Castle Rock Review: En afslappet spadseretur gennem Stephen Kings verden

Under alle omstændigheder og på trods af (eller måske på grund af) dens naturlige tilbøjelighed til rædsel, skal Hulus Castle Rock være et program, der først og fremmest er sjovt at se. En udvidet rejse gennem forfatteren Stephen King's sind, serien, produceret af JJ Abrams og skabt af Sam Shaw og Dustin Thomason ( Manhattan ), ligger ikke kun i den eponyme fiktive by, men i en verden, hvor temaer, placeringer og undertiden overlapper hinanden historier fra Kings oeuvre og flettes sammen og væver et gobelin, der er en del psykologisk rædsel, en del fan-fokuseret påskeæg gård.

Referencer til tidligere King-værker bugner i de første par timer af serien ( Castle Rock- premieren inkluderer episoder 1, 2 og 3, inden de går til et ugentligt format svarende til The Handmaid's Tale ). Shawshank Fængslet er en stor del af serien fortælling, som Bill Skarsgård ’s mystisk karakter er opdaget i en fløj af Correctional institution, der er blevet afspærret af sin tidligere fængselsinspektør, Dale Lacy (Terry O'Quinn). Det er ikke Shawshank-fansen, der kender fra Kings forfatterskab, eller Frank Darabonts Oscar-nominerede film blev kabel-tv-hæfteklammer, The Shawshank Redemption . Det er stadig et bureaukratisk mareridt, der drives af skruppelløse embedsmænd, men det er bogstaveligt talt en skal af dets tidligere selv. Der er noget galt inde i Shawshank, og det er også i Castle Rock og dets beboere.

Mere: 12 Monkeys Series Finale Review: Begyndelsen er endelig her

Shawshank er kun en af ​​mange omtaler af den ene eller den anden historie skrevet af King, som serien peger på i stigende grad og uden nødvendigvis at angive vigtigheden af ​​nikket. Det tager ikke lang tid, før emnet IT og Cujo og The Dead Zone er brudt, og referencerne stopper ikke der. Men mens seriens forfattere har travlt med at konstruere en historie på et fundament af Kings mest populære historier, kommer fortællingen, de selv har til opgave at samle, aldrig helt.

I centrum af historien er Hollands Henry Deaver, en advokat i dødsrække, hvis klienter alle er døde. Henkaldt hjem efter opdagelsen af ​​Skarsgårds mystiske indsatte, begynder Henry at genoprette forbindelse til sin urolige fortid, en der får ham til at komme hjem til sin adoptivmor Ruth (Spacek), der i de mellemliggende år har åbnet sit hus for Glenns kantige Alan Pangborn. Mens han er der, genkendes Henry med Molly Strand (Lynskey), en barndomsven, der hævder at lide af psykiske visioner og anskaffer stoffer fra en lokal teenageforhandler for at hjælpe med at kvæle stemmerne i hendes hoved.

Henrys baggrundshistorie er formodentlig en vigtig del af det større mysterium, der afsløres i byen. De første fire episoder leger med forestillingen om barndomstraumer, især en hændelse, der efterlod den unge Henry som byens pariah. Detaljer drilles ud i en kold åben, og andre flashbacks skiftes ind i selve episoderne. Men oplysningerne om Henrys fortid forbliver tilslørede, og der er en overvældende følelse af, at Henry selv enten ikke er villig eller ude af stand til at engagere sig i sine minder (men det er virkelig selve fortællingen), og så venter seeren, da et mysterium er lagdelt på et andet, med tip og spor og hentydninger drysset ind med hver efterfølgende rate.

Det er klart, at Castle Rock ønsker at bygge op mod noget stort ved at henvise til noget mere væsentligt end et web af løst sammenkoblede begivenheder, der er beskrevet mere detaljeret i Kings skrivning. I begyndelsen er serien dog mindre en historie alene, end den er en kortvarig katalogisering af historier, som fans allerede kender. Appellen af ​​det er åbenbar, da forbundne universer, der består af tilsyneladende forskellige historier, er utroligt populære i øjeblikket, og det giver fans en chance for at opdage bindevævet mellem Shawshank og Cujo og mere er en anerkendelse af deres årtier af loyalitet. Det ville være en monumental præstation, hvis showets originale historie var mere omfattende og bevæget med en større følelse af haster.

Som det ser ud, er de første fire episoder som en afslappet spadseretur gennem Stephen King eller i det mindste denne nyudviklede Kingverse. Talrige tråde begynder og begynder tilsyneladende igen i stedet for at dykke dybere ned i historien og få en større forståelse af, hvad Castle Rock er, og hvorfor alt ved det er så vigtigt. De forskellige historier giver serien frihed til at hoppe fra et scenarie til det næste og fylde hver time med utrolig meget plot. Efter et stykke tid bliver disse tråde imidlertid for fragmenterede og har ikke travlt med at komme til, hvor de skal hen, langt mindre konvergerer til en sammenhængende helhed. I stedet Castle Rock er tilfreds med at drille en række uhyggelige implikationer og undgå enhver direkte udforskning af betydningen af ​​det ondskab, der lurer i denne søvnige lille burg. På et tidspunkt henviser Terry O'Quinns karakter til byen som "farvet af sin egen synd." Denne linje lyder godt; det er uhyggeligt og fængslende og antyder, at der er nogen med alle de svar, som både seeren og karakteren søger. Men det er også vejledende for Castle Rocks første fire episoder: Allusioner til ting, der er større end hvad der faktisk er på skærmen.

Alligevel kan serien prale med gode forestillinger fra Holland, Lynskey og Glenn samt biroller for Allison Tolman, som Lynskeys søster, Jane Levy som Jackie, og Skamløs 'Noel Fisher som Zalewski, en fængselsvagt i Shawshank. Serien læner sig med rette tyngst på Holland og Lynskey, og de to er mere end op til opgaven med at bære vægten. Holland bringer en blanding af dogged beslutsomhed og træthed til en karakter, der primært defineres af hans idealer og en uhyggelig fortid, der desværre er holdt for publikum for længe. Lynskey fungerer i mellemtiden som et velkomment hævemiddel til historien, samtidig med at det binder det direkte til elementer i det overnaturlige.

I sidste ende er Castle Rock en drøm af kongeelskere, der belønner mangeårige fans for deres viden om forfatterens mange historier. Men serien kommer kort op, når det er tid til at tilskrive mening eller betydning for de mange hentydninger til Kings arbejde, og endnu værre, når det er tid til at levere en fortælling, der kan stå alene.

Næste: Sharp Objects Review: En smukt dyster observation af giftige legater

Castle Rock har premiere onsdag den 25. juli på Hulu