Gylt anmeldelse: Ikke værd at billetprisen

Handlingen med at spille Gylt føles som videospil svarende til at læse de mest pinlige dele af et familiemedlems dagbog højt offentligt.

Gylt, især som Google Stadias eneste eksklusive titel, der er tilgængelig ved lanceringen, er ikke rigtig prisen for optagelse værd. Der var tydeligvis en stærk idé og masser af tanke lagt i spilets udvikling, men en kombination af kliché-missioner og forudsigelige plotpoint gør meget af Gylt til at føle sig unødvendig og desværre ikke særlig givende at spille.

Der er noget intimt personligt ved Gylt, et underliggende element i titlen, som ikke føles ulig at gennemgå et familiemedlems dagbog og derefter læse de mest pinlige poster højt ved en lokal poesisession. Der er meget lidt tvetydighed i spillet, fra selve titlen til startmomenterne, der ser spillerens karakter, Sally, udstationering af Missing Person-flyers overalt i byen for sin fætter Emily. På vej hjem bliver Sally tiltrukket af mobbere, jages ned ad en mindre tilbagelagt sti og ender med at tage en svævebane over bjergtoppe og gennem en mystisk barriere for at komme sikkert hjem.

Efter hendes afgang fra svævebanen på den anden side bemærker Sally dog, at byen, hun er kommet ind i, er ulig det hjem, hun er vant til. I et træk meget ligesom Silent Hill er Sallys by blevet til en snoet mareridtversion af sig selv, en fyldt med monstre og miljøfarer, som hun enten skal snige sig rundt eller besejre for at flygte. Sally indser imidlertid snart, at Emily også sidder fast i denne alternative virkelighed, og hun skal forsøge at redde hende for at finde vejen hjem.

Møder med monstrene inde i byen kan enten være skjult eller handlingsorienteret afhængigt af spillerens præference. Næsten ethvert miljø er designet på en sådan måde, at Sally kan pile fra dækning til dækning med relativ lethed, og hvert sted, der kræver, at spilleren skaber en distraktion for at komme videre, er let markeret med udseendet af en automat, som giver ubegrænset sodavand, der kan kastes. Kamp, hvis det skulle ske, er forenklet i en Alan Wake eller det nylige Blair Witch-spil på en måde, da han ser Sally enten bruge en lommelygte til at få monstre til at forsvinde eller en ildslukker for midlertidigt at stoppe dem i deres spor.

Disse kampafsnit er ispeget med rudimentære gåder, såsom BioShock-lignende hackingsminispil og en-artikel-ad-gang-opgørelsespuslespil, der normalt svarer til, at spilleren bærer noget over et rum og placerer det et nærliggende sted. Lejlighedsvis vil der opstå problemer, der kræver, at Sally skinner sin lommelygte på ting som solpaneler og gigantiske øjenkugler, der er fastgjort til amorfe klatter, og senere kan hendes ildslukker bruges til ikke kun at slukke brande, men også til at fryse dampventiler og vandpytter. De fleste fjender kan både forbløffes og ødelægges med lommelygten, og de der ikke stadig kan, er heldigvis i stand til let at blive frosset.

For at opsummere: Gylt ser Sally slukke brande, mens hun skinner lys over både hende og Emily's problemer. Mobbere jagede Sally ind i denne verden, og mobbere sendte også Emily derhen, og Sally føler sig skyldig i det. Spillet foregår næsten udelukkende inde i pigeskolen og det omkringliggende område, og tusindvis af beskeder, der vedvarende gentager deres mobbers tanker, er skrabet på væggene og afbildet i billeder på tavler og endda handlet ud konstant af tøjbutik mannequiner der vises overalt i verden.

Spilleren ville så tro, at Sallys titulære skyld stammer fra åbenbaringen, at hun også var en af ​​Emily's mobbere. Ikke at forkæle noget, men dette er ikke tilfældet, og selve spillet er desto svagere for det. Ved ikke at præcisere, hvorfor netop mareridtet straffer Sally og Emily, får dem til at dvæle i deres ulykke og (igen ikke ønsker at ødelægge slutningen) giver dem en konklusion, der svarer få, hvis ingen af ​​de spørgsmål, som spillere måtte have, er Gylt frarøvet enhver følelsesmæssig indvirkning, den forsøgte at fremprovokere.

De mange aspekter af gameplay, der udgør Gylt, føles alle rippet fra forskellige titler. Karaktererne og hovedhistorien minder om Life is Strange. Kampen er Alan Wake uden pistolen sammen med stealth sektioner, der let kan passe ind i næsten ethvert spil. De mange vigtige jagtpuslespil og lejlighedsvis mini-spil til sikringsboks føles som om de løftes direkte fra BioShock. Tag alle disse elementer ud, og der er intet tilbage, men en historie om to fætre, der begge blev mobbet og efterfølgende tortureret af både interne og eksterne dæmoner.

Historien om Gylt slutter med et valg, men virkelig begyndte det med et. For at spille Gylt lige nu skal spillerne vælge at købe en Google Stadia. For at spille det på et fjernsyn skal de vælge at købe Chromecast. Efter begge disse valg skal de vælge at købe selve spillet. Det er mange beslutninger at afslutte på en oplevelse, der, selvom det er passende atmosfærisk og næsten kantet ind i området af interessant, i sidste ende bliver hæmmet af forudsigelige plotpunkter og uoriginal gameplay. Kunstdesignet er dog pænt.

Gylt er tilgængelig på Google Stadia den 19. november 2019. En Stadia-kode blev leveret til Screen Rant med henblik på denne anmeldelse.