.

John DeFore, THR

Hvorfor er det ikke en prestigefyldt miniserie for et kabel- eller streamingfirma? Andy Muschiettis todelt film længes tydeligt efter det format, ikke kun i sin tålmodighedstestlængde … men i en episodisk struktur, der frustrerer dem, der forventer visse former for dynamik i drama og spænding. Bogstaveligt fordoblet antallet af skuespillere, der spillede nøgleroller i sin forgænger, kapitel 1 i 2017, sætter filmen fremragende afhandlinger i delene, men ender med at føle sig meget mindre tilfredsstillende.

Angie Han, Mashable

… Kapitel to føles nysgerrig let, næsten mere som en rigtig lang epilog snarere end en historie i sig selv. Der er stadig værre måder, hvorpå en elsket historie kan slutte, end ved at samle en all-star rollebesætning for at give hver hovedperson noget lukning … Hvis kapitel to ikke helt tilbyder spændingen eller følelsesmæssig heft fra sin forgænger, tjener den op med masser at gisp efter, le med og endda græde om - sammen med tilfredsheden ved at lukke bogen om en lang og snoet saga.

Ligesom de indledende reaktioner bemærker mange af de tidlige it-kapitel to anmeldelser, at filmens runtime (ca. 169 minutter) er en blandet velsignelse i den forstand, at det gør det muligt for filmen at proppe ind i en hel masse verdensopbygning, karakterinteraktioner, flashbacks og horror-sekvenser, men på bekostning af en mere strømlinet, indsigtsfuld og ellers effektiv fortælling. Tilsvarende tager et antal kritikere efterfølgeren til opgave for i det væsentlige at gentage historiestrukturen fra den første it-film, omend med taberne som voksne, der plages af Pennywise snarere end børn. Samtidig anerkender mange af anmeldelserne IT-kapitel to er ret trofast over for Kings kildemateriale i disse henseender og formår at dække en imponerende mængde plot, mens den stadig tilbyder masser af skræmmende øjeblikke. Så i den henseendehardcore King fans kan ende med at nyde IT-efterfølgeren lige så meget som den første film (hvis ikke mere).

Alt i alt lyder IT kapitel to som en ambitiøs, men rodet opfølgning på sin forgænger, der giver en (for det meste) tilfredsstillende afslutning på Losers Clubs historie. Selv med mere blandede anmeldelser sammenlignet med den første film, er IT-efterfølgeren stadig på banen for at nyde en massiv debut på billetkontoret i denne weekend, og i sidste ende burde den næstbedste septemberåbning nogensinde være bagud, passende nok, første IT. Det har været omkring en måned siden, at der var en "begivenheds" -film, som publikum mødte i stort antal (nemlig Hobbs & Shaw), hvor det meste af dette års augustudgivelser i bedste fald genererer beskedne afkast. Heldigvis er det nu det perfekte tidspunkt for IT kapitel to at ramme scenen og indvarsle efterårsfilmsæsonen med stil.