Roma anmeldelse: Alfonso Cuarón bringer minder til et slående filmliv

Endnu en imponerende teknisk bedrift for Cuarón, Roma udforsker filmskaberens minder om barndommen på en virkelig fordybende og levende måde.

Den længe ventede opfølgning på Alfonso Cuaróns 3D-rumthriller Gravity (som nettede filmskaberen Oscars for hans redigering og instruktion for fire år siden), Romaer et semi-selvbiografisk drama inspireret af Cuaróns oplevelser med at vokse op som barn i Mexico City i 1970'erne. Ud over at være hans hidtil mest personlige film med hensyn til emne, er Roma også historiefortællerens mest praktiske projekt nogensinde - i den forstand at han ikke kun var filmens forfatter og instruktør, men også dens medredaktør og filmfotograf.. Netflix-filmen har allerede vundet store priser på festivaler i Venedig og Toronto (blandt andre) og får nu en begrænset teatralsk udrulning, som vil give endnu flere mennesker mulighed for at nyde Cuaróns drama i sin rette storskærms herlighed. Endnu en imponerende teknisk bedrift for Cuarón, Roma udforsker filmskaberens minder om barndommen på en virkelig fordybende og levende måde.

Roma, der primært ligger i Mexico City (Colonia Roma-distriktet, for at være nøjagtig) mellem 1970 og 1971, udforsker livet for en middelklassefamilie ud fra deres husholderske og tjenestepige Cleo (Yalitza Aparicio). Cleo tilbringer sine dage med at tage sig af husstanden - inklusive familiens hund - og børn af Sofia (Marina de Tavira), en akademiker, og Antonio (Fernando Grediaga), en læge. I mellemtiden hænger Cleo ud med Adela (Nancy Garcia), familiens anden tjenestepige, og går endda ud med en ung kampsport-besat mand ved navn Fermin (Jorge Antonio Guerrero).

På trods af Cleos bedste indsats for at holde tingene kørende, bliver det imidlertid klart, at Sofia og Antonos ægteskab begynder at smuldre - selv før Antonio rejser på en "forretningsrejse til Quebec", som han måske eller måske ikke nogensinde vender tilbage fra. Samtidig har Cleo problemer med sit eget kærlighedsliv, der stammer fra hendes forhold til Fermin. Og hvis alt dette ikke var nok, bliver Mexico City hurtigt et farligt sted at bo, da spændingerne mellem velhavende landejere og deres arbejdere når et (voldeligt) brydepunkt.

Endnu mere end hans tidligere spansksprogede mexicanske indiefilm (se: Sólo con Tu Pareja, Y Tu Mamá También), Cuaróns romaer harker virkelig tilbage til den klassiske italienske neorealismefilmtradition, på den måde den kaster nye aktører og fokuserer på kampene af arbejderklassen. Filmen er så meget mere usædvanlig, at den fortæller en alderdomshistorie fra en person som Cleo; en karakter, der i stort set ethvert andet selvbiografisk drama ville tjene som en støttespiller i fortællingen snarere end hovedpersonen. Dette gør det muligt for romaer at fortælle en velkendt fortælling om en familie, der kollapser i sømmene på en måde, der ikke kun er unik, men som er virkelig empatisk i behandlingen af ​​en person som Cleo og dem, der ligner hende, hvis historier ofte ignoreres af historiske erindringer. Roma's sidestilling af Sofia og Antonios smuldrende ægteskab med den sociale ustabilitet i Mexico City (ca. 1970'erne) ender med at blive desto mere effektiv og fascinerende for det.

Roma husker yderligere italienske neorealistiske klassikere som Bicycle Thieves og (passende) Rom, Open City med sin flue på væggen filmfremstillingsstil. Cuaróns beslutning om at skyde filmen i sort / hvid betaler sig i spader her, hvilket resulterer i en af ​​de mest visuelt smukke filmoplevelser i året. Faktisk gifter filmens film smukke, stadig optagede kompositioner med lange tag og stabile pander, der ofte (bevidst) slører landskabet på en måde, der minder om, hvordan en faktisk hukommelse om tid og sted ser ud. Hvis det ikke er grund nok til at se Roma i et teater (hvis det er muligt): lyddesignet er lige så rig som filmen 's billeder og får sit travle bybilledet til at føles så meget mere håndgribeligt med sin manglende score og vægt på mindre lyde (det være sig sæbevand, der siver ned ad et afløb eller fly, der skyder langt væk over hovedet). Produktionsdesigner Eugenio Caballero (A Monster Calls) og kostumedesigner Anna Terrazas (The Deuce) fortjener også at blive anerkendt for at få filmens sceneri til at føles endnu mere autentisk via deres omhyggelige opmærksomhed på detaljer.

Så fantastisk som håndværket er, er skuespillerne i Roma (selvfølgelig) også en vigtig del af filmens succes. På trods af deres manglende erfaring med storskærm er nybegynderne Aparicio og Garcia stille overbevisende i deres forestillinger her, ligesom nybegynder Verónica García som Sofias mor, Teresa. Mellem disse tre og Tavira (som har et langt CV-arbejde i mexicansk film, tv og teater) bringer de vigtigste romerspil en følelse af naturalisme til proceduren, der passer komfortabelt med Cuaróns generelle historiefortællingstilgang og dermed tillader dramaet at arbejde som en tankevækkende ode til kvindernes liv og ofre, der rejste filmskaberen i det virkelige liv. Guerrero og Grediaga har langt mindre skærmtid ved sammenligning,men er lige så dygtige i deres biroller som de generelt fraværende (men alligevel realistiske) mænd, der svigter deres kære igen og igen.

Alt dette sagt: Roma er på nogle måder en film, der er let at fejre for sit mesterlige håndværk og ædle intentioner, men alligevel noget vanskeligt at engagere sig på samme niveau følelsesmæssigt. En del af problemet er, at Cuarón uden tvivl fik lidt for meget kunstnerisk spillerum her, hvilket resulterede i en film, der undertiden dvæler så længe på bestemte detaljer og sekvenser, at den faktisk forringer de karakterbaserede øjeblikke af drama. Tilsvarende fordobler især anden halvdel af romaer det melodramatiske plot, i en grad, at det til tider begynder at føles næsten konstrueret sammenlignet med den mere realistiske handling i første halvdel. Disse spørgsmål har yderligere indflydelse på filmens tempo, som kan være noget ujævn og langsom, selv for en historie, der 's fortalt primært gennem mere støjsvage øjeblikke og fokuserer på at indfange de intime detaljer i hverdagen. Som et resultat falder Roma noget under det mesterværk, som det tydeligvis gik efter.

Naturligvis er et næsten mesterværk af Alfonso Cuarón naturligvis stadig noget, der er værd at fejre, især noget så personligt som romaer. Det faktum, at det er en lavbudget mexicansk produktion skudt i sort og hvid - en, der vil være tilgængelig for et almindeligt publikum takket være Netflix - gør filmen endnu mere speciel og værd at støtte igen. Mens romaer helt sikkert kan værdsættes så godt hjemme som på den store skærm, var det klart meningen, at det skulle ses i det største tilgængelige format. Så igen: De, der har chancen, opfordres til at tjekke filmen i al sin teatralsk herlighed.

Roma spiller nu i udvalgte amerikanske teatre og er tilgængelig til streaming via Netflix. Det er 135 minutter langt og er klassificeret som R for grafisk nøgenhed, nogle forstyrrende billeder og sprog.