"Endelig destination 5" anmeldelse
"Endelig destination 5" anmeldelse

Screen Rants Ben Kendrick gennemgår Final Destination 5

Sammen med Saw-franchisen er Final Destination-serien blevet en af ​​de mest genkendelige rædselegenskaber i det moderne cinescape. Mens film som Insidious har formået at levere nye og overbevisende horror-skræmmere - er der ingen tvivl om, at publikum stadig nyder den fortrolighed (såvel som stadig mere komplicerede) formelle opsætninger i horror / komedien Final Destination-filmene.

Mens filmene uden tvivl mangler filmmestring - med stive forestillinger, stilet dialog og en præference for stil frem for substans - er der ingen tvivl om, at trods nogle op- og nedture, har franchisen generelt lykkedes at underholde publikum i over et årti.

Kan den seneste post, Final Destination 5, levere endnu en anspændt og behagelig tid på teatret … i 3D?

Overraskende nok er svaret ja - og endnu mere overraskende skyldes filmens succes meget instruktør Steven Quales brug af 3D. Hvor Saw 3D viste sig at være en gimmicky cash-grab med meget få interessante anvendelser af formatet, fanger Final Destination 5 ofte publikum off-guard og spiller mod forventningerne gennem brugen af ​​3D. Det er klart, at ting flyver ud af skærmen, men dette er ikke en film, der forsøger at skabe en rig og fordybende oplevelse - det handler om at lege med forventning såvel som at levere katartisk, over-the-top-udbytte. De fleste publikumsmedlemmer brænder ud på møllen 3D, men selv naysayers bliver nødt til at indrømme, at Final Destination 5 gør det interessant (og til tider krymper-inducerende) brug af formatet.

Nu skal den grundlæggende forudsætning for den endelige destination være kendt for de fleste filmgæster: Hver rate begynder med et enormt action-sæt (i dette tilfælde en hængebrokollaps), der dræber karakter efter karakter på en række chokerende og grusomme måder - indtil hele sekvensen afsløres for at være en forudanelse. Final Destination 5 er centreret omkring Sam Lawton (Nicholas D'Agosto), der efter et kort øjeblik deja vu husker sin grufulde vision og trækker flere af sine kolleger ud af den førnævnte bro før sammenbruddet - efterfølgende redder dem fra deres forudgående ordineret dødsfald. Som et resultat tilbringer "Døden", der ikke kan lide at blive snydt, resten af ​​filmen på jagt efter de overlevende en efter en - ved hjælp af en række komplicerede virkelige opstillinger for at genvinde deres liv.

Tidligere rater leger altid med en "løsning" på de uundgåelige dødsfald (dvs. snyder døden igen, nyt liv osv.) For at give karaktererne motivation til at trykke videre. Endelig Destination 5 giver imidlertid sin kredit en mere ligetil løsning - de overlevende kan dræbe en anden person for at berolige døden - hvilket ikke kun giver mere mening end tidligere film, men også driver plot og karakterer frem på overbevisende og snoede måder. Det er en subtil tilføjelse, der (overraskende nok) ikke er et stort fokus i historien - men tilføjer en interessant dynamik såvel som et par ekstra overraskelser i slutningen.

Som med de andre film i serien er de fleste forestillinger ret stive, og karaktererne er enten underudviklede eller passer ind i forudsigelige lagerkategorier. Når det er sagt, har både Nicholas D'Agosto og Miles Fisher (som spiller Sams bedste ven, Peter) overraskende naturlig karisma på skærmen - især i betragtning af det latterlige scenarie og den flade dialog, de forventes at levere. Resten af ​​rollebesætningen er kompetent og distraherer aldrig rigtig fra de begivenheder, der udfolder sig - men gør heller ikke meget af det indtryk. De fleste af figurerne er som sædvanlig blot kanonfoder til filmstjernen - Døden (og dens kreative drabsmetoder).

Som nævnt dræbes dødssekvenserne i Final Destination 5 af brugen af ​​3D, men selv uden formatet vil sæt-brikkerne stadig tilfredsstille og præsentere nogle af franchisens mest skandaløse drab.

I stedet for en række overdrevent komplicerede drabsscenarier fra den virkelige verden - som kan blive vanskelige, når filmen ruller videre fra en flertrinsdød til en anden, finder Final Destination 5 nogle spændende måder at holde spændingen høj uden konstant at falde tilbage på formlen (selvom der stadig er masser af by-the-numbers, der dræber for at tilfredsstille die-hard fans). Dødsfaldene er især effektive i denne runde, fordi der er en anden tilgang til hver enkelt - leger med forventning, kropsforfærdelse, sympatisk ubehag og pludselige overraskelser. Hver enkelt holder publikum investeret i øjeblikkelige begivenheder (men på en anden måde) - i modsætning til blot at vente på, at bolden falder.

Final Destination 5's logik bliver lidt risikabel af de afsluttende kreditter (dog ikke mere end i tidligere rater), men leverer bestemt nogle sjove overraskelser og en række store nikker til den overordnede Final Destination-franchise. Det er uden tvivl den næstbedste indgang i serien (selvfølgelig bag originalen) og skal tilfredsstille fans såvel som tjene som et godt genindtrædelsespunkt i historien for filmgæster, der muligvis har videregivet de sidste par rater.

Når det er sagt, vil enhver, der forventer en skarp og spændende rædningsfortælling eller en fordybende skræmmeflik, sandsynligvis blive skuffet over Final Destination 5, men på dette tidspunkt ved filmgæster, hvad de kan forvente af serien - detaljeret, over toppen, dræber. Der er ingen tvivl om, at Final Destination 5 til trods for sine mangler lever op til disse forventninger - og som et resultat tilbyder en rædsel kaos tur de force.

Hvis du stadig er ved hegnet omkring Final Destination 5, skal du tjekke traileren nedenfor:

httpv: //www.youtube.com/watch? v = 24abND3yDq0

-