Battle Princess Madelyn Review: A frustrerende, charmerende eventyr

Battle Princess Madelyn er et charmerende tilbageslag til en svunnen æra med spil, selvom det undertiden er mere frustrerende end det faktisk er sjovt. Videospil er på et bedre sted teknologisk end de nogensinde har været, fra betagende åbne verdensoplevelser som Red Dead Redemption 2 til smukke hurtige tempo, første person shooters som det genstartede Doom-spil. Udviklere elsker at vise de grafiske egenskaber ved deres spilmotorer, og sommetider følger der noget, der virkelig skubber videospil ind i det, der kun kan beskrives som den "næste generation." Med det for øje er der masser af spilleselskaber, der også elsker at fange ånden og grafikken i spil, da de eksisterede for ti, endog for tyve år siden.

Battle Princess Madelyn anvender den klassiske sidescrollende platformteknik, som så mange spil i den æra, det hylder, brugte som, især Ghouls 'n Ghosts. Spillet begynder på en måde, der ligner den populære 1980-talsklassiker The Princess Bride, med en bedstefar, der læser en historie for sin barnebarn, inden handlingen skifter til titelfiguren. Dette er en charmerende begyndelse på Battle Princess Madelyn og udvikleren Casual Bit Games ved fra starten nøjagtigt, hvilken slags gamer-publikum det har til hensigt at bringe til deres crowd-finansierede spil. Historien-inden-i-historien er ganske enkel: ledsaget af hendes spøgelseshund Fritzy går Madelyn på et eventyr for at stoppe en ond troldmand, redde sin familie og kongerige og blive en ridder.

Undervejs står Madelyn overfor forskellige chefer og hårde at krydse landskaber. I teorien lyder alt dette som ingredienser, der skulle tilføje en god, god tid fyldt med nostalgi og sjov. I praksis er Battle Princes Madelyn ofte så frustrerende, at det glemmer det iboende formål med videospil: sjov. Dette gælder især for spillets tidlige missioner, som er utilgivelige og målløse, og tvinger spillerne til at dø igen og igen for at lære præcist, hvad Battle Princess Madelyn forventer af dem. I en gaming-æra, hvor tutorials og let-at-følge quest-markører løber ud, kan denne tilgang til spil muligvis sikre, at afslappede spillere forbliver langt væk.

Dette er ikke at sige, at alt for vanskeligt nødvendigvis betyder dårligt heller. Dark Souls-spil er kendt for at være meget komplicerede spiloplevelser, men disse spil har logik begravet under vanskeligheder, og tålmodighed kan sikre succes. Med Battle Princess Madelyn garanterer logisk tænkning og tålmodighed ikke altid en sejr, og nogle gange kommer det ned på ren held. Igen gælder dette især den første tredjedel af spillets missioner. Det er næsten som om udvikleren Casual Bit Games regnede ud, hvordan man laver et sammenhængende spil næsten halvvejs igennem og glemte at gå tilbage og gøre begyndelsesstadierne af spillet mere tilgængelige.

Når slagprinsesse Madelyn er forbi sine åbningstrin, bliver det hurtigt en for det meste givende oplevelse med unikt designede niveauer og udfordrende, sjove bosskampe. Dens temaer om død og familie, selvom de ikke er alt for komplekse, tilføjer et lag med fortællende sammenhæng, som dens plot ikke altid giver. Dette er mest udbredt i Madelyns forhold til spøgelse fra hendes trofaste hund Fritzy, der ledsager prinsessen på hele sin rejse. Fritzy har naturligvis også flere praktiske evner, såsom at genoplive Madelyn, når hun dør (selvom dette kun kan ske et par gange, før spilleren tvinges til at starte deres nuværende mission igen i begyndelsen af ​​scenen).

Kampen i Battle Princess Madelyn er hurtigt, med Madelyn i stand til at kaste en ubegrænset mængde spyd mod fjender, når de gyder. Hun kan til sidst finde bedre våben og rustninger, når spilleren skrider frem. Det er i kampens kamp og barnelignende uskyld, at slagprinsesse Madelyn mest ligner Ghosts 'n Ghouls, og det er næppe overraskende. En af hovedudviklerne af spillet blev inspireret af hans datters kærlighed til at se ham spille 1988-klassikeren, og titelfiguren Battle Battle Madelyn blev angiveligt inspireret af hende.

Mens historiefunktionen helt sikkert har en masse sjov og udfordring at byde på, skinner Battle Princess Madelyn virkelig med sin arkadetilstand. Dette går foran en historielinie og har spillere, der prøver at rackere så mange point, som de kan, ved hurtigt at gå gennem spillets forskellige faser. Det er her spillerne virkelig vil føle, at de er magtfulde krigere mere i tråd med løftet om titlen. Panser og bedre våben kommer lettere, og standardfjender er intet andet end uskadelige myrer sammenlignet med Madelyns vrede. Arkadetilstand er et godt sted at slappe af, hvis historiefunktionen viser sig at være for frustrerende eller udfordrende eller endda som noget at komme videre bagefter.

Battle Princess Madelyn er til tider et unødvendigt frustrerende spil, der trækker kraftigt fra 80'ernes spil som Castlevania og Ghosts 'n Ghouls. Der er stadig en vis old school-charme til spillet, der gør det til en givende oplevelse, især efter de tidlige faser af spillet. Det er svært ikke at værdsætte mængden af ​​kærlighed og tid, som udviklere på Casual Bit Games hældte ind i titlen, og selvom det aldrig når højderne af at være et fantastisk spil, er det stadig en rejse, spillere vil være glade for, at de ledsagede Madelyn og hendes spøgelsesrige hund ledsager Fritzy den.

Mere: God Of War vinder årets spil: Fuld Game Awards 2018 vinderliste

Battle Princess Madelyn er nu tilgængelig på Xbox One og PC for $ 19.99. Den frigives den 13. december til PlayStation 4 og Nintendo Switch. Screen Rant fik en Xbox One-kopi til denne anmeldelse.

3 ud af 5 (god)