"Fringe" sæson 5, afsnit 10 gennemgang - begyndelsen på slutningen

I denne uges episode af Fringe, "Anomali XB-6783746", udjævner kaptajn Windmark scoren med Fringe-teamet og dræber en af ​​deres vigtigste informanter, da observatørbarnets identitet afsløres. Hvordan vil september hjælpe Walter med at besejre observatørerne?

Nu hvor observatørbarnet er i sikkerhed med Walter, forsøger Nina Sharp at hjælpe Fringe-teamet med at finde ud af, hvilke hemmeligheder det mystiske barn har. Men da Nina tager alle med til et underjordisk laboratorium, hvor observatører i hemmelighed blev testet, sættes hendes loyalitet over for observatørerne i tvivl, og Windmark begynder at undersøge Ninas opholdssted og afslører modstandens "andre" muldvarp i Ministeriet for Videnskab. Når Nina i sidste ende bliver mærket som en fjende for observatørerne, lukker Windmark sin placering og truer med at afsløre, hvor observatørbarnet befinder sig. Efter et ansigt til ansigt møde mellem Windmark og Nina reddes det ene liv, når det andet går tabt - og identiteten af ​​"Donald" afsløres.

Efter uger med at se Fringe-holdet få overhånden i kampen mod observatørerne, er det nu tid for Windmark at udjævne scoren. I hvad der i det væsentlige er et spil med "kat og mus" mellem ham og Nina Sharp, forsøger denne uges episode at skabe en mere alvorlig forbindelse med tidligere sæsoner ved at spille, at brugen af ​​velkendte ansigter og tidligere historier vil hjælpe bedre styrke denne sæsonens samlede historie - et der kun har tre kapitler (episoder) tilbage.

Fringe, som en serie, har altid været bedst, når det blander videnskab og det naturlige med uanset tilfælde - eller fjende - holdet står over for. Selvom mange tidlige episoder i sæson 5 handlede seriens velkendte videnskabelige udforskning med en meget tiltrængt (skønt næppe modtaget) redegørelse om den (nuværende) fremtidige indstilling, har nylige episoder bevist, at Fringe er på sit stærkeste, når det spiller tæt på seriens oprindelse af videnskab og teknologi - ikke galaktiske kampe, der krydser tid og rum. Desværre er det, der stadig er tilbage af Fringe, på dette tidspunkt en akavet sammenblanding af begge, hvor underholdende eventyr ind i "frynsen" er tvunget til at blive ledsaget af historier om en fremtid, som ingen kunne have set komme - eller ønsket.

Nina Sharps død er indeholdt i denne episode og er for det meste lige så utilfredsstillende som resten af ​​hendes (få) indeslutninger i denne sæson. Kan du huske Broyles? Han er stadig rundt - et eller andet sted. Ligesom Broyles modtog Nina den samme halvhjertede optagelse i Fringes sidste sæson. Selvom hun var en fortrolighed for Walter, en elsker for William og en beskytter for Olivia, modtog Nina den samme type uskyldige død, som alle andre - inklusive Etta - modtog i år. På trods af den præsenterede situation, der sandsynligvis krævede hendes død, var den kort, hurtig og begivenhedsfri for alle, der så serien indtil dette tidspunkt - dog stadig (noget) følelsesladet.

Nu hvor der kun er tre episoder af Fringe tilbage, hurtige sidetrin - som Nina Sharps død - for at vedhæfte en eller anden form for følelsesmæssig forbindelse, forekommer de aktuelle begivenheder stadig. Mens Ettas død var lige så chokerende som den overraskende, var hun stadig en relativt ny karakter, og hendes død var for storslået til at tjene noget andet formål end hurtigt at udvikle handlingen. Ninas død, selvom den spilles på en lignende måde som Ettas, burde have været mere - hvis det ikke er af anden grund end at give seerne mulighed for at se, hvordan seriens kernekastering nøjagtigt kunne håndteres, mens de eksisterer (hvis de forekommer).

Med kun tre episoder tilbage og fire hovedpersoner, hvem ellers i gruppen ender ligesom Nina Sharp, væltet i en stol og draperet i ark? Da Fringe modtog sin sidste fornyelse sidste år, håbede fansen på en tilfredsstillende afslutning på karakterer, de fulgte i årevis. På dette tidspunkt er det alt, hvad vi allerede har set, muligvis ikke en tilfredsstillende konklusion. Hvis noget, håber mange nu på en konklusion. Desværre kan "enhver" måske bare være hvad du får.

-

Fringe vender tilbage fredag ​​den 11. januar med "The Boy Must Live" kl. 21 på Fox. Du kan tjekke en forhåndsvisning af næste uges episode nedenfor: