Gilmore Girls: A Year in the Life Premiere Review - Back to Stars Hollow

(Dette er en gennemgang af Gilmore Girls: A Year in the Life-premieren. Der vil være SPOILERS.)

-

Oprindeligt introduceret i 2000 spændte Gilmore Girls syv sæsoner efter Lorelai Gilmore (Lauren Graham) og hendes datter Rory (Alexis Bledel). Deres lille by i Connecticut, Stars Hollow, var befolket af elskelige og skæve tegn, herunder spiseejeren Luke Danes (Scott Patterson), Lorelais bedste ven / forretningspartner Sookie St.James (Melissa McCarthy) og Rory's bedste ven Lane Kim (Keiko Agena)), blandt andre. Lorelai og hendes datters liv var også sammenflettede med hendes forældre, Emily (Kelly Bishop) og Richard Gilmore (Edward Herrmann).

Men da WB fusionerede med UPN og blev The CW i 2006, forlod serieskaberen Amy Sherman-Palladino og hendes partner / mand Daniel Palladino showet på grund af kontrakttvister. Gilmore Girls fortsatte i endnu en sæson, den meget debatterede sæson 7, inden de blev aflyst af CW. Men som rapporteret i slutningen af ​​sidste år og officielt annonceret af Netflix tidligere i 2016, er Gilmore Girls tilbage med Sherman-Palladino ved roret af en vækkelse. Nu ser Gilmore Girls: A Year in the Life ud til at afslutte serien på den måde, Sherman-Palladino oprindeligt havde til hensigt - med de berygtede sidste fire ord.

Gilmore Girls: A Year in the Life følger ikke en typisk sæson af showet. Snarere består Netflix-genoplivningen af ​​fire udvidede episoder, der hver er baseret på en enkelt årstid - startende med 'Vinter'. Skrevet af Sherman-Palladino selv, 'Winter' ser Lorelai og Rory tilbage sammen i Stars Hollow til ferien, drikker rigelige mængder kaffe og spiser en typisk underlig, usund kost, mens de snakker hurtigt og sammen krydser op- og nedture af deres liv.

Selvom fans af Gilmore Girls måske har været forsigtige med genoplivningen - da tv-fans er kommet for at lære meget godt i de senere år, lever vækkelser sjældent op til deres forgængere - Et år i livet fanger al charmen, skøre hijinks, popkulturreferencer og hjertet i den originale serie. Åbningssekvensen af ​​'Winter' ser Lorelai og Rory genforenes i Stars Hollow havepavillon, hvor Lorelai siger: "Hvor lang tid har det været?" og Rory svarede: "Føles som år" - en følelse Gilmore Girls-fans ved for godt.

Lorelai og Rory skænder sig vej gennem Stars Hollow i resten af ​​åbningssekvensen og ender i, at Rory henter en Stars Hollow Gazette og Lorelai proklamerer, "Jeg lugter sne," lige før hendes forudsigelse går i opfyldelse. Sekvensen hjælper med at byde seerne tilbage til den hurtigt talende pop-kultur-referencebelastede frem og tilbage-karakteristiske for tegnene, samtidig med at det fastslås, hvordan tiderne har ændret sig - Rory ejer mindst tre mobiltelefoner og skal løbe overalt Rådhuspladsen mens du leder efter service.

Men sandfærdigt er åbningssekvensen ret klodset og ryster støvet af ni år siden Gilmore Girls 'aflysning og genoprettelse af mange af de tegn, fans kender og elsker fra den originale serie - alt sammen mens de forsøger at problemfrit samle historietråde fra sæson 6 og 7 i showet. Bestemt, mens seerne måske sætter pris på meget af Lorelai og Rory's skam, som Graham og Bledel stadig trækker godt ud, ser åbningssekvensen ud til at være en ode til fansen. Selvom fans uden tvivl vil sætte pris på det, sørger fanetjenesten for en noget akavet overgang til hovedfortællingerne om A Year in the Life. Når det er sagt, når 'Winter' dykker ned i sine store historiebuer, tager showet virkelig op.

