The Good Place Series Premiere Review: Big Laughs At the Afterlife

(Dette er en gennemgang af premieren på The Good Place-serien. Der vil være SPOILERS.)

-

NBC har haft flere generationer af sin tv-komedieblok, der skal ses torsdag aften, selvom den seneste æra af shows, der har titlen, siden er kommet til slutningen af ​​deres respektive kørsler på netværket: 30 Rock, The Office, Parks og Rekreation og fællesskab. Nu ser det ud til, at NBC søger at genstarte netværks komedieblok torsdag aften med en duo af unge serier: Superstore, der går ind i sin anden sæson senere på ugen, og nybegynder sitcom The Good Place. Mike Shur, der tidligere arbejdede på NBC-sitcom hits Parks and Recreation and The Office, samt FOXs Brooklyn Nine-Nine, skabte The Good Place og vil fungere som showrunner i serien.

Mens mange af Schurs tidligere komedier blev spillet på en arbejdsplads, er hans nye sitcom placeret i efterlivet beregnet til "gode" mennesker kendt som det gode sted - selvom det dårlige sted findes også. Men når en gennemsnitlig kvinde, der hedder Eleanor Shellstrop, spillet af Veronica Mars 'Kristen Bell, grinende og ondskabsfuld, dør i en ulykke med en lastbil, der reklamerer for en erektil dysfunktionspiller, vinder hun op på det gode sted ved det, der ser ud til være en fejltagelse. Som et resultat forsøger Eleanor at undgå arkitekten for det gode sted, Michael, spillet af Ted Danson (Fargo, CSI), mens hun får mest ud af hendes efterliv.

NBC debuterede The Good Place på et specielt tidspunkt med en dobbelt episode startende med 'Pilot', skrevet af Schur og instrueret af Drew Goddard (The Cabin in the Woods, Daredevil) og afsluttende med 'Flying'. I 'Pilot' turnerer Eleanor det gode sted og møder sin soulmate, Chidi (William Jackson Harper), mens hun forsøger at skjule det faktum, at nogen stort set gaffelede op, og hun blev sendt til det forkerte sted. Derefter forsøger Chidi i 'Flying' at afgøre, om han vil hjælpe Eleanor med at blive en god person, mens surrealistiske kæmpedyr og affaldsstorme bringer kaos i deres utopiske kvarter i det gode sted.

The Good Place formår at etablere sin tone fra det helt andet skud i serien: Eleanor sidder i en sofa, der lige er vågnet op i efterlivet med et kæmpe skilt, der lyder: "Velkommen! Alt er i orden." Velkommen til The Good Place, hvor et show formår at tage et af de mest splittende emner i historien - religion og som en del af det, hvad der sker med os, når vi dør - og forvandler det til en komedie, der begge er dristige og subtil på samme tid. I løbet af en time rammer The Good Place begge store gags, som Eleanors død-ved-erektil dysfunktion lastbil, og mindre karaktermomenter, der binder til sandheden under showets overflade: Alle undrer sig om de er en god eller dårlig person.

Ifølge The Good Place's logik, der hævder, at de fleste religioner kun gættede en lille procentdel af sandheden i efterlivet, er en persons handlinger alle værdsat for, om de tilføjede noget positivt eller negativt til universet. For eksempel er det at forblive loyalt over for Cleveland Browns +53,83, mens det at fortælle en kvinde at smile er -53,83. Når en person dør, beregnes den samlede værdi af deres liv, men kun dem med en meget høj værdi går til det gode sted; alle andre går til det dårlige sted. Men bekymre dig ikke om folket på det dårlige sted - de bekymrer sig simpelthen om en bjørn med to ansigter.

Den særlige rækkefølge, der forklarer denne beregning, er fuld af masser af små vittigheder på skærmen, såsom "Hjalp mor med sin printer (x339) +59,48" og "Root for New York Yankees -99,93". Men det er også eksemplarisk for, hvordan showet trækker en dobbelt handling ud - synkroniser og en kommentar til de problemer, der ligger i binær tænkning. The Good Place tager en galghumor-tilgang til meningen med liv og død og væver den latterlige forestilling om, at en persons værdi kan beregnes ved hjælp af en bestemt formel med en kvindes eget personlige dilemma for at indse, at hun ikke er, hvad Good Place ville anse, ja, godt.

Men når The Good Place dyber dybere ned i sin anden episode, er nogen født god, eller kan de lære at være gode? Når Eleanor beder Chidi om hans hjælp til at gøre hende værdig til det gode sted, står han over for det etiske spørgsmål om, hvorvidt han skal hjælpe, eller om hun er en tabt, egoistisk sag. I anden halvdel af The Good Place's premiere sætter serien sig i sin forudsætning om at tackle det ene etiske spørgsmål efter det andet. Med 'Flying' konfronterer Chidi Eleanor om sin egoisme, selvom hun tilsyneladende lærer sin lektion - slags.

I mellemtiden fremhæver 'Flying' også de andre beboere i Eleanors kvarter, herunder hendes naboer, Tahani Al-Jamil (Jameela Jamil) og Jianyu (Manny Jacinto). Når Michael begynder at gå i retning af et sammenbrud, da hans utopiske kvarter er blevet kastet i kaos, træder Tahani ind for at hjælpe, selvom det er Jianyu, der endelig skaber en vis tillid til arkitekten. Selvom Tahani og Jianyu har potentialet til at være fremragende støttespilere i en serie, der uundgåeligt hviler på Bells skuldre, gav 'Pilot' og 'Flying' ikke Jamil og Jacinto for meget plads til at arbejde med.

Når det er sagt, er Bell den skiller sig ud i serien og går problemfrit fra de mere latterlige kneb til jordede øjeblikke - ligesom Eleanor trækker rejer ud af sin kjole og stille og roligt spørger Chidi, om han tror, ​​nogen vil være ked af, at hun er død. Imidlertid er Harper en god balance for Bell og spiller en scene stille, mens hun går højt eller omvendt. Danson er i mellemtiden noget af en outlier. Mens de andre rollebesætningsmedlemmer parres sammen for at være hinandens soulmates, bryder Dansons Michael med en anden slags dilemma: Hvad skal man gøre, når noget går galt i en nøje gennemtænkt plan. Men Danson trækker det af med så meget menneskehed som de andre stjerner, hvis med lidt mere åbenlyst overdrivelse i hans optræden.

Alt i alt tager The Good Place et helhjertet syn på døden for at undersøge et mere komplekst og universelt spørgsmål. Mens konceptet let kunne være kommet prædikant, holder skrivningen af ​​The Good Place serien sikkert inden for humoristisk kommentar snarere end efter skoletid. Stadig, hvis showet har en besked, ser det ud til at være i det andet skud fra piloten: "Velkommen! Alt er i orden." Eleanor kæmper måske med det ultimative spørgsmål om, hvorvidt hun er god eller dårlig, men alt er i orden, fordi alle kæmper med det samme spørgsmål.

Om parringen af ​​The Good Place og Superstore vil indvarsle en ny æra torsdag aften skal man se komedie på NBC, skal naturligvis stadig ses. Den nye komedie giver bestemt en interessant forgænger til folk som Parks and Recreation and Community, men serien skal bygge sin rollebesætning og verdenen af ​​det gode sted (og det dårlige sted) ud. Alligevel har The Good Place masser af potentiale til at tjene sin plads i det Good Place for NBC-komedier.

-

The Good Place fortsætter med 'Tahani Al-Jamil' torsdag den 22. september kl. 20:30 på NBC.