Find Dory anmeldelse
Find Dory anmeldelse

At finde Dory er ikke kun en værdig efterfølger til Nemo, det lykkes også alene - som en ophidsende fortælling om kærlighed og overvinde modgang.

Efter en lykkelig genforening mellem Nemo (Hayden Rolence) og hans far Marlin (Albert Brooks) bosatte klovnfiskfamilien sig tilbage i revet - sammen med den ven, de mødte under deres klods-eventyr, Dory (Ellen DeGeneres), en fraværende tankegang blå tang. Omfavnet af Nemo og Marlins revfællesskab, efter år tabt og alene, finder Dory lykke, støtte og sikkerhed med sin surrogatfamilie - men når en ekskursion med Mr. Ray udløser et minde om Dory's fødselsforældre, bestemmer hukommelsesfisken at rejse ud på jagt efter hendes familiehjem.

Marlin er bange for, at Dory's hukommelseshæmning vil få hende tabt (eller dræbt), og hun indvilliger i at ledsage Dory, der er sammen med Nemo, over havet igen. Hitching en tur med Crush, der stadig surfer på havstrømme med sin skildpaddefamilie, ankommer eventyrerne til "juvelen fra Morro Bay, Californien", også kaldet Monterey Marine Life Institute. Men når Dory adskilles fra Marlin og Nemo uden for instituttet, bliver den glemsomme fisk tvunget til at overvinde hendes frygt og spore brækkede minder tilbage ved hjælp af en undsluppet blæksprutte, Hank (Ed O'Neill) og langsynet hvalhaj, Destiny (Kaitlin Olson) - for at finde vej hjem.

13 år efter originalen blev Finding Dory bragt til storskærmen via et manuskript og instruktion fra Andrew Stanton - hjelm og medforfatter af Finding Nemo. I betragtning af at Finding Nemo stadig er en af ​​Pixar Animations mest elskede enkeltstående film, var nogle fans tilbageholdende med at høre, at Disney havde til hensigt at udvikle en efterfølger - især efter Cars 2 frigivet til et blandet svar fra både kritikere og filmgæster. I et kort øjeblik virkede det som om Disney og Pixar måske var mere optaget af at skabe animationsfranchises end de kvalitetsstående selvstændige eventyr, som seerne var kommet til at forvente - og presset var på Stanton for at bevise skeptikere forkert. Heldigvis er Finding Dory ikke kun en værdig efterfølger til Nemo, det lykkes også alene - som en ophidsende fortælling om kærlighed og overvinde modgang.

Generelt er tempoet og udførelsen af ​​Finding Dory-historien ikke helt så glat denne anden gang - i betragtning af at filmen er afhængig af en blanding af nutidsspændt handling, der udløser øjeblikke af klarhed (læs: flashbacks) i Dorys sammenblandede minder. Opsætningen tjener den tematiske rejse, som Dory og hendes birolle skitserer, men Stanton opretter aldrig fuldt ud Monterey Marine Life Institute eller dets indbyggere med samme omhu eller definition som Phillip Shermans tandpraksis, for eksempel i den originale film.. Alligevel gør den tidshoppende fortællestruktur ikke filmen mindre underholdende og tværtimod sætter scenen for et endnu mere dybtgående følelsesmæssigt slag end sin forgænger.

Stanton bruger meget tid på at eftermontere Dorys sære personlighed med direkte sammenhænge med interaktioner og oplevelser fra hendes fortid - som, mens hun uddyber karakteren, stjæler noget af den idiosynkrasi, der gjorde Dory så forfriskende i Finding Nemo. Det er stadig morsomt at se Dory tale "hval", men at vide, hvorfor Dory kan tale hval, gør vittigheden ikke sjovere. Ikke desto mindre, selvom filmen ikke giver meget plads til yderligere undersøgelse af Dory's mystiske fortid i fremtidige Nemo-serierater - Finding Dory er en smart udvidelse af den fremhævede karakter, hvis kun for den aktuelle film.

I stedet for blot at ompakke et lignende plot, tema og rollebesætning i en sikker opfølgning tager Finding Dory nogle spændende risici - det lykkes at finde nye perspektiver inden for den etablerede vandfyldte verden. Stanton forkæler flere tilbagekald (bemærk: bliv gennem kreditterne) men udvikler seriens fokus fra en relativt ligetil, men stadig fantasifuld udforskning af tillid og familie - til en direkte inspirerende fortælling om at overvinde personlig udfordring (hvor fysiske eller mentale handicap gør ikke definerer eller begrænser en person). Ligesom mange Pixar-film før det er Finding Dory en seriøs og ofte sjov udforskning af vores menneskelige tilstand gennem øjnene på en fantasifigur - en, der resonerer på forskellige niveauer overalt (hvilket sikrer, at filmen inkluderer rigelig latter og take-away-beskeder til enhver seer,uanset alder).

Ud over Nemo og Marlin, som hver får en ny udviklingsrunde i Finding Dory, introducerer filmen seerne til et nyt parti af venlige havdyr. Nogle rollebesætningsmedlemmer har til opgave at få publikum til at grine, mens de bevæger handlingen fremad (såsom Idris Elba og Dominic Wests søløvevenner, henholdsvis Fluke og Rudder), men andre spiller en meget mere afgørende rolle - og sidestiller nøgleaspekter af Dory (og hendes egen usikkerhed), herunder Kaitlin Olson som en lavsynshvalhaj, Destiny og Ty Burrell som en hvidhval, Bailey, der ikke kan ekkolocate. Især Ed O'Neills cranky blæksprutte, Hank, er en standout - og ansvarlig for flere af Finding Dory's mest rørende og latterlige scener.

Ved at befolke Finding Dory-verdenen med nye figurer, som alle har brug for rehabilitering (hvad enten det er fysisk, mentalt eller følelsesmæssigt), lægger Stanton et rigt fundament for personlig refleksion, og filmskaberen viger ikke væk fra at konfrontere seerne med hårde situationer. At se Dory kæmpe for at finde vej gennem verdenen kan til tider være svær at gøre, men Stantons respektfulde forpligtelse til at skildre udfordringerne i hendes tilstand gør den overordnede oplevelse (og resultatet) desto dybere. Det vil sige: ved at grave i Dory's isolation, forvirring og terror er det endnu mere virkningsfuldt at se den elskelige karakter (og hendes venner) vokse og få succes.

Finding Dory spiller også i 3D-teatre, og ligesom de fleste Pixar-film, herunder Finding Nemo 3D-genudgivelse, er Stantons seneste en premium-billet værd. Højkaliber animation har normalt fordel af en 3D-visning, men Find Dory's undervandsområder, lyse omgivelser og farverige figurer er perfekt egnet til 3D-visning - og drager fuld fordel af enhver ekstra nedsænkning. Seere, der kun har til hensigt at fange Finding Dory som matinee-show, har muligvis ikke brug for en opgraderet billet, men 3D anbefales til alle, der er villige til at bruge lidt mere.

Stanton-pakker Find Dory med smuk CG-animation, spænding, latter og dybe øjeblikke. Filmskaberen leverer alt, hvad seerne ønsker i en Pixar-film - langt mindre en efterfølger til et af studiets mest roste projekter. Det ville have været let for Disney at indtjene penge med Finding Nemo 2, men i 13 år til at tænke over hans tilbagevenden til Nemos undervandsverden skabte Stanton en dejlig historie og kraftfuld besked, der står skulder ved skulder med Pixars bedste.

Finding Dory løber 97 minutter og er klassificeret som PG for milde tematiske elementer. Spiller nu i almindelige og 3D-teatre.