I 'Winter' er Rory tilbage i Stars Hollow til et meget kort besøg hos sin mor, inden hun flyver til London, hvor hun mødes med den dejligt mærkelige Naomi Shropshire (Alex Kingston), som hun måske sammen skriver en bog med. Mens scenen med Naomi måske er højdepunktet i Rory's professionelle karrierebue i 'Winter', er den yngste Gilmore mere optaget af et kommende møde med Conde Nast. Hun tilbringer meget af den udvidede episode på udkig efter sit heldige outfit i æskerne fra hendes nyligt forlade Brooklyn-lejlighed.

I stedet for at sende hende kasser alle til et sted, sendte Rory dem til forskellige venner og familiemedlemmer, som hun planlægger at blive med, mens hun bor vagabond, Jack Kerouac - som Lorelai siger det - livet, mens hun forfølger sin freelance journalistikkarriere. Naturligvis er Rorys valg af livsstil et stridspunkt med sin bedstemor, der ser det som hjemløshed og bekymring for Rorys velbefindende. Alligevel støtter Lorelai sin datter, selvom Rory tydeligvis holder hemmeligheder - bliver hos sin ekskæreste / nuværende flamme Logan Huntzberger (Matt Czuchry) mens han er i London - samler en tråd i den originale serie, som Rory er vokset mere bortset fra sin mor, da hun er voksen til voksenalderen.

Mens Rory er på farten, har Lorelai at gøre med en tilbagevendende drøm om et snavset badeværelse, vender tilbage til samtalen mellem børn og Luke og forener sig med sin mor efter en Gilmore-stil-sprængning ved Richards begravelse fire måneder før ' Vinter'. Episoden indeholder en udvidet flashback-sekvens, der skildrer noget af begravelsen og meget af modtagelsen bagefter - herunder når Lorelai undlader at fortælle en dejlig historie om sin far. Snarere fortæller hun flere negative historier fra sin barndom og teenageår. Lorelais berusede snubling fører til en massiv kamp med Emily, og de to havde ikke talt før deres middag med Rory i 'Winter'.

På ægte Gilmore Girls-måde kommer Lorelai og Emily imidlertid til en slags forsoning, hvor Lorelai går ind på Emily og foretager en massiv udrensning af sit hus; hun har kun lov til at beholde ting, der bringer hende glæde, men som Lorelai påpeger, vil intet give hende glæde, mens hun stadig sørger for Richard. Emily håndterer sin sorg på den måde, som fans forventer - hun kæmpede selvfølgelig med ideen om Richards død mere end én gang under showets indledende løb - og biskop bringer al charmen og gravitas tilbage til rollen, elegant skildrer Emily Gilmore, der beskæftiger sig med usædvanlig tragisk sorg (desto mere reel ved Herrmanns bortgang i begyndelsen af ​​2015).

Selvom det udvidede episodeformat A Year in the Life kan tage noget at vænne sig til fans - selvom de ikke har meget chance for at vænne sig til det, da der kun er fire episoder i serien - 90-minutters runtime af 'Winter' giver Sherman-Palladino mulighed for at grave dybere ned i karakterens liv (både nutid og fortid). I betragtning af alt det ser ud til, at Gilmore Girls-vækkelsen håber at opnå, giver de længere episoder desuden tegnene mulighed for at trække vejret imellem at ramme alle historiepunkterne og revidere et antal elskede figurer fra det originale show. For eksempel lever Hep Alien og har det godt, og fans behandles med en sjov sekvens, der viser bandets praksis.

Alt i alt er 'Winter' en næsten perfekt genindtræden i Gilmore Girls verden. Once A Year in the Life kommer over den indledende klodsighed ved at genskabe karaktererne, alt falder på plads som det døde og afslappede Gilmore Girls-fans vil genkende som en verden, der er helt unik for Stars Hollow og dens beboere. Om de følgende tre udvidede episoder af Gilmore Girls: A Year in the Life formår at afslutte serien på en tilfredsstillende måde, skal stadig ses, men 'Winter' sætter genoplivningen for succes.

-

Gilmore Girls: A Year in the Life sæson 1 er tilgængelig i sin helhed på Netflix